Problem med AC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
enstrom
Posts: 1
Joined: 27 May 2009, 09:01
Location: Linköping

Problem med AC

Post by enstrom »

Har fått prpblem med AC:n i min renult megane årsmodell 2007.

Fläkten går för fullt men ingen kyla. Några ideer vad det kan vara för fel.
Har ringt verkstad men fick inga svar. Ska lämna in bilen nästa vecka.
Men är nyfilen på vad det kan vara.

Känt fel eller?
Borde inte en AC hålla mer än 2,5 år???
who
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2008, 13:20
Location: Stockholm

Post by who »

Hej,

Låter som att du har ett läckage på kylmediekretsen i AC'n. Kan räcka med en påfyllning men det kan också vara ett läckage som måste lagas.
Hände mig i höstas. Hade fått ett stenskott i kondensorn så kylmediet läckte ut. OM det är så så kolla med ditt försäkringsbolag. Jag lyckades få det som vagnskada med en självrisk på 1000 spänn. Reparationen gick annars på 13000....

mvh
David
Kwick
Posts: 1
Joined: 27 May 2009, 11:01
Location: Braås

Lite lustigt

Post by Kwick »

Hej står och letar lite tips vid problem med ac och då hittar man ett inlägg från idag som beskriver exakt samma problem som jag har.
Ac slutade kyla för ca en vecka sedan, har en megane från nov 06 och tycker som enstrom att en så ny bil inte borde ha ett sådant problem.

Men har man lite oflyt så har man
Karl Wickström
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Lite lustigt

Post by chh »

Kwick wrote:Hej står och letar lite tips vid problem med ac och då hittar man ett inlägg från idag som beskriver exakt samma problem som jag har.
Ac slutade kyla för ca en vecka sedan, har en megane från nov 06 och tycker som enstrom att en så ny bil inte borde ha ett sådant problem.

Men har man lite oflyt så har man
Stenar som flyger runt är ju tyvärr inte så mycket att göra åt..
Sen är det så att man ska kolla acn alla2-3 år vilket många struntar i. Eftersom det finns ett naturligt läckage så lägger alla bilars ac av förr eller senare utan service…
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Kan även vara kontakten till kompressorn.
Lämna inn den för om du får fel kod DF1070 så finns det ett tm på det.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Post by anlu »

Hej, Har precis reparerat min AC . Visade sig att slangen/röret mellan kompressorn och torkflaskan nöts sönder mot kylfläkten. Betalade självrisk á 2133:- som maskinskadeförsäkringen täckte.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Problem med AC - igen

Post by diksie »

Samma problem här, konstigt nog hade jag bilen inne på garantirep för samma fel för knappt ett år sedan. Denna garantirep ska i sin tur ha ett års garanti vilket gör att jag kan slippa kostnaden utifall det är ett likadant fel. Har dock tid hos bildoktorn om två veckor.

Enligt verkstaden är det lag på att de måste provtrycka den också och inte enbart fylla på. Dock är det anmärkningsvärt att det verkar vara flera AC som går. Vet ngn vid vilka serviceintervall som AC kollas över?

Om det är som i Anlus fall borde det väl klassas som konstruktionsfel och knappast falla under normalt slitage?

Ser tusenlapparna flyga när de ska 2 för att felsöka och provtrycka.
Mvh
Jon
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
olaola
Posts: 36
Joined: 28 Feb 2013, 17:15
Location: Göteborg

Re: Problem med AC

Post by olaola »

Hej!

Vi har liknande symtom på vår Megane 2008. Är det bara att lämna in för att undersöka eller kan man börja med något själv? Har ni tips?
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Problem med AC

Post by oakhammer »

Jag provtryckte och fyllde på gas efter att ha haft samma symptom på en 06 megane.
Funkar bra efter mer än ett år. Kostade 800:-
Pär Ekhamre
Post Reply