2004-10-10, Mekanikerrace på Kinnekulle Ring

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

2004-10-10, Mekanikerrace på Kinnekulle Ring

Post by Norden »

<b>Nostalgi!</b>
År 2000 körde jag min sista tävling. Finalen det året gick på Falkenberg. Vi vrider inte tillbaka klockan 4 år, men ibland kändes det nästan som om man inte hade hållt uppe en sekund med racingen och tävlandet. Ja, i helgen var det svårt att inte le...

<b>Fredag, 2004-10-08</b>
Jag och Markus tog husbilen upp till Kinnekulle på förmiddagen, med ett obligatoriskt stopp på McDonalds i Falköping. Väl framme monterade vi upp tält och förberedde ankomsten av servicebil, verktyg samt tävlingsbil som pappa Torbjörn kom med ett par timmar efteråt. Far lämnade av bilen, fikade och sedan åkte han och mor tillbaks till Gnosjö igen och lämnade mig och Markus för att sköta oss själva.

<b>Lördag, 2004-10-09</b>
Jag steg upp, åt frukost och gjorde mig iordning samtidigt som jag upprepade gånger var och väckte Markus... Till slut visade lillebror livstecken och jag gick för att betala avgiften för helgen. Vid lunch-tid var det så dags för flaggenomgång för de olicensierade förarna (som jag tillhörde denna helgen). Därefter besiktning och sen var det dags för det roliga - körningen!

Nu hade jag ett 20-minuters pass framför mig med R5:an. Ut på första varvet och det sladdade hejvilt. Efter ytterligare ett par varv började jag fundera på hur i helsefyr Markus kunde åka så fort med den här saken - saken, inte bilen! Lap-timern visade som bäst 1.08.4. Enligt de mål jag hade satt upp innan helgen skulle jag vara snabbaste R5 (vilket jag var) samt att slå min gamla tid på 1.08.9 - vilket jag gjorde. Jaha, nu då? Ja, det är bara till att jaga, men något måste göras.

Så närmade sig kvällen, under tiden bytte vi däck - från 3 år gamla sulor till ett par race gamla. Tusan om det inte skulle bli bättre fäste nu. Förresten, ska vi inte mäta toe också? Sagt och gjort, 6 mm toe-out... Den kombinationen (6mm out och gamla hockeypuckar till däck) kunde förklara varför bilen betedde sig som den gjorde. Toe justerades in 4 mm.

<b>Söndag, 2004-10-10</b>
Dagens körning bestod av 2 stycken 15-minuters träningspass följt av "race" om 12 varv.

Lufttrycket i däcken ändrades från 2.0 till 1.9 runtom innan jag begav mig ut på banan. Väl på banan kändes bilen mycket bättre. Stadigare, inte lika sladdrig och ja, den gick att köra nu. Det enda var att mot slutet ville han slänga ut rumpan i högerkurvorna, men det trodde jag mig ha bot på. Denna gången visade lap-timern 1.07.2. Nöjd? Jamen självklart!

Inför andra träningspasset för dagen ändrades lufttrycket i vänster bakdäck från 1.9 till 1.8 för att förhoppningsvis hålla kvar rumpan i rätt färdriktning. I övrigt ändrades ingenting. Och minsann, rumpan satt fast i backen och lap-timern visade denna gången 1.06.9... Det innebar att jag hade piskat min gamla tid med 2 sekunder! Och Markus bästa tid på 1.06.7 var i fara, den skulle klippas på racet!

Efter lottning av startpositioner skulle jag starta 4. I pole startade den andra R5:an, och till racet valde de att sätta i ordinarie föraren Patrik Björklund (som ju är licensierad och därmed bör ha åkt i en annan klass). Bredvid honom startade Johan Eriksson i en Volvo S60-Challenge (även han licensierad...). Som nummer 3 skulle ytterligare en Volvo ha stått men han valde att åka hem. Därefter jag och fältet avslutades med Johanna J. Hagman i en Fyndbörsen Cup - BWM. Så, jag och fröken Johanna utan licens.

