Däcktryckssensor - byte av däck

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiger_elin
Posts: 17
Joined: 06 Mar 2008, 21:57
Location: Fotskäl

Däcktryckssensor - byte av däck

Post by tiger_elin »

Hej!
Igår när min pappa bytte till sommardäcken på min Laguna, tänkte tyvärr ingen av oss på att de kanske måste ha en spec. plats, med tanke på ringtryckssensorerna. När jag sedan läste i instr.boken, stod det att däcken absolut inte fick byta plats, då det kunde bli allvarliga följder. Självklart sitter inte något av mina däck på rätt plats just nu...

Min fråga är därför; hur allvarligt är det egentligen? Är det okej att de sitter "fel", eller måste de skiftas? Som det är nu, sitter de på de rätta sidorna, fast bak sitter fram, och fram sitter bak.

Hur fungerar det med övervakningssystemet? Räcker det att tänka tvärtom, liksom? Så att om bilen varnar för fel däcktryck vä. fram, så gäller det som däcken sitter nu, istället vä. bak?

Om däcken inte får byta plats, blir det ju hopplöst att försöka slita jämt på däcken! Då kan man ju aldrig flytta fram de bakre däcken... Och hur funkar det när man köper nya däck? Måste man köpa speciella däck då, eller kvittar det?

(Min pappa blev lagom glad när jag berättade att däcken sitter fel. "Jäkla teknik. I alla år har det aldrig varit några problem att skifta däcken. *Mutter mutter*" :wink:)
Elin Eriksson
Fotskäl

Renault Laguna -02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det är inte allvarligare än att den talar om att det är fel däck, dvs om du har satt v framdäck h bak så kollar du ju vfram om det larmar ,men det är däcket höger bak som larmar... dvs bilen vet inte var däcken sitter....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det har alltid spelat roll var man sätter däcken.
Att tänka på är...
- Om däcket har rotationsbestämmt mönster.
- Att man skiftar axelvis( båda bakhjulen flyttas fram) Varför då? jo, vänster o höger framhjul måste vara lika slitna och av samma fabrikat och mönster för att inte bilen skall dra snett.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Post by Hosseal »

Jag har bytt till sommardäck. På morgonon när det är lite kalt så bllinkar alla däck, efter 5 km körning sluknar alla och allting verkar ok. När jag ska köra hem efeter jobbet, lite varmare, så blinkar först alla däck men sedan sluknar bara tre däck och kvar fram vänster. Jag har kollat trycket i fram vänter ligger 2,2 samma som fram höger. Vad kan vara orsaken? Kan man inte stänga av systemet?
Hossa A
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

däck

Post by tak256 »

visst kan man ta bort den fuktionen men jag tycker det verkar idiotisk tbättre att programera om hjulen
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Post Reply