Byta topplockspackning clio-97 1.4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
dagur
Posts: 38
Joined: 05 Aug 2010, 00:08
Location: Bromma

Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by dagur »

Nån som bytt topplockspackning på en Clio 1.4 (1997)?

Erfarenheter?
Do's and dont's?

Måste toppen planas och lämnas in till expert osv...

Verkstan sa att det tog ca 7-8 timmar att byta packning, nån som har gjort detta själv och har tidserfarenheter?

Jag behöver lite input innan jag ger mig på denna utmaning.
Har bara bytt topplockspackning på en bil tidigare men det var en 80-talare så det kanske är mer komplex ju nyare bilarna blir...

/ David, Bromma
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by örnen »

Hej
Ta bilder innan du river så du vet var allt ska sitta, köp hem en kamremssats och packning, nolla motorn, ladda kaffebryggaren, riv i lugn takt, då tror jag att man fixar det.
Du verkar ha viss erfarenhet så det borde inte vara något problem.
Jag tror inte man behöver några specialverktyg men det borde någon här på forumet ha koll på.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
User avatar
dagur
Posts: 38
Joined: 05 Aug 2010, 00:08
Location: Bromma

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by dagur »

Efter lång tid så är äntligen topplockapackningen bytt och Clio'n fungerar som den ska.

Jag rekommenderar till andra att man har gott och tid, helst inte ha ett 10timmars jobb, lugn och ro, inte tre barn, hus och en fru om man ska byta topplockspackning, har man det ändå, som jag har, så tar det längre tid att få det färdigt... :)

Är det nån som ska byta topplockspackningen så är det bara att ställa frågor!

/ David
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
Duffman_SWE
Posts: 1
Joined: 18 Nov 2011, 08:59
Location: Härnösand

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by Duffman_SWE »

Ska börja riva av toppen på min -95 Clio på måndag, Den går bra men bygger upp ett rackarns tryck i kylsystemet när jag kör, har provat tagit bort termostaten som var helt "igengeggad" men ingen skillnad... Vad hade du för symptom och vilka specialverktyg behövde du???

// Micke
Mikael Bentsen
User avatar
dagur
Posts: 38
Joined: 05 Aug 2010, 00:08
Location: Bromma

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by dagur »

Momentnyckel, jäkligt bra och många torxnycklar och hylsor.
Drar du sönder nån mutter/skalle som sitter tight till (vilket många bultar gör)så är det riktigt mkt uppför...

Jag körde mutterdragare för att få loss vissa muttrar ist för stag/spcialverktyg för att hålla emot, t.ex hjulet som driver servorem/vattenpump.

Sotningssats med alla packningar och nya topplocksbultar.

Du behöver också nån uppallning eller motorlyft för att inte motorn ska trilla ner i garagegolvet när du lossar motorfästet för att komma åt kamrem mm.

Innan du går på topplockspackningen så skulle jag göra allt jag kunde för att blåsa rent kylsystemet så du inte kan lösa problemet den vägen. Spola rent med vattenslang, göra rent det du kommer åt osv. Topplockspackningen byter du inte för att det är kul... Men det går

/ David
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
RENAULT B
Posts: 24
Joined: 20 Sep 2014, 01:44
Location: Jönköping

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by RENAULT B »

dagur wrote:Momentnyckel, jäkligt bra och många torxnycklar och hylsor.
Drar du sönder nån mutter/skalle som sitter tight till (vilket många bultar gör)så är det riktigt mkt uppför...

Jag körde mutterdragare för att få loss vissa muttrar ist för stag/spcialverktyg för att hålla emot, t.ex hjulet som driver servorem/vattenpump.

Sotningssats med alla packningar och nya topplocksbultar.

Du behöver också nån uppallning eller motorlyft för att inte motorn ska trilla ner i garagegolvet när du lossar motorfästet för att komma åt kamrem mm.

Innan du går på topplockspackningen så skulle jag göra allt jag kunde för att blåsa rent kylsystemet så du inte kan lösa problemet den vägen. Spola rent med vattenslang, göra rent det du kommer åt osv. Topplockspackningen byter du inte för att det är kul... Men det går

/ David
Hej Dagur.

Jag undrar var du köpte alla delar.
Kollat på mekonomen men dom har ingen topplockspakning.
Amoth Salag

Renault clio 1.4 00:a
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by Jöns »

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?t=13624
Byte av toppackning/kamrem Clio 1.4 1998

Förutom att jag surnade till i slutet så ger nog denna tråden en del tips.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Byta topplockspackning clio-97 1.4

Post by Jöns »

Köp från tyska eBay. Kostar ingenting nästan och det är vad som är värt att lägga på en gamma clio.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Post Reply