När starten gick hoppade Volvon iväg till första, Björklund gick in till vänster och stängde mig. Uppe i kvarn gick han till höger för att täcka innern så jag gick ut på yttern i förhoppning om att kunna ta honom tillbaks under bron som ju är en vänster. Var nästan uppe jämsides då han svänger skarpt, jag fick bromsa för att undvika kollision men kom snabbt ikapp honom igen. I inbromsningen till sista kurvan ut på rakan vinglade Björklund rejält, jag gick upp och tog lite extra höjd för att få mer fart med mig ut på rakan samtidigt som Björklund fick en dålig utgång och jag kunde gå förbi på rakan. Därefter tappade han kontinuerligt och i mål var jag nästan halva varvet före. Siktet på Markus bästatid släppte jag tidigt då någon drog upp stora stenar på banan och jag valde att bromsa för att inte riskera däcken.
Slutställning: Volvo, R5, R5, BMW.

Tack Markus för att jag fick låna R5:an och gasa av mig lite, gör gärna om det nästa år ;-)

/Mattias Nordenström
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Post by Pär Hansson »

Kul läsning!

Jag var i valet och kvalet ifråga om mek-racet, men bestämde mig för att köra med Kolsva på Gelleråsen i stället, men ni verkar ju haft trevligt!

På Gelleråsen var det förresten två Renaulter också, Egelands Clio och en R5 Junior. Kanske nån till som jag inte minns.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Funderade också på Gelleråsen med Kolsva. R5 junioren på Gelleråsen var Jocke Ahlberg, totaltvåa i år. Nästa år kommer den bilen köras av hans lillebror Andreas. Anders Egeland har förresten haft den R5:an tidigare, ruskigt fin.
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Post by Pär Hansson »

Jo, Anders var där och jag fick mig lite historia till livs. Båda Renaulterna verkar ju väl omhändertagna av entusiaster och det är kul att se. Hoppas jag får till det halvhyfsat med 205:an också, men man får väl se....

Både Clio 16V och 205 verkar ju ha potential i Fyndbörsen Cup, men nyare franskor som 306, nyare Clion och 206 verkar vara endera för motorstarka på papperet eller för tunga. Det är väl både på gott och ont att det verkar vara mest äldre bilar som är gångbara. 205 och Clio 16V verkar vara rätt lika uppbyggda, medan Clion nog har längre hjulbas och mindre frontyta, så det är ju inget som hindrar att den skulle vara en vinnare.

Är det nån som tänkt köra t.ex. Clio i Fyndbörsen nästa år härifrån?

Förresten, kanske lillebror Ahlberg fick känna på lite R5 under lunchen, men jag vet inte säkert.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Ja visst är det vinnarbilar. Blyberg med 205:an vann i år, Johan Landegren vann, med den Clion Egeland har nu, för några år sedan.

Förra året var det nära att det inhandlades en Clio till Fyndbörsåka för min del... Saknades liite, liite kontanter :-(

Vad har du för planer för den lille röd-gule nu då?

Jaså? Ja, han ville ju testa den. Får nog rapport i dagarna om han körde den eller ej. :-)
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Post by Pär Hansson »

Scanian (refererar till skånska flaggan ;) ) händer det nog inte så mycket med maskinellt, lite småfix bara. Förarmaterialet är det som behöver mest puts.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Ja, det är nog klokt. Köra och pressa tiderna tills man inte kommer lägre. Sen kan man börja ändra inställningar, så har iaf vi gjort men då rör det sig om juniorer som aldrig kört bil förr :-p (men ungefär detsamma gäller väl för de flesta)
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Slänger in länken till en video från sista träningspasset 041010.

Fegkör och får en snabbaste tid på 1.06.91

.wmw, 48.2MB - håll till godo: http://www.student.itn.liu.se/~matno813 ... 041010.wmv
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Post by Pär Hansson »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norden</i>
<br />Slänger in länken till en video från sista träningspasset 041010.

Fegkör och får en snabbaste tid på 1.06.91

.wmw, 48.2MB - håll till godo: http://www.student.itn.liu.se/~matno813 ... 041010.wmv
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Jäkla kul film att sitta och titta på och det fattas ju absolut inte attack!

