Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Problemlösning  ~  Fläktmotstånd Clio 1 samt R19

InläggPostat: fre 30 jan 2015, 15:49
Inlägg: 4Ort: KöpingBlev medlem: lör 17 jan 2015, 22:37
Kan bara tillföra att min erfarenhet från andra bilar är att fläktmotstånden är lättlagade (det sitter en termosäkring som man klipper bort och löder dit en ny), dock så är det som så att om fläktmotståndet ger med sig så brukar det bero på att fläkten är slut och går varm. Så personligen skulle jag byta fläkt och löda dit en sladdstump istället för termosäkringen.



_________________
Pontus Wång
Offline Profil
InläggPostat: lör 23 maj 2015, 13:59
Inlägg: 5Ort: HalmstadBlev medlem: tis 18 mar 2014, 21:26
Lånar tråden lite.

Har också fläktproblem med min R19. Innnan la den av, och några händiga killar "fixade" den, och det tog någon månad och den la av igen. Denna gången höll den i 4 timmar. Nu har killarna lagat den ännu en gång och avrådde mig från att köra den på högsta blås och högsta värme (inget problem då det inte är vinter längre).. MEN, dom sa att jag var tvungen att hitta en ny elkontakt för den då dem smält och dom sa att bilen kunde börja brinna !? Jag hittar inte någon sådan kontakt att köpa på någon bilsajt. Och tänkte eftersom jag läst lite i tråden, räcker det med om jag köper ett nytt fläktmotstånd? Dom säger att bilen har elfel, men jag vet inte ens hur jag letar ett elfel på en bil och borde det inte vara fler saker som inte fungerar? Älskar min R19 och den dagen jag ger upp på att laga den får vara den dagen den är stendöd.



_________________
Therese Juhlin
Offline Profil
InläggPostat: lör 23 maj 2015, 17:28
ForumpolisInlägg: 2755Ort: SundsvallBlev medlem: lör 07 dec 2002, 13:22
Det är ett elfel men ni har ju redan hittat det. Kontaktstycket till motståndet/fläkten brukar det bli dålig kontakt i varav fläkten dör och kontaktstycket smälter.

Endera hitta ett beggat kontaktstycke eller klipp kablarna och lödskarva dom på motståndet så ska problemet vara ur världen.



_________________
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 14:11
AnvändarvisningsbildInlägg: 2139Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
Vanligt också att kontakten till fläktstyrningen i instrumentpanelen smälter. Kolla där också..



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: fre 17 aug 2018, 18:27
Inlägg: 2Ort: GöteborgBlev medlem: fre 17 aug 2018, 18:24
JA skulle även kolla reglage panelen då detta är ett vanligt fel på Clio/R19 att fläkten slutar fungera eller bara vissa lägen.

Felet ligger oftast i fläktreglaget. Dålig kontakt eller brända anslutningar. Eller så kontaktstycket som går in i kupefläkten brukar kunna vara bränd.



_________________
Milo Jackson
Offline Profil WWW YIM

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 2
20 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 12 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori