Eluppvärmd framruta Megane

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Eluppvärmd framruta Megane

Post by Robmic »

Hej.
I höstas hade jag lite bekymmer med att den eluppvärmda framrutan på min Megane -00 halvt slutade fungera dvs bara ena halvan av rutan fungerade. Naturligtvis funkade det på passagerarsidan vilket var mindre lyckat.

Forumet efterlyser att man svarar på saker som fixat sig och även om
den eluppvärmda elframrutan är sällsynt i Sverige så tar jag upp det här.

Jag tog mig äntligen i kragen igår kväll och med hjälp av den bild som skickades till forumet tidigare kring hur en sån ruta ser ut fick jag hjälp att lokalisera vart kablarna anslöt till rutan.

Tog bort den gälade svarta plasten under framrutan (på den sidan där batteriet sitter) och började försöka kika och se om det syntes några kablar till mitten på rutans nederkant. Efter lite trixande lyckades jag hitta en skarv med 2 stycken vita feta kablar. Delade skarven och tryckte på elvärmarknappen och fick spänning i den ena kabeln ( körde Voltmeter mellan kabel och jord i bilen). Den andra kabeln kabeln gav ingenting.

Var fortfarande osäker på om själva rutan i sig var tvådelad strömmässigt ( borde vara det då det handlar om stora strömmar).
Testade genom att ohmmäta mellan vardera kabel och jord vilket tydde på hel slinga.
Följde kablarna och hittade bakom batteriet mot torpedväggen en dosa.
Hittade också en svart dosa snett till vänster om batteriet ( som jag inte förstår hur jag har kunnat missa den). Den innehöll ett par säkringar mest 60A, till bla ABS, "snöflinga"/inte inkopplad och eluppvärmd framruta 60A. Säkringen var hel.

Men för att göra en lång historia kort så i dosan bakom batteriet lyckades jag få dän locket och hittade då 2 relän som hängde i underkant. Jag bytte plats på dessa 2 och fick då förarsidan "trådar" att funka.

Felet flyttade sig. Har inte hunnit köpa ett nytt relä än men är tämligen säker att det nu kommer funka på hela rutan.
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Eluppvärmd framruta Megane

Post by _chrille_ »

Vill bara komplettera då jag hade samma fel på min scenic -01

Mina relän satt monterade en 10-15 cm till vänster från mitten under rutan. Under den "gälade svarta plasten" som gömer torkar ställaget. Ensamma inuti en svart plastlåda där reläna sitter intryckta rakt in. Alltså inte hängande i underkant på någon låda med säkringar.
Christian Nilsson
Post Reply