Stötdämparbyte, Clio

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
knobe
Posts: 7
Joined: 26 Oct 2008, 23:09
Location: Gävle

Stötdämparbyte, Clio

Post by knobe »

Har en clio 02a som det är dags för nya stötdämpare bak för. Kostar inte så mycket, 2500:- inkl arbete. Dock så skulle jag vilja lära mej att göra saker själv. Klarar man det med vanliga verktyg eller krävs det några specialverktyg? Vad ska man tänka på?
Kristoffer
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Stötdämparbyte, Clio

Post by Bengt »

knobe wrote:Har en clio 02a som det är dags för nya stötdämpare bak för. Kostar inte så mycket, 2500:- inkl arbete. Dock så skulle jag vilja lära mej att göra saker själv. Klarar man det med vanliga verktyg eller krävs det några specialverktyg? Vad ska man tänka på?
Ställa bilen på en pallbock och byta på den sidan, sen lika på andra sidan .
Verktyg Hylsnyckel ,ringnyckel ...lite kopparpasta på gängan vid dit montering. Och det glada humöret :wink: .
knobe
Posts: 7
Joined: 26 Oct 2008, 23:09
Location: Gävle

Re: Stötdämparbyte, Clio

Post by knobe »

Bengt wrote: Ställa bilen på en pallbock och byta på den sidan, sen lika på andra sidan .
Verktyg Hylsnyckel ,ringnyckel ...lite kopparpasta på gängan vid dit montering. Och det glada humöret :wink: .
Ok, behövs det något att hålla fjädern med?
Kristoffer
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Stötdämparbyte, Clio

Post by Bengt »

knobe wrote:
Bengt wrote: Ställa bilen på en pallbock och byta på den sidan, sen lika på andra sidan .
Verktyg Hylsnyckel ,ringnyckel ...lite kopparpasta på gängan vid dit montering. Och det glada humöret :wink: .
Ok, behövs det något att hålla fjädern med?
Ser du någon fjäder bak ?...det är toritionsfjäder..fram måste du ha fjädespännare.
knobe
Posts: 7
Joined: 26 Oct 2008, 23:09
Location: Gävle

Re: Stötdämparbyte, Clio

Post by knobe »

Bengt wrote: Ser du någon fjäder bak ?...det är toritionsfjäder..fram måste du ha fjädespännare.
Jaha, ja ni ser, det är dags att lära sig för mig!

Tack för hjälpen!
Kristoffer
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Stötdämparbyte, Clio

Post by Falk »

Bengt wrote:Ser du någon fjäder bak ?...det är toritionsfjäder..fram måste du ha fjädespännare.
Om du har problem att se dem kan jag ta en bild. Jag har några skruvfjädrar liggande i garaget från en 02'a. :wink: :P



En 02'a har inte torsionsstavar bak. Vanliga skruvfjädrar (spiralfjädrar).
Det behövs inget fjäderkomprimeringsverktyg för att byta stötdämpare bak. Bara att stötta lite under resp sida av bakaxeln med en garagedomkraft så att det inte fjädrar ut "för långt" och skruva loss stötdämparen.

:D




Edit: Nedan ser man både stötdämparens undre fästpunkt och en av bakfjädrarna.

Image

Bakaxelns högra sida sett snett bakifrån.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:D :D oki , rätt till slut :lol:
knobe
Posts: 7
Joined: 26 Oct 2008, 23:09
Location: Gävle

Post by knobe »

Har nu varit och hämtat dom nya stötdämparna.. Tänkte tä mej an det på lördag. Tackar för hjalpen..
Kristoffer
knobe
Posts: 7
Joined: 26 Oct 2008, 23:09
Location: Gävle

Post by knobe »

I fredags kväll åkte stötdämparna på. Överaskande enkelt var det.. Från att jag hissade tills att jag sänkte ner den tog det inte mer än 50 min..
Kristoffer
AlbiN422
Posts: 2
Joined: 27 Mar 2013, 13:39
Location: Göteborg

Re: Stötdämparbyte, Clio

Post by AlbiN422 »

Hej, drar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Min sambo köpte en Clio 2 1,6 nyligen. På besiktningsprotokollet stod det brusten fjäder, bak. Tänkte byta båda sidorna.

Hittade hyffsat billiga på Mekafrance.se, har mejlat dem så jag får rätt.

Är det något speciellt jag bör tänka på och behöver jag komplettera med något?

Finns det någon sida med sprängskisser och artikelnr någonstans på respektive del?

mvh

*EDIT

Jobbet utfört.

Gjorde det i helgen. Smidigt som bara den när jag väl kom på hur jag skulle göra. Lyfte bilen baktill med domkraft, pallbockar på var sin sida av bilen, lossade stötdämparen från länkarmen på båda sidorna sen var det bara att vika ner bakaxeln, ta ut de gamla och in med de nya.

Piece of cake! [smilie=117.jpg]
Albin Johansson
Post Reply