Hydrualpump ABS slår inte ifrån R19 Problemet löst!!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
morris
Posts: 11
Joined: 25 Sep 2006, 17:54
Location: Skinnskatteberg

Hydrualpump ABS slår inte ifrån R19 Problemet löst!!!!

Post by morris »

Hej
Har problem med hydraulpumpem till ABS systemet på min R19 16v. Det verkar som om det är någon tryckkontakt som inte slår ifrån när den kommer upp i tryck utan pumpen går hela tiden, även sen jag slagit av motorn. Försökte fråga på verkstan men de ville inte ge några svar utan konstaterade bara att det finns många orsaker till att den gör som den gör. Finns det någon som har några bra tips på vad dessa orsaker kan vara?
mvh Anders
Last edited by morris on 22 Oct 2007, 10:05, edited 1 time in total.
Anders Pettersson, Skinnskatteberg
morris
Posts: 11
Joined: 25 Sep 2006, 17:54
Location: Skinnskatteberg

Post by morris »

Lyfter min tråd då jag inte hittat någon lösning än. Börjar bli kris, behöver ställa in sommarbilen och kan inte vara billös. Finns det ingen som råkat ut för samma? Har bytt pumpen men problemet kvarstår, vill inte gärna köpa mer svindyra delar innan jag vet vilka som verkligen behövs. Hur mycket grejer behövs bytas för att ta bort ABS-systemet helt?
Anders Pettersson, Skinnskatteberg
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Vad avser du med "pump" ???
ABS-enheten (grunka med en massa rör) fördelar trycket vid bromsning allt efter hjulens rotation och den "går" väl inte på något påtagligt sätt?
Ström kommer via tändningen, tar du ur rätt säkring bromsar du utan ABS och det går ju bra så länge det inte är halt!
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Många som har problem med absen på 19en dumpar den helt enkelt, ersätter den med vanligt bromsservo..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
morris
Posts: 11
Joined: 25 Sep 2006, 17:54
Location: Skinnskatteberg

Problemet löst

Post by morris »

Det ABS-system(Bendix) som sitter på min bil består av två delar, dels pumpen som sätter tryck i systemet dels själva enheten som fördelar trycket = "grejen med alla rör". När säkringen tas bort så att pumpen inte går så finns inga bromsar alls. Mitt problem var att pumpen gick hela tiden, även när tändningen var avslagen vilket fick till följd att den överhettade och säkringen gick, alltså inga bromsar!. Felet var ett överslag i reläet, det lilla gråa i styrenheten, som sköter till- och frånslag av pumpen. Jag ringde till min lokala Volvo/Renaulthandlare (Hans Persson Bil) som efter mycket hummande kom fram till rätt relä och konstaterade att det kostade en del, närmare bestämt 873:- !!!! Jag plockade ur relät och upptäckte att det såg ut som vilket vanligt relä som helst, tog med det till Biltema och hittade ett extraljusrelä som såg lika ut, satte det på plats och voilá allt fungerar som det ska!!! Relät på Biltema kostade 24,90!!! Ett litet besparingstips.
Anders Pettersson, Skinnskatteberg
dinkytoys
Posts: 18
Joined: 13 Nov 2005, 15:15
Location: Halmstad

Post by dinkytoys »

har haft problem med ABS på min clio 16v -91.
så fort jag trampar på pedalen så börjar den bara studsa och bromsar inte alls.. men jag vickade bara ut kontaktstycket lite halft i motorrummet och så fick jag som vanlig bromsverkan fast utan ABS. har besiktigat bilen tre gånger inklusive en ombesiktning utan att dom sagt något om det. kontaktsycket ser ut som en scartkontakt modell större.
Post Reply