Handbroms R19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Handbroms R19

Post by Janfjell »

Någon som kan berätta för mig hur jag spänner handbromsen på min rebutt? :) Tack för svar,
Robert Janfjäll
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Man spänner inte handbromsen annat än när man bytt vajrar. Tar den inte riktigt så är det något som är feljusterat inne i trumman och det påverkar även färdbromsen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Nu är det så att jag fick nedslag på rörelsereserven, hade perfekt bromsning på hjulen med handbromsen, men dessvärre så hade jag 0,1 i bromsverkan på höger bak, kan det ha någon inverkan på rörelse reserven? :S
Robert Janfjäll
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

plocka isär allt och kolla att allt löper lätt, när allt funkar som det ska så ska det självjustera, det gör det inte om något kärvar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Dennis wrote:Man spänner inte handbromsen annat än när man bytt vajrar. Tar den inte riktigt så är det något som är feljusterat inne i trumman och det påverkar även färdbromsen.
Man spänner inte handbromsen annat än när man bytt vajrar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Nu har jag kollat bromsarna, allt ser fint ut och fungerar fint, allt förutom handbromsen, vet inte hur många dagar jag hållt på med bilen nu utan resultat. bytte bromscylinder på höger bak så den bromsar på båda hjulen helt perfekt, nu vet jag inte vad jag ska ta mig till för att få handbromsen att fungera.
Robert Janfjäll
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Janfjell wrote:Nu har jag kollat bromsarna, allt ser fint ut och fungerar fint, allt förutom handbromsen, vet inte hur många dagar jag hållt på med bilen nu utan resultat. bytte bromscylinder på höger bak så den bromsar på båda hjulen helt perfekt, nu vet jag inte vad jag ska ta mig till för att få handbromsen att fungera.
hur gamla är backarna /trummorna ??? fungerar självjusteringen ordentligt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

backarna ser ut som nya, köpte nya innan jag kollade, dom är lika tjocka så bytte inte, trumman är helt ok, behövs inte bytas på några år, självjusteringen klickar iallafall när man trycker på fotbromsen, har läst igenom några trådar om att man ska bromsa hårt, har försökt med det, har försökt bromsat med färdbromsen samtidigt som handbromsen. Är helt fastkörd
Robert Janfjäll
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Är allt i trummorna verkligen rätt monterat?
Om självjusteringen inte kärvar borde det fungera om allt sitter som det skall! Det är ju ganska simpelt, bromsa och backarna skall gå tillbaka lagom mycket och stanna där. Om de går för långt tillbaka får du aldrig någon bra handbroms och du borde ha lång pedalväg innan fotbromsen tar?
Man ger annars ofta rådet att bara plocka ner en sida åt gången när man jobbar med bromsar, då finns det möjlighet att kolla på andra sidan hur det skall sitta!
Håkan Kjellin, Storå
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Tack för alla svaren, ska nog riva ner allt i helgen sen byta backar och fjädrar, kanske underlättar lite,
Robert Janfjäll
Post Reply