Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Problemlösning  ~  Renault Clio gasar av sig själv...

InläggPostat: tor 05 feb 2009, 23:04
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
Min Renault Clio är från 98 men endast gått 2000 mil.

När det är fuktigt ute så vill bilen gasa av sig själv. Motorn rusar till mellan 2-3000 varv, efter ett tag går den ner igen.

Ibland hackar motorn när man kör, ungefär som om den inte tänder på ett tändstift eller två. Detta händer dock mkt sällan.

Ngn som har ngt tips på vad jag kan göra med bilen? Tror ni felen hänger ihop?



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 23:05
AnvändarvisningsbildInlägg: 1846Ort: LundBlev medlem: tor 21 aug 2003, 07:33
kan vara värt att kolla kablaget till vevaxelgivaren och kolla efter sprickor i slangen till map-sensorn.



_________________
Fredrik Sjöholm - Lund / Medlem#1430
Supportingenjör, Bluetooth/Wlan/Elektronik

http://www.slira.nu
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 23:17
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
STort tack för svar Figgesoft

Är lite lost på vad exakt jag ska göra. Är det möjligt att beskriva var kablaget går, hur det ser ut etc (vet liksom inte alls vilket kablage du beskriver). Kan man byta kablarna själv?

Likaså, var jag hittar slangen till map sensorn? Känner inte till den heller. Kan man byta slangen själv?

om du vill kan du maila direkt (om du har en bild eller liknande)

Ännu en gång, stort tack



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: fre 06 feb 2009, 09:46
AnvändarvisningsbildInlägg: 1846Ort: LundBlev medlem: tor 21 aug 2003, 07:33
vevaxelgivaren sitter mellan motor och växellåda. kan vara värt att ta isär kontakten och spraya rent med 5-56 samt se till att kabeln ser allmänt fräsch och torr ut.

Givaren ser ut ungefär såhär.
Bild


Map-sensorn sitter på en slang som går från insugsröret
Bild

slangen överst i bild går till map-sensorn. Även den går att byta själv.



_________________
Fredrik Sjöholm - Lund / Medlem#1430
Supportingenjör, Bluetooth/Wlan/Elektronik

http://www.slira.nu
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: fre 06 feb 2009, 10:30
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
Då är det bara att ge sig ut i snöblasket och börja kolla på bilen!



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: fre 06 feb 2009, 20:43
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 7902Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
är nog något med tomgångsjusteringen, 2000mil på 11år rengör "tomgångsmotor" smörj upp,, lär ju kärva igen när det knapp används..



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: lör 07 feb 2009, 10:25
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
Tomgången brukar fungera fint när det är tort ute. När det är fuktigt varvar motorn ibland, annars ligger det runt 900 varv.

Tack för tips, var sitter "tomgångsmotor", är inte helt vass på var allt sitter. Men händig är jag, så hittar jag bara prylarna så ska jag nog se till att smörja!



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: lör 07 feb 2009, 15:13
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 7902Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
andersnorder skrev:
Tomgången brukar fungera fint när det är tort ute. När det är fuktigt varvar motorn ibland, annars ligger det runt 900 varv.

Tack för tips, var sitter "tomgångsmotor", är inte helt vass på var allt sitter. Men händig är jag, så hittar jag bara prylarna så ska jag nog se till att smörja!

tomgången justeras av ett spjäll som bypassar luften över det stängda gasspjället, på äldre bilar sitter utanför insugsröret med slangar, men på senare tid sitter det integrerat med insugsröret ibland tom i gasspjället.. hoppas du hittar..



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: sön 05 apr 2009, 15:01
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
Bilen har blivit sämre än den var innan. Numerar varvar den varje gång jag startar bilen, sen när den är varm blir det bättre.

Jag tror att jag hittat vad som gör att bilen gasar. Det ser ut som om en fjäder vi gasreglaget (se 2 bilder, en närbild och en lite längre ifrång)

Bild
Bild

Vet ngn vad detta är och om ni haft problem att denna gasar av sig själv? Det börjar bli obehagligt att starta...

Ev vet ngn vad det kan tänkas kosta om man lämnar in bilen? (bör man i så fall välja en märkesverkstad?)

Anders



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: sön 05 apr 2009, 16:22
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 7902Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
är gasspjället helt stängt när gasen är släppt???
Har du kollat upp tomgångsmotorn??



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: sön 05 apr 2009, 18:54
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
Gasspjället (om det är den ljusa halvcirkeln överst i min första bild) går ner i botten ibland. Det intressanta är att spjället går ner när motorn är varm. Jag antar att tomgången är ok eftersom motorn går som den ska när den är varm...

Kan lägga till att motorn drar mkt bensin, nästan en liter milen.

Visst är det märkligt?



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: sön 05 apr 2009, 21:00
AnvändarvisningsbildInlägg: 1846Ort: LundBlev medlem: tor 21 aug 2003, 07:33
Låter lite som tempgivaren eller lambda om den dricker mycket soppa.
Alternativt glapp någonstans (i.om. känslig vid kallt/fuktigt väder).



_________________
Fredrik Sjöholm - Lund / Medlem#1430
Supportingenjör, Bluetooth/Wlan/Elektronik

http://www.slira.nu
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: mån 06 apr 2009, 19:16
Inlägg: 29Ort: StockholmBlev medlem: tor 05 feb 2009, 22:58
figgesoft skrev:
Låter lite som tempgivaren eller lambda om den dricker mycket soppa.
Alternativt glapp någonstans (i.om. känslig vid kallt/fuktigt väder).



Kan man byta tempgivare eller lambda själv? var sitter de?



_________________
Anders Norder
Offline Profil
InläggPostat: mån 06 apr 2009, 22:51
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 7902Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
andersnorder skrev:
figgesoft skrev:
Låter lite som tempgivaren eller lambda om den dricker mycket soppa.
Alternativt glapp någonstans (i.om. känslig vid kallt/fuktigt väder).



Kan man byta tempgivare eller lambda själv? var sitter de?

lämna in bilen istället för att hålla på med någon gissningslek



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 21:43
Inlägg: 1Ort: HässleholmBlev medlem: tor 02 okt 2014, 21:35
Hej jag har samma problem. Finns det någon lösning? Jag måste köra iväg med min bil för att den ska "släppa" rusningen. Om jag gasar upp i 2ans växel o sen släpper. Sjukt problem. Är det lambdasonden ?



_________________
Robin Svensson Renault Clio 1 -96 1.4l E7J
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 2
16 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori