Hög bensinförbrukning Espace -04 2.0T

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
krakel
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2009, 21:31
Location: Sävsjö

Hög bensinförbrukning Espace -04 2.0T

Post by krakel »

Jag har precis köpt en Espace -04, med tvåliters turbomotor (bensin) och med sexväxlad manuell låda. Enligt färddatorn verkar den dra oroväckand mycket bensin. Har ännu inte hunnit kolla med full tank, då jag inte kört så många mil. Är det någon som har egna erfarenheter kring denna modell, och vad kan beteckas som normal bensinförbrukning för denna modell. Enligt instruktionsboken ska den dra 0,97l/mil blandad körning.
Christer Källström
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Datorn kan diffa ca 10%, men i min brukar det stämma på decilitern.
Om du nollar datorn tar det ca 100km innan du får ut någon vettig information..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
krakel
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2009, 21:31
Location: Sävsjö

Uppdatering kring hög bensinförbrukning 1,65L/mil!

Post by krakel »

Nu har jag tankat min Espace 2.0T för att få ett riktigt värde. Tyvärr var det så att färddatorn stämmer. Snittförbrukningen sista tanken har varit 1,65L/mil! Jag ringde förre ägaren och han hade haft en snittförbrukning på runt 1L/mil. Bilfirman jag köpte bilen av har satt i en motorvärmare i bilen. Kan det vara den som spökar?
Någon som har några erfarenheter?
Skriv i så fall!
Christer Källström
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Uppdatering kring hög bensinförbrukning 1,65L/mil!

Post by chh »

krakel wrote:Nu har jag tankat min Espace 2.0T för att få ett riktigt värde. Tyvärr var det så att färddatorn stämmer. Snittförbrukningen sista tanken har varit 1,65L/mil! Jag ringde förre ägaren och han hade haft en snittförbrukning på runt 1L/mil. Bilfirman jag köpte bilen av har satt i en motorvärmare i bilen. Kan det vara den som spökar?
Någon som har några erfarenheter?
Skriv i så fall!
Oj 1.65 låter mycket, om du inte kört som ett svin mitt inne i city :D
Om det är en bensinvärmare så kan det bero på den.. hur mycket kör du den?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
krakel
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2009, 21:31
Location: Sävsjö

Körstil

Post by krakel »

Jag har kört med ett ägg under gaspedalen. Borde alltså ligga under litern.
Christer Källström
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Är det bensinvärmare ? Om den går hela tiden blir det mycke soppa...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
krakel
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2009, 21:31
Location: Sävsjö

Ingen bensinvärmare

Post by krakel »

Nej. Det är en vanlig motorvärmare som jag kopplar till eluttaget och kopplar bort när jag kör iväg.
Christer Källström
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det enda är att du får kolla med Renault, dom kan se i soppa tabellerna om det är något galet.. + ev fel.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: Uppdatering kring hög bensinförbrukning 1,65L/mil!

Post by turbomart »

krakel wrote:Nu har jag tankat min Espace 2.0T för att få ett riktigt värde. Tyvärr var det så att färddatorn stämmer. Snittförbrukningen sista tanken har varit 1,65L/mil! Jag ringde förre ägaren och han hade haft en snittförbrukning på runt 1L/mil. Bilfirman jag köpte bilen av har satt i en motorvärmare i bilen. Kan det vara den som spökar?
Någon som har några erfarenheter?
Skriv i så fall!
Hoppsan... Låter väldigt törstigt... Något måste vara fel... Man vill ju tro att det är ett mätfel men har du tankat fullt och mätt upp körd sträcka så... Några (mer eller mindre) tänkbara fel:
- Rullar bilen lätt? Ligger någon broms på?
- Har verkstaden gjort något fel när de monterat motorvärmaren? Är det en kontaktvärmare (endast yttre kontakt med med motorblocket) eller en värmare som sitter i kylvätskan? Ytterst teoretiskt resonemang: Verkstaden tappar ur kylvätskan-skär av en slang för att montera värmaren. Sedan glömmer verkstaden att fylla upp kylsystemet. Tempgivaren "hänger i luften" och motorstyrdonet tror att motorn är kall och därmed kompenserar med mer bränsle (chokar). Hur uppträder tempvisaren i instrumenteringen? (kanske inte finns någon sån på ett sånt där rymdskepp?!). Luktar det om avgaserna som en gammal nystartad dubbelförgasar-SAAB när motorn borde vara varm?
- Hur pålitlig är föregående ägare med sina uppgifter? Kan den kanske på något sätt vara "trimmad" av nån klåpare?

Min Laguna II med samma motor och manuell låda:
Landsväg 0,7-0,75
Stan >0.9
Dagis-jobb-hem (alltså normal "blandad" körning) ca 0,85
Aldrig över litern.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Le capot
Posts: 27
Joined: 01 Aug 2006, 22:41
Firstname: Mikael
Surname: Hjeltman
Location: Kristinehamn

Post by Le capot »

Har samma bil fast med automatlåda. Drar ca litern blandad körning vilket jag tycker är bra för en så stor bil. Kolla att du inte har problem med anliggande bromsar. Själv har jag just nu problem med att handbromsen (den elektriska) inte släpper helt. Det är givetvis förödande för bensinförbrukningen om det inträffar. Enligt verkstaden beror det på kärvande wire. Går inte att köpa en lös sådan utan man man måste byta hela enheten med h+v wire och motorn som drar(!!). ca 6500 kr plus jobbet. Inte vettigt faktiskt men vad gör man.
Mikael Hjeltman - Kristinehamn


Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Återigen: Kolla med Autofrance för delar. Vill ni inte mecka själv finns det fristående verkstäder som ofta inte har något emot att man tar fram delarna själv.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
krakel
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2009, 21:31
Location: Sävsjö

Tack för alla svar men problemet inte löst än så hjälp...

Post by krakel »

Jag har precis fått bilen från märkesverkstaden och de hittar inget fel på den. En teori var att de hade satt kamremmen fel, men då borde motorn bli slö, vilket den inte är. Detta var dock inte felet. Det har de kollat upp. Kylarvätska är det påfyllt ända upp, men det kan ju vara så att en givare fått sig en smäll när de satt på motorvärmaren. "Rymdskeppet" visar ingen onormal temperatur. Färddatorn verkar också stämma. Om jag kör extremt försiktigt på landsväg kan jag komma ner i ca litern/mil, det innebär dock att det blir 70 i uppförsbackar och 90 i nerförsbackar. Ingen normal körstil med andra ord.
Jag tror inte den är trimmad eller något annat då det bara är en ägare före mig som dessutom inte är någon mekaniker, utan läkare som bara kör och inte direkt ligger och mekar på lördagskvällen.
Nu ska bilen till en annan märkesverkstad i samma koncern för att de ska titta på bilen där. Hoppas de hittar något... :?
Christer Källström
johnny_rx7
Posts: 1
Joined: 22 Feb 2014, 10:26
Location: Nässjö

Re: Hög bensinförbrukning Espace -04 2.0T

Post by johnny_rx7 »

Jag har ett liknande problem med min espace 2.0t -04. Längesen nån skrev i tråden men frågar ändå om nån har erfarenheter om detta problem. Min har efter kamremsbyte legat på 1, 6-1, 7 l per mil. Har kollat felkoder med obd2 och bilen går bra i övrigt.
Johnny Klasson
Post Reply