"Motorljud" i AC´n - Laguna II 2003

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

john wrote:Du kan ju kolla med nääs bilservice i sthlm med.
Kände inte till Nääs Bilservice sedan tidigare fastän jag själv bor i Stockholm och har Renault.

Menar du att de är lite mer kunniga på Renault än många andra verkstäder?
Anders Skelander
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Framför allt billigare!än en märkesverkstad
John Ignell Enviken
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Jag har en Megane kombi -04 som låter ganska precis så som beskrivs i tråden ("gnällande ljud" som försvinner omedelbart då ACn stängs av).
Även mina problem dök upp efter kamremsbyte vid ca 12'000.

Av denna tråd att dömma så låter det som om det verkligen är ACn som håller på att ge upp. Men hur förklarar man då att ljudet inte hörs fram i motorrummet, men tydligt i kupén???
Anders Gyll : Göteborg
LENN
Posts: 44
Joined: 05 Jul 2006, 17:44
Location: Norrköping

Post by LENN »

Har också funderat på detta då det inte hörs i motorutrymmet. Däremot hörs det tydligt i kupen. Kan tänkas att ljudet fortplantas via kylledningarna in i kupen?!
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Ingen där ute som är duktig på AC och vad som kan orsaka tydligt ljud i kupén, men inte i motorrummet?
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

H-vete, jag gillar inte utmaningar, men jag kan rätt mycket om kylanläggningar och dess funktion. Dock har jag noll praktisk erfarenhet av biltillverkarnas konstruktion av kylanläggningar.

Systemet består av fem grundkomponenter; Förångare, Kompressor, Kondensor, Strypventil samt köldmedium.

* Förångare, sitter i ventilationssystemet till kupén. Där sjunker trycket och då förångas köldmediet så att det övergår från vätskefas till ånga. Om man svänger kraftigt åt det ena eller andra hållet kan man märka att kyleffekten förändras.

* Kompressor, komprimerar gasen (höjer trycket) efter förångaren och därmed höjs dess temperatur och man närmar sig vätskefas.

* Kondensor, sitter vid bilens kylare och sänker temperaturen på köldmediet vilken då ska kondenseras helt (återgå till vätskefas)

* Strypventilen, reglerar flödet in till förångaren. Brukar sitta i direkt anslutning till förångaren.

* Köldmediet, är själva värmetransportören vilket sker genom tillståndsändringar.

Så det som kan låta i din bil inne i din kupé är strypventilen eller själva förångarens fasomvandling. Det kan bero på att det är dåligt med köldmedium (spekulation)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
garfield06
Posts: 12
Joined: 10 Sep 2006, 23:08

Post by garfield06 »

Hur långt har din gått?

Jag har en LagunaII -03 som gått 9100 mil och har precis det problem som du beskriver.
Det låter nästan som ett riktigt kraftigt insugsljud från motorn.....tycker jag iaf....

//Anders
Anders Frieberg, Borlänge
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

strax över 12'000 har den rullat nu.
Bilen är ny i min ägo och just nu har jag även andra problem med ACn (finns i annan tråd...), men jag upplever att kyl-effekten är ganska halvtaskig.
Det skulle kanske kunna bero på dåligt med köldmedium??? Finns det några klassiska kännetecken på att det är dags att fylla på köldmedium?
Vad kostar det ungefär att kontrollera och fylla köldmedium?

Jag har börjat förstå att det inte alltid är just bilverkstan som man vänder sig till då man har problem med ACn i bilen... är det någon som har tips på kompetenta kyl-killar i Göteborgsområdet?
Anders Gyll : Göteborg
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Finns det några klassiska kännetecken på a134

Det blir bara bättre :wink: :lol:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Stymie wrote:
Så det som kan låta i din bil inne i din kupé är strypventilen eller själva förångarens fasomvandling. Det kan bero på att det är dåligt med köldmedium (spekulation)
Tror skarpt på din teori :D Hade en espace för länge sedan. Kylde helt okey iofs fylld med R12, som började skrika som en stucken gris ca:20 sek efter att komressorn kopplar in. Det ljudet kom från en slang på torkfiltret. Ljudet försvann direkt då man började fylla systemet. Allt ljud är en vibration och eftersom vätskan/gasen susar runt i systemet kan nog rörkopplingar m.m funka som en flöjt beroende på om det är vätska eller gas som är på det aktuella stället.
Saknas tryck så är väl freonet i gasform på större område än om det är rätt tryck :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Bengt... lika rolig som vanligt...
Anders Gyll : Göteborg
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

eeyore wrote:Bengt... lika rolig som vanligt...

Din formulering gav ett skratt :D .


Finns det några klassiska kännetecken på att det är dags att fylla på köldmedium?
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Tjaa... för en oinvigd så är det inte självklart vilka kännetecknen är, förutom det uppenbara att kylan inte funkar tillfredsställande.

Oljud t.ex. skulle kunna vara ett vanligt kännetecken. Eller kanske ojämn verkan, beroende på varvtal etc. Listan på möjliga kännetecken skulle kunna göras lång.
Men uppenbarligen så finns det inte så många klassiska symptom på att det är dags att fylla köldmedium. Jag får leta reda på någon AC-firma här i Gbg och se vad dom säger.
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Problemet är att ingen servar acn... först när den ballat börjar man titta. I service boken finns angivet i vilka intervaller det skall provtryckas och fyllas.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Alla som har kyla i bilar blir lika över raskad varje sommar då anläggningen ska användas . Ingen tänker på att under vinterhalvåret då den utsätts för salt att något kan lägga av. Först då solen värmer så kommer paniken vad är det för fel .

Ofta eller 95% så har det läckt ut ,och tvinga igång den utan Genomgång kan sluta i att pumpen ger upp .

Men Skönt är de när det funkar . :lol:
Post Reply