Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00

Post by appelgren »

På senare tid har lampan för låg spolarvätska tänts allt oftare och det verkar som om spolarvätskan läcker allt mer. Fyller på ca 5 liter i veckan men kan inte se något direkt läckage vilket är konstigt.

Det är påfyllningen uppe vid rutan på förarsidan som måste fyllas på hela tiden, förmodar att den går till rutan och den andra till lyktspolningen.

behållaren sitter skymd verkar det som. Någon som har en bild eller skiss på var den sitter och hur man skall komma åt den lämpligast för att se vad som läcker.

Skall man ta bort kofångaren eller är det via innerskärmen som går lättast?

Megane 1.6i -00
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Kolla noga så tror jag att du kan se att spolarmunstyckerna till lyktorna läcker. Behållaren kommer man åt från hjulhuset.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vi brukar byta skarvstycket på slangen i vänster hjulhus till en universal backventil med tryckfunktion. Materialkostnad 8:- :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Post by appelgren »

Tack för svaren det verkar hoppfullt :D

Har inte sett något läckage vid lycktspolningen men det kanske bara droppar så man inte lägger märke till det.

Det sitter ju två påfyllningsrör i motorrummet i Meganen
1. Upp vid fönstret vid förarsidan
2. Nere vid strålkastaren på passagerarsidan

Jag har alltid trott att den nere vid strålkastaren var till ljusspolningen och den uppe vid förarsidan var till vindrutan? Jag kanske har fel?

Skall försöka hitta en backventil med tryckfunktion och försöka komma in under framskärmen på förarsidan för att se om det hjälper...
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

appelgren wrote:
Skall försöka hitta en backventil med tryckfunktion
MECA bla. har sådana
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Post by appelgren »

Dennis wrote:MECA bla. har sådana
Tack för tipset :D Med vänster hjulhus så förmodar jag att du menar förarsidan (alltid lika förvirrande att prata vänster och höger på bilar)

Varningslampan inne i bilen varnar den bara för låg nivå i strålkastarspolningen eller gäller varningen båda behållarna?
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

appelgren wrote: Med vänster hjulhus så förmodar jag att du menar förarsidan (alltid lika förvirrande att prata vänster och höger på bilar)
Vänster sida på bilen är alltid vänster sida oavsätt hur du vänder bilen, fram, bak upp och ner.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Post by appelgren »

Dennis wrote:Vänster sida på bilen är alltid vänster sida oavsätt hur du vänder bilen, fram, bak upp och ner.
Ja det kan man tycka... Det är väl därför det heter vänster resp. högerstyrd. Hittade verkstadsmanualen i pdf format på nätet så det skall väl inte vara omöjligt att få isär och ihop igen även för en amatörmek som mig...

Tack för alla tips :D
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
stefan123456
Posts: 10
Joined: 22 Jun 2008, 21:16
Location: Bollnäs

Typ en sån här?

Post by stefan123456 »

4200-33127505 ?
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Jag har också haft problem med att sporvätskan försvunnit på min megane.
Dock rann det ut ur högra strålkastarspolaren.
Nu verkar det som om problemet är bortat och jag misstänker nämligen dålig spolarvätska.

Körde biltemas tidigare och jag tror det är den som är boven eftersom den verkar få gummi att svälla.

På våran clio 99 så slutade spolarvätskepumpen att fungara. Prockade isär och fann en gummidel inne i pumpen som hade svällt så mycket att den låste impellern. Där var det också biltemaspolarvätska.

/Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Manual?

Post by Thomas S »

appelgren wrote:
Dennis wrote:Vänster sida på bilen är alltid vänster sida oavsätt hur du vänder bilen, fram, bak upp och ner.
Ja det kan man tycka... Det är väl därför det heter vänster resp. högerstyrd. Hittade verkstadsmanualen i pdf format på nätet så det skall väl inte vara omöjligt att få isär och ihop igen även för en amatörmek som mig...

Tack för alla tips :D
Har Du möjligen web-adressen till manualen?

//Thomas
Thomas Sunesson
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Gick lätt!

Post by Thomas S »

ior69 wrote:Hej! Kolla noga så tror jag att du kan se att spolarmunstyckerna till lyktorna läcker. Behållaren kommer man åt från hjulhuset.
Hej!
Det var ju faktiskt ganska lätt att fixa. Både att få ner innerskärmen och att komma åt spolningen. Undrar just varför Renault sätter skarvar på slangarna där? Hur som helst jag bytte ut skarvarna mot backventiler. Så nu ska det nog funka.

//Thomas
Thomas Sunesson
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Tänkte också byta till backventil när innerskärmen var nere, men köpte fel. Trodde det var t-koppling men det var det ju inte...

Fanns bara ett förp t-koppling kvar på Biltema, den andra typen av backventil var slut. Fanns ej heller på Mekonomen (slut).

Ska höra med Meca på måndag.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
nikolaj
Posts: 14
Joined: 26 Aug 2008, 23:30
Location: Stockholm

Post by nikolaj »

På senare tid har lampan för låg spolarvätska tänts allt oftare och det verkar som om spolarvätskan läcker allt mer. Fyller på ca 5 liter i veckan men kan inte se något direkt läckage vilket är konstigt.

Det är påfyllningen uppe vid rutan på förarsidan som måste fyllas på hela tiden,
Jag har samma problem.
Hej! Kolla noga så tror jag att du kan se att spolarmunstyckerna till lyktorna läcker.
Och detta är fallet för mig.
Det rinner rakt genom spolarmunstycket till höger lykta.

När jag försöker spola lyktorna (medans det finns vatten i behållaren) händer ingenting, mer än att vattnet sipprar ut genom munstycket.
Skulle backventilen från Meca hjälpa både mot läckaget och få igång "sprutet"? Eller är det en pump som också är trasig?
Eftersom jag endast kör min Megane på somrarna är behovet av lyktrengöring minimal, men det skulle vara oändligt skönt att slippa ha servicelampan tänd i instrumentpanelen.
Har Du möjligen web-adressen till manualen?
jag skulle också gärna få adressen till manualen.
Nikolaj Hautaviita

Megane Cab 1,6 2001
Audi A6 Avant 2,4 1998
Audi Allroad TDI 2008
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

För att bara byta skarvstyckena till backventiler behövs ingen manual, bara att
Hissa upp, bort med vänster hjul + plastinnerskärm. Isär med båda slangarna och bort med skarvstycket och in med bakventilerna istället. Klart.

Hade tidigare dåligt/inget sprut i en av lyktorna - då låg en slang i kläm längs vägen. Sen fick jag läckage - efter byte till backventiler funkar allt pefekt.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply