Megane -04 stannar när det är fuktigt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Megane -04 stannar när det är fuktigt

Post by RolandM »

Hej!

Jag är nybliven ägare av en Megane 1,6 16V Touring, årsmodell 2004 har gått 7 000 mil.

Efter en våt natt, ja regnig alltså, så har jag flera gånger nu upplevt startproblem.
Eller ja, den startar men sen sjunker varvtalet och så dör den. Vid ny start går den igång igen och varvtalet fladdrar på 600 - 800 rpm samtidigt som bensinaren knackar som en diesel. Har jag nu tur, så går den - om än ryckigt och hoppigt. Har jag otur så stannar den igen och symbolen för batteriet lyser. Efter tredje försöket och med lite gas (resuluterar i en del rökutveckling), så brukar den hålla igång. När motorn börjar bli varm går den normalt med stadig tomgång.

Detta händer bara när det är fuktigt, har aldrig hänt vid torrt väder.

Dåligt batteri? Kommer vatten på någon ledning? Kommer in vatten i tändstiften? Verkar som automatchoken ej går igång.

Vad är det, vad gör jag?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Gissar på fukt vid tändspole vid tändstift. Brukar bli så om motorn har tvättats utan tanke...

Prova att köra en kupevärmare över natten vid tändspolarna.

(Du har väl köpt bilen på Bilia, kanske rent av i Södertälje) :?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Stymie wrote:Gissar på fukt vid tändspole vid tändstift. Brukar bli så om motorn har tvättats utan tanke...

Prova att köra en kupevärmare över natten vid tändspolarna.

(Du har väl köpt bilen på Bilia, kanske rent av i Södertälje) :?
Ah, ja kanske.
Fast den går ju fint när det inte är regnigt ute... så något läcker ju in någonstans.
Har köpt den på Bra Bil i Kungsängen, men säljaren är på semester nu - tänkte om det fanns något jag kunde göra tills han kommer tillbaka.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kör inte för mycket, du kan sabba Kissen med oförbränd soppa..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tony wrote:kör inte för mycket, du kan sabba Kissen med oförbränd soppa..
Japp !


Jag tippar på tändspole också, brukar vara det. Om det är en mikrospricka eller liknande lägger dom av vid minsta lilla fukt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply