Startproblem Laguna II -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nilazity
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2007, 16:34
Location: Malå

Startproblem Laguna II -02

Post by nilazity »

Inte alltid, :evil: men ibland när man trycker på startknappen slår aldrig startmotorn till. Allt verkar dock normalt då man sätter i kortet.
Varit på renault verkstad 3 ggr och dom påstod att det var kortläsaren vilken har bytts 2 ggr, men den enda skillnaden blev att ibland efter en 3-5 sekunder efter man slåppt knappen så kan den helt plötsligt slå igång.
Nu är idén från deras sida att det är kan vara startknappen vilket jag själv betvivlar.

Ps.
Bytt batteri och gått igenom anslutningar till batteri och jordflätor.

Har 8 mil enkel väg till verkstan så innan jag åker till verkstan igen för startknappsbyte hoppas jag nån vänlig själ har några bra tips
Nisse Lind
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Provat att rucka på manöverkabelen på solenoiden :?: :idea:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Det finns en massa smarta spärrar som gör att bilen inte startar. T ex växel i och inte någon koppling nedtryckt... Det kan vara värt att testa med växel i friläge och sedan med koppling nere och växel i för att se om det gör någon skillnad. Det är elementära tester som kanske kan lokalisera felet?

Sen beror det väl på motortyp hur snabbt den svarar på startknappen. Min diesel ska t ex förvärma lite.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
nilazity
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2007, 16:34
Location: Malå

Post by nilazity »

Tackar för tipsen !
Klämde åt kabelskon på en av kablarna till startmortorn och nu har bilen startat utan problem i snart 4 veckor.
Nisse Lind
henrik_74
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2009, 20:03
Location: Norrköping

Re: Startproblem Laguna II -02

Post by henrik_74 »

nilazity wrote:Inte alltid, :evil: men ibland när man trycker på startknappen slår aldrig startmotorn till. Allt verkar dock normalt då man sätter i kortet.
Varit på renault verkstad 3 ggr och dom påstod att det var kortläsaren vilken har bytts 2 ggr, men den enda skillnaden blev att ibland efter en 3-5 sekunder efter man slåppt knappen så kan den helt plötsligt slå igång.
Nu är idén från deras sida att det är kan vara startknappen vilket jag själv betvivlar.

Ps.
Bytt batteri och gått igenom anslutningar till batteri och jordflätor.

Har 8 mil enkel väg till verkstan så innan jag åker till verkstan igen för startknappsbyte hoppas jag nån vänlig själ har några bra tips
Det här låter precis som det problem vi har med våran bil!

Den kan gå hur bra som helst i flera veckor/månader och allt verkar normalt när man stoppar in kortet, sen klickar det bara till när man trycker på startknappen. (Lysena och radion fimpas men ingen ström skickas till startmotorn, och sen tänds all elektronik upp igen.)
Startkablar hjälper inte, men man kan alltid springa igång bilen i det här läget.

Konstigast: Sist det hände var växeln i friläge och kopplingen nertryckt. Det klickade till och lysena och radion fimpades, och inget hände... Den här gången släppte jag inte upp kopplingen av en slump, utan jag kände efter om växeln var i friläge (rörde vxl-spaken vänster-höger-vänster) och då hoppade motorn igång...

Är detta ett spökeri skapat av en defekt TDC-sensor eller av nån annan givare i tex växellådan?

Mvh
Henrik

Ps.
Jag kommer skriva här vad jag byter ut allt eftersom arbete utförs, och om problemet kvarstår. Slutar jag skriva = problemet löst och förhoppningsvis till hjälp för andra med samma problem.
Men ha tålamod. Då vi inte haft några problem under ett halvårs tid så kan det bli glest mellan uppdateringarna...
Ds.
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
Post Reply