Banåka 2006?

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Ni wrote:En massa kloka ord....
Stämmer mycket av det ni skriver. :D

Grejen är bara att det inte behöver vara så dyrt att prova.

En gång i tiden brakade jag runt på Mantorp med en helt standard R12kombi.
1289cc, 54hk. Jag hade skitkul. Jag körde bana med en Volvo240 och slalom med en Volvo 745GL, oxå skitkul. (vanliga standard bruxbilar på gatdäck)
De flesta som en gång provar slalom eller bana riskerar dock att fastna för gott i hobbyn, och då kan det bli dyrt om man inte sansar sig. :roll:

I mina ögon är det lite konstigt, men så är jag ju en gammal gubbe som inte hänger med riktigt, att de fattiga studenterna kan lägga massor med kulor på att uppgradera bromsar och hjul, montera "cold air intakes", "sänkfjädrar" och fjäderbenstag, bälten burar och avgassystem. Sen bangar man för att testa slalom eller bankörning för att det är "för dyrt" eller för att bilen är "för lite sänkt" eller för att "den bara laddar 2bar" just nu...
Jag har hört många sköna varianter.... :D

Konstigt nog är det mycket enklare att väcka intresse för stripp-körningar än runt-runt eller slalom. Lite märkligt då bilar varit utrustade med ratt bra länge... :wink:


Så småningom kommer ni att se ljuset bakom kurvan... 8)

På de banmöten jag brukar besöka finns det alltid nå'n "mer erfaren" som man kan fråga om spårval. Peugeotgänget t.ex. brukar ha alltid instruktörer till hands. Ofta har man oxå speciella körpass för de som känner sig osäkra. Säger man bara till på genomgången innan körningen så brukar det mesta gå att ordna.



.....Självklart ska man göra vad man vill med sin bilhobby. Det är väl antagligen så att var och en vill frälsa världen med sin tro. :roll: :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Som sagt finns många olika ursäkter för att inte köra, Att du Falk kan köra har vi sett på tiderna,kanske kör du så fort att ingen i klubben vågar åka,när du är där :D :D ..angående div styling så är dom kanske tuffare om man har en stylad bil och svänger runt mojjen en lördag kväll,än åker fort runt en bana.
Prestanda på bilar har spårat ut ganska fort,för att tex ta den nämda strippen,jag var på första "en dag på strippen" i emmaboda, vinnare i bakhjulsdrivet med överladd var en mossgrön 140 med orginalfälgar och takräcke...nu är det andra tider, vilket kanske man får "skylla" på Bilsport,där man läser om alla fullsponsrade högprestanda åk. som får en att nästan skämmas..Att man inte behöver en jätesnabb bil för att ha kul vet jag,en vinter när det var plogat på sjön, tog jag min avställda GTe och hade skitkul,körde minst lika fort som andra bilar med starkare motor, Dessutom lär man sig ju hur bilen beter sig,oftast så händer det ju inget även om man skulle snurra på en riktig tävlingsbana "undantag finns ingen nämnd ingen glömd"... Snart går jag ut och skruvar ihop bilen...skall bara trimma till 500hk och sänka den 10cm först :D :D :lol: :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Har anmält mitt intresse sedan tidigare. Verkar dock som det blir lite banåka i år, främst på grund av tidsbrist.
Som student saknade jag pengar, lyckades ändå ta mig ut på några bankörningar. Oftast helt standard - men hade lika jäkla roligt ändå!

I år kommer det åkas bana, även tävlas, men inte i någon Renault tyvärr.

Banträffen ihop med PSC var kanon då Blyberg och bröderna Egeland agerade instruktörer. Retade mig dock att en kona stod precis i det spår jag brukade åka.

Och som folk säger, man behöver inte ha någon supersnabb bil för att ha extremt roligt på bana. Har åkt med i allt från Ford KA till en orange opel manta runt Kinnekulle och killen i den lilla forden hade minst lika roligt.

Vill passa på att ge en eloge till tjejerna, de lyssnar bättre än grabbarna på vad man har att säga. Uppskattas högt när man åker med som instruktör.
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Post Reply