LMS "Prova på banåka" på Sviestad (Linköping).

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

LMS "Prova på banåka" på Sviestad (Linköping).

Post by Falk »

Nu drar trackdaysäsongen igång. 8)

Man kan t.ex. åka på Sviestad följande datum
7/4 Kl 12:30-16:00
23/4 Kl 17:00-20:00
21/5 Kl 17:00-20:00
30/7 Kl 17:00-20:00
13/8 Kl 17:00-20:00
27/8 Kl 17:00-20:00
24/9 Kl 17:00-20:00
21/10 Kl 09:00-16:00

Redan i Påsk den 7/4 drar det igång alltså.

Ett gyllene tillfälle att ha lite roligt med sin Renault.

:D


Info:
http://www.lms.se/web/_pages/index_sekt ... SektId=111

Banguide:
http://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad


Edit: Lite ändrade datum.
Last edited by Falk on 12 Jul 2007, 22:25, edited 1 time in total.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Åh, underbart, jag hoppas prova på banåkning i år.

Tyvärr ligger inte Linköping ett stenkast från Götet, men jag hoppas att jag orkar tar mig dit. Målet i år är ju ändå att få åka lite bana för första gången :)


//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Jo nu börjar det närma sig. Har jag bara hunnit kränga på r-däcken bytt olja, bromsolja, kylarvatten och filter så åker jag säkert ner en sväng. Vi får hoppas på en bra säsong! :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Jolle_Pborn wrote:...åker jag säkert ner en sväng.
Hör av dig till farbror Falk om du åker... Jag har inte bestämt till 100% ännu. Det är ju roligare om man är två tokstollar... 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Falk wrote:Hör av dig till farbror Falk om du åker...
Det är klart jag gör det!


Och idag lämnas däcken in för montering och balansering så snart är det dax. Folk måste tro att jag är galen, har idag åkt fyra gånger igenom två rondeller bara för att... :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Vore ju kul om det skulle bli lite av spontan Renaulträff den 7/4.
Hittills vet jag att två ClioRS och en MeganeRS(!) funderar på att dyka upp. Kul att se hur den fungerar på bana... 8)
Tidigare har också en lokal ClioRS varit på vissa av LMS provapå körningar.

Edit: Pratade just med Emil "rscliosport". Även han är lite sugen på att dyka upp med sin Clio. Fyra bilar hittills alltså. Kanske blir den största Renault-banträffen i modern tid... :roll:

Några fler som vill ta en liten påsktur till Lnkpng? Vi kan ju inmuta ett litet hörn av depån för däcksparkning för de som eventuellt inte har lust att köra bana?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Jag är som sagt sugen på detta. Skämmer jag ut mig om jag kommer i min gamla Clio? Kanske det inte är någon idée att komma med den? :oops: Vill ju prova lite bana, men krävs kanske bättre bil. :(

Enligt eniro är det bara 284.1 km från Gbg till Sviestad med en restid på ca 2:36 timmar. Det är kortare än jag trode så suget ökade, dock litar jag inte på eniro!

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hazp wrote:Jag är som sagt sugen på detta. Skämmer jag ut mig om jag kommer i min gamla Clio? Kanske det inte är någon idée att komma med den? :oops: Vill ju prova lite bana, men krävs kanske bättre bil. :(

Enligt eniro är det bara 284.1 km från Gbg till Sviestad med en restid på ca 2:36 timmar. Det är kortare än jag trode så suget ökade, dock litar jag inte på eniro!

//hazp
har en kompis som kör en lokal typ av konbana en gång om året,han brukar vara bland dom snabbaste med sin gamla clio 16v,det var bla en biturbo alfa som knappt hann med,så motor är inte allt..
och du varför skulle du skämmas ??? alla kan inte ha värsta bilen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

hazp wrote:Skämmer jag ut mig om jag kommer i min gamla Clio? Kanske det inte är någon idée att komma med den? :oops: Vill ju prova lite bana, men krävs kanske bättre bil. :(
Du kommer absolut inte att skämma ut dig!!

Här skönjer vi ett litet problem.:?
Hypningen bl.a. i media (Bilsport är lite skyldiga här) och på webben har gjort att en massa bilintresserade stenhårt tror att bilhobbyn är lika med bilen. Så är det inte. Bilhobbyn handlar lika mycket om körandet.
Jag garanterar att vi som åker fjolliga frökenbilar på banträffarna i många fall har minst lika roligt (om inte roligare) än de som kör sprillans nya GT3'or och M3CSL'er. Fart är inte allt. Banträffar är ju inte tävling. Det handlar mycket om att köra och ha kul på sin egen nivå.
Heder till de som hjälps åt att vara exempel på att man kan hålla den här hobbyn på en rimlig nivå.

Ta din Clio och stoppa i lite extra luft i framdäcken, sen är det bara att tuta och köra. Om man vet med sig att man kommer att ladda lite extra bör man kanske vara säker på att bromsarna är i hyfsat skick. Krångligare än så är det inte. Och det finns alltid nå'n att fråga på banträffarna om man är osäker på något eller skulle behöva hjälp på annat sätt.

Klart du ska komma och prova banåka. 8)

Edit: Kikade på din "gatbilar"-sida. Just 16V'n är väl bland det roligare som finns att åka bana och slalom med... :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Falk wrote:Bilhobbyn handlar lika mycket om körandet...
Och att träffa körglada, pratglada killar och tjejer! Själva körandet är ju så grymt kul men även bara att få träffa alla där är minst lika skoj! :D

Jag kan lova att du kan hänga med "snabbare" bilar med din lilla 16V. Bana handlar så mycket mer än bara starka motorer. Så kom och kör lite nu :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Synd att det är 30 mil enkel resa dit, men man kan ju inte bara köra på Gelleråsen.
Detta får kollas upp :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

fuzzion wrote:30 mil
Jupp, och 20mil från Sthlm. Sviestad är 08'ornas närmaste räserbana. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

20 mil till närmaste är ju inte klokt! Tur att clion är en så utomordentlig långfärdsvagn :roll:

Tyckte först att jag hade en lång väg att köra till banorna men kollade upp och hade: 10 mil till karlskoga, 16 mil till sveistad(linköping), 19 mil till mantorp och 20 till kinnekulle så lilla Köping ligger bra till :lol:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Första datumet blir lite tajt, men jag och min bror kommer nog på dem senare!
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Tony, Falk och Jolle_Pborn - jag känner mig övertygad. ;)

Kanske överdrev lite med vad jag skrev, vet att många kör bana med dessa, sett mycket bilder från England på 16 ventilarna in action på bana och bland konor. Men det är som Falk skriver, mycket "hypning" i media. Nästan alla bilder och reportage från banåka jag sett är med betydligt dyrare bilar som det därtill lagts tiotusentals kronor på. Men det är klart att dom är roligare att ta kort på och skriva om.

Hoppas jag kan komma till första tillfället. Måste byta bromsolja och däck först. (Däcken behöver bytas även om jag inte kör bana, dom är snustorra).

Förresten, behöver däcken vara DOT-märkta för att få köra?

Jag kommer ta ut Clion i månadsskiftet och kommer troligen inte hinna få ett nytt skattemärke eller ens hunnit betala skatten..duger pappret jag får från VV när jag ställer på bilen? Skulle vara tråkigt att åka dit och inte få köra sen pga en sån sak.

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Post Reply