Sen blir jag ju så himla nöjd över att jag har mina två skärpunkter i kvarnkurvan bra exakt som du har och att högerspåret över knäppen också stämmer.

Jag har inte kört tävlingbilen på Kullen än, men hoppas att jag fortsätter hålla vettiga spår och samtidigt öka tempot efter bilens förmåga.....
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pär Hansson</i>
Jäkla kul film att sitta och titta på och det fattas ju absolut inte attack!<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Skoj att ngn mer än jag själv tycker om den [:D]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pär Hansson</i>
Sen blir jag ju så himla nöjd över att jag har mina två skärpunkter i kvarnkurvan bra exakt som du har och att högerspåret över knäppen också stämmer.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Måste säga att jag blev lite överraskad över hur snabbt du rattade kombin runt Kullen på Francophilia!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pär Hansson</i>
Jag har inte kört tävlingbilen på Kullen än, men hoppas att jag fortsätter hålla vettiga spår och samtidigt öka tempot efter bilens förmåga.....<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jag brukade vänta in de snabbaste för att lägga mig bakom och spana in deras spårval - fick många värdefulla "tjuvtips" på det viset. [:I]
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norden</i>
Skoj att ngn mer än jag själv tycker om den [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hur cool som helst... [8D]

R5'an måste vara rätt "kort växlad" (i alla fall jmfrt med ClioSporten) eftersom du åker på 4'an långa bitar. [:D]
Hur mycket lönar det sig att varva den? Hur mycket väger den i race-skick?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Falk</i>
R5'an måste vara rätt "kort växlad" (i alla fall jmfrt med ClioSporten) eftersom du åker på 4'an långa bitar. [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Sant. Vi har väl i stort sett haft tre växellådor att välja på (finns en uppsjö för övrigt, men bara tre som lönar sig att använda).
2 st. 4-växlade: Sådan som vi åker med i denna samt en lite längre.
1 st. 5-växlad som är riktigt kort och ger skön acceleration på alla växlar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Falk</i>
Hur mycket lönar det sig att varva den?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Växlar runt 7.000RPM ut på rakan har jag för mig. När jag tävlade åkte vi annan kam så då drog jag den till 7.500 innan jag växlade. I starterna drog jag förbi 8.000 och fortsatte en bit till för att få lite bättre skjuts på nästa växel.
Att varva över 7.000 är väl dock onödigt om man inte behöver. Motorerna nu har mer vrid än på tiden jag tävlade.
Men för att ta ett exempel så kan det ibland löna sig att varva lite mer än att slänga i 4:an en kort stund för att sedan slänga i 3:an igen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Falk</i>Hur mycket väger den i race-skick?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Den ska ligga på 770kg med förare i. Just denna ligger på ca. 780kg med Markus i efter race. Med mig i aaaaaningens mer... [:D]

Vi har förresten gjort ett litet accelerationstest med R5:an och Clion. R5:an är faktiskt lite, lite snabbare rakt fram. Upp till 120 iaf, sen tog vägen slut. Då mätte vi effekten i Clion till 121hk och R5:an till 67hk.
Tjänstevikten på Clion ligger på 1090(?) har jag för mig och R5:an, som sagt, på 770.

Hur växlar man med ClioSporten förresten? Med 16V´n kunde jag åka i stort sett likadant som jag gjorde med 5:an.
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Post by Pär Hansson »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norden</i>
<br /> ......
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pär Hansson</i>
Sen blir jag ju så himla nöjd över att jag har mina två skärpunkter i kvarnkurvan bra exakt som du har och att högerspåret över knäppen också stämmer.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Måste säga att jag blev lite överraskad över hur snabbt du rattade kombin runt Kullen på Francophilia!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
En får tacka för de uppmuntrande orden. Jo, jag tror inte det finns så väldigt mycket mer att hämta ur dragbilen på Kullen. Skulle vara att övervinna fegheten under bron då. En egenskap som för övrigt inte är så värst kompatibel med den "tail happy" 205:an [:0].

Men det ska nog gå bra det där.... [:)]
Post Reply