Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

nikolaj
Posts: 14
Joined: 26 Aug 2008, 23:30
Location: Stockholm

Post by nikolaj »

Jag börjar med att montera dit ventilen i skarven. Då borde läckaget sluta.
Eftersom det rinner ganska bra med vatten ur det högra munstycket så är den slangen inte alltför mycket i kläm.
Ur den vänstra kommer inget alls.
Får ta och kolla slangdragningarna, om inte det hjälper leta rätt på pumpen och se om den är trasig eller i bästa fall en säkring.
Jag har inte brytt mig så mycket om detta, men ska ta tag i det nu under vinterförvaringen...

Manulen tänkte mest att den kunde vara bra att ha om något annat dyker upp.
Nikolaj Hautaviita

Megane Cab 1,6 2001
Audi A6 Avant 2,4 1998
Audi Allroad TDI 2008
nikolaj
Posts: 14
Joined: 26 Aug 2008, 23:30
Location: Stockholm

Post by nikolaj »

Det var ju faktiskt ganska lätt att fixa. Både att få ner innerskärmen och att komma åt spolningen
Nu var dags att åtgärda problemet.
Men det var inte så enkelt som jag hoppats.. Det är en liten plastmojäng som sitter som berget. Det är den som sitter på den främre innerskärmen, vid dess bakkant. Den syns även från motorrummet, strax nedanför bromsvätskebehållaren.
De andra "plastskruvarna" var lätta att lossa men denna har hullingar som värsta fiskeredskapet.
Går det att få bort den utan att ha sönder den? Och hur?
Nikolaj Hautaviita

Megane Cab 1,6 2001
Audi A6 Avant 2,4 1998
Audi Allroad TDI 2008
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Det är bara att slita och dra och hoppas den håller ihop. Använd en small böjd tång och nyp till och vrid. Finns säkert något standardsätt, men jag använde en skruvande rörelse + lite våld.

Har slitit sönder en plastplupp men det gick att "laga" genom att trä huvet genom hullingarna igen.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Post by appelgren »

Mitt läckage fixade sig självt eller kanske var det jag som fixade det då jag sprutade WD-40 några gånger i spolarmunstyckena till lyktorna. Tror att det smorde upp kulorna som sitter i backventilen så nu har det inte läckt på ett halvår och varningslampan är släckt... Dock har jag en separat backventil liggandes men så länge det fungar får det vara...

Fixa inget som fungerar är mitt måtto...
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
renaultfever
Posts: 8
Joined: 16 May 2013, 08:35
Location: Stockholm

Re:

Post by renaultfever »

Thomas A wrote:För att bara byta skarvstyckena till backventiler behövs ingen manual, bara att
Hissa upp, bort med vänster hjul + plastinnerskärm. Isär med båda slangarna och bort med skarvstycket och in med bakventilerna istället. Klart.

Hade tidigare dåligt/inget sprut i en av lyktorna - då låg en slang i kläm längs vägen. Sen fick jag läckage - efter byte till backventiler funkar allt pefekt.


Återupplivar tråden igen då även jag nu har fått spolarvätske-läckage på renaulten. (Renault megane classic -00)

Min första fråga är hur stora mek-kunskaper man behöver för att ordna ovanstående steg (det jag har citerat).

Vilka verktyg behövs för att ordna med detta?


Vad skulle ni uppskatta att kostnaden för ett sånt här fel ligger på ungefär om jag skulle lämna in det på verkstad?

Tack :)


Ps. Om någon har den där omtalade Renault megane service repair-manualen är jag väldigt tacksam om man vill skicka en pdf-kopia till mig. Alla falska länkar på nätet leder till exefiler och annat virus.
Marcus Holmgren, Stockholm
renaultfever
Posts: 8
Joined: 16 May 2013, 08:35
Location: Stockholm

Re: Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00

Post by renaultfever »

Ingen som har något svar?
Marcus Holmgren, Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00

Post by Dennis »

Torx 20 mejsel.
Låssa innerskärmen vid stötfångaren på vänstersidan, böj undan, byt skarvnipplarna mot backventiler.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply