Bankörning 2008...?

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42187
Sviestad med Alfakubben låter bra för mej :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Deras kurs verkar vettig :D
Dock passar nog Kinnekulle den 9'e juni bättre för min del.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

1 emil (rscliosport)
2 Tony (är inte intresserad om det är 50mil dit,vilket det brukar vara)
3 Mange
4 Johan (fuzzion)
5
6
7
8
9
10
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

kommer köra ganska mycke i sommar på onsdags kvällar är banan hemma öppen för allmänheten (3mil ifrån mig) har någonting som kallas för onsdagsbus det enda kravet är att man har hjälm.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Tumic wrote:kommer köra ganska mycke i sommar på onsdags kvällar är banan hemma öppen för allmänheten (3mil ifrån mig) har någonting som kallas för onsdagsbus det enda kravet är att man har hjälm.
Mittsverigebanan är ju rätt kul... :P

En skakig video (handhållen kamera) featuring ShoppingClion från Mittsverigebanan:
http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02/pr ... banan2.wmv


Image
Full fart genom "depåkurvan"...
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Har du släkt eller dyligt här uppe då du har kört där? jag har bara åkt motard där men tänkte tillbringa några sommarkvällar i bilen med :)
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Tumic wrote:...släkt?
Min hustru är iofs från trakten så jag har lite försänkningar i krokarna, men det är inte därför jag åkt på banan. Har bl.a. halkat med på http://www.maxspeed.se/ event...
Typ så här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30042
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21302
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Oj fan verkar roligt, hoppas att man hinner klämma in något sådant i sommar (troligen inte :( då jag kör både cross och enduro så är det inte så svårt att få helgerna att försvinna fortare än vad dom borde på ett år)
Men någon gång kanske man har tur och är ledig. Hur länge brukar man klara sig på standard bromsar (med riktig olja) sökt kyltunnlar till min clio men inte hittat några :(
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:Oj fan verkar roligt, hoppas att man hinner klämma in något sådant i sommar (troligen inte :( då jag kör både cross och enduro så är det inte så svårt att få helgerna att försvinna fortare än vad dom borde på ett år)
Men någon gång kanske man har tur och är ledig. Hur länge brukar man klara sig på standard bromsar (med riktig olja) sökt kyltunnlar till min clio men inte hittat några :(
skaffa lite bättre klossar så klarar du dig bra,du kan ju prova en gång med orginalbromsarna så känner du hur dom beter sig,innan du byter.
Jag har kört en gång på sviestad med clio 16v orginalbromsar på min gte,dom räckte men jag har ju lättare bil och mindre motor så jag kanske inte behövde