Laguna -94 Styrleder

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Liebgott
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2009, 23:55
Location: Norrköping

Laguna -94 Styrleder

Post by Liebgott »

Hej igen.

Det var ju så att styrlederna var dåliga på bilen. Och jag köpte nya fina på Biltema (Samma sk*t som mekonomen har, fast billigare) och slängde på dom igår. Höger resp. vänster var märkt på leden. Men böjningen på styrleden var åt fel håll :? Så jag testade att sätta tvärtom, alltså höger på vänstersidan så att bananböjen blir som på dom gamla. Men då räckte inte gängorna så långt in som det behövde justeras. Satte då som biltema ville att dom skulle sitta, klappat och klart, så ja slängde på fälgar och hivade ner bilen på marken. tänkte ta en testrunda och backar och rattar fullt. Då rasslar det till och jag trodde världen skulle gå under.

Nu till frågan.

Hur F*N ska man göra för att kunna få på styrlederna som dom ska sitta. Stylederna satt bultade i spindeln med muttern på undersidan? stämmer det. Har inte orkat kolla om det går att ha muttern på ovansidan, men tanken slog mig efter som bananböjen skulle ju komma åt rätt håll då och fälgen skulle ju inte ta i.

Någon annan som köpt nya styrleder på sistonde?

MvH. Frustrerad Renault ägare
Martin Liebgott

Renault Laguna -94
Ford Consul Coupé -72
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna -94 Styrleder

Post by Tony »

Liebgott wrote:Hej igen.

Det var ju så att styrlederna var dåliga på bilen. Och jag köpte nya fina på Biltema (Samma sk*t som mekonomen har, fast billigare) och slängde på dom igår. Höger resp. vänster var märkt på leden. Men böjningen på styrleden var åt fel håll :? Så jag testade att sätta tvärtom, alltså höger på vänstersidan så att bananböjen blir som på dom gamla. Men då räckte inte gängorna så långt in som det behövde justeras. Satte då som biltema ville att dom skulle sitta, klappat och klart, så ja slängde på fälgar och hivade ner bilen på marken. tänkte ta en testrunda och backar och rattar fullt. Då rasslar det till och jag trodde världen skulle gå under.

Nu till frågan.

Hur F*N ska man göra för att kunna få på styrlederna som dom ska sitta. Stylederna satt bultade i spindeln med muttern på undersidan? stämmer det. Har inte orkat kolla om det går att ha muttern på ovansidan, men tanken slog mig efter som bananböjen skulle ju komma åt rätt håll då och fälgen skulle ju inte ta i.

Någon annan som köpt nya styrleder på sistonde?

MvH. Frustrerad Renault ägare
Det är en kona i hålet i spindeln som styrleden sitter i vilket betyder att du inte kan sätta dom åt fel håll,
du har inte köpt Laguna II grejor??? dvs ser dom lika som dom gamla.??
vet inte hur det exakt ser ut på en lag I.. på lag II sitter muttern på ovansidan...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Liebgott
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2009, 23:55
Location: Norrköping

Post by Liebgott »

Det med konan kom ja på

Jag vet inte riktigt. köpte efter artikel numret så de inte skulle bli fel, Årsmodell 93 till 01. Men som du säger så låter det ju som laguna II grejer. Satans feltema..!

Jag får spekulera vidare. slänger väl på dom gamla igen så de iaf går att köra bilen.
Martin Liebgott

Renault Laguna -94
Ford Consul Coupé -72
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ring benny på autofrance.se istället.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

släng skiten

Post by tak256 »

köp origina det passar fultema grejor kan ev passa till skottkärran men hör defenetivt inte hemma på bilen fabrikatet kan vara samma som original men det som inte klarar kraven slängdes förr i skroten nu för tiden kommer det tyvärr ut på marknaden
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Liebgott
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2009, 23:55
Location: Norrköping

Post by Liebgott »

Fick ordning på de nu. Går som en pil på vägen. Orkade inte ta bort dom nya styrlederna som jag köpte, så ja kollade hur mycket det tog i på fälgen. Slipade lite där de tog i och vips så kunde man ratta fullt. fick ta bort en 10g vikt på ena fälgen, men va gör de. så nu vet ni det. fick slipa ner ungefär 1-2mm bara och slänga på lite ny färg.. massa gods kvar.

Moraltanter undanbedes. :shock:

Mvh
Martin Liebgott

Renault Laguna -94
Ford Consul Coupé -72
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tänkte moralisera men låter bli.... bra att du fick ihop det, lycka till. :roll:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply