kyla endast på passagerarplatsen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

kyla endast på passagerarplatsen

Post by eeyore »

Jag har ett märkligt problem med ACn i en Megane -04. Bilen är utrustad med klimatanläggning där man ställer in önskad temperatur.

Det kommer ingen (eller nästan ingen) kyla på förarsidan. På passagerarsidan verkar allt vara normalt. Luftflöded verkar inte vara påverkat och det är full fräs på båda sidor. Men som sagt: kyl-effekten på förarsidan är borta.

Vad jag förstår är denna klimatanläggning endast byggd som en zon. (Tempgivare vid backspegel och på ovansidan av instrumentbrädan.)

Jag har letat och letat i instruktionsboken och pillat på alla reglage, men jag hittar ingenting om att det skall gå att reglera temperaturen individuellt till förare/passagerare.

Är det någon där ute som har någon ide?
Är det något spjäll någonstans som hakat upp sig?

Tacksam för hjälp!
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Gissar att ett spjäll gett upp. Du har möjligtvis inte hört något lite gnällande ljud tidigare i luftkanalen? Ingen jamande katt? :wink:

Om du skulle kunna reglera tempen individuellt (höger/vänster) så skulle du haft två rattar och två temperaturnivåer på styrenheten till klimatanläggningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Tjaa, det tjuter/skriker lite i ACn när den är igång. Inget högt och gällt ljud, men "gnälligt" skulle man kunna säga. Det försvinner så fort man stänger av ACn. Bilen var på verkstad för några veckor sedan och jag bad dem kika på ACn. Dom konstaterade då att en tempgivare var kass och bytte den. Ljudet påstår dom kommer från kompressorn: "lager-oljud". Jag ställer mig dock lite tveksam till detta då jag inte hör speciellt mycket oväsende i motorrummet, men i kupén hörs det.
Dock så tycker jag mig höra att "gnället" följer med motorns varvtal i karaktär och det ger stöd till att det verkligen är kompressorn som spökar. Men det kan också vara inbillning...

Är det meckigt att plocka ner och kolla spjällen? (Jag gissar det...)
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Ingen som kan bidra med erfarenhet/info hur man kommer åt at kontrollera spjällen som justerar luftströmmarna?
Anders Gyll : Göteborg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

eeyore wrote:Ingen som kan bidra med erfarenhet/info hur man kommer åt at kontrollera spjällen som justerar luftströmmarna?
Plocka bort lite kåpor och titta!
Koppla upp sig med diagnosen och kolla om funktionen stöds på din bil. Då ser man iallafall om elektrisk signal till spjällmotorerna finns.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

PÅ ECC modellen kan spjällmotorn få frispel, ibland hjälper det att koppla loss batt i 30min. Prova på din också
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Bra idé, en hederlig gammal Norsk-reset kan göra underverk för en modern bil. Hade helt glömt den möjligheten!

Jo, jag funderar på att lägga mig i framsätet och plocka rent runt "luftpaketet" för att se hur det ser ut. Frågan är bara om man kommer åt något överhuvud taget? Eller kommer man inte längre än att man kan titta på utsidan?
Att plocka bort och/eller isär luftpaketet är nog inte aktuellt då jag inte tänker koppla loss kylsystemet och AC-kylsystemet själv.
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Norsk-reset funkade inte... ingen skillnad. Det enda jag lyckades åstakomma var att stöld-låsa stereon. Hmm, man saknar inte koden förän man behöver den. Ordnat nu efter lite besvär.

Men, som sagt, problemet kvarstår.
Är det fortfarande ingen som kan bidra med lite information om hur "luftburken" funkar internt? Hur i hela friden kan det komma sig att de båda sidorna blåser luft med olika temperatur då det är en en-zons-AC???
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Då dessa delar sitter illa till (man får väl riva det mesta framför ratten) så tror jag väldigt få har skruvat på och därmed har kännedom om konstruktionen.

Vad händer om du stänger alla spjäll på passagerarsidan?

Om det är en 1-zons AC så borde funktionen vara sådan att den blandar frisk luft eller cirkulerad kupéluft med det som strömmar genom förångaren. Sedan fördelas luften LIKA över de båda sidorna. Därmed borde du ha samma temp på båda sidorna.

Finns det någon Megane med 2-zons ECC?

I så fall kan ju kanske vara så att det är samma spjällkontruktion i din bil som på 2-zons AC, men att styrningen av de två spjällen sker från samma källa istället? Om så är fallet kan det ena spjället vara kass. Då borde man även kunna eftermontera 2-zons ECC rätt enkelt, vem vet :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

jag har haft samma problem på min laguna 03 3 gånger. löste problemet vid samtliga tillfällen med att fylla på 2-300 gram r134.
kalle svensson oxelösund
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Felkällan är nu hittad: läckage i kylsystemet.

I och med felsökning hos en kyl-specialist så visade det sig att skiten funkar felfritt i och med en fyllning av medium. Dock så visade även denna fyllning med spårmedel att kondensorn har ett litet hål :-( Inte så värst stort eftersom anläggningen fortfarande funkar efter 2 veckors drift, men ändå hål...

Vidare så försvan den gnällande/skrikande ljudet i och med fyllningen. antar att det var "kavitetsljud" från kompressorn då systemet inte var ordentligt fyllt med medium?

7600:- för lagning inklusive en ny icke-orginal kondensor (lägg till ca 3000:-+moms för original). Mycket pengar, men det känns som att man inte har något val då bilen i övrigt är i gott skick? Det räknas nog nästan som vanvård att inte korrigera detta...?


Hursomhelst, är det något där ute som har erfarenhet från icke-originaldelar i AC-systemt, speciellt kondensor? Min gissning är att det inte är värt att satsa på en originaldel här för mer än det dubba priset?
Anders Gyll : Göteborg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är väl ändå Valeo som är tillverkare när man har plockat ur den ur katongen som kan vara levererad av div. olika leverantörer av ersättningsdelar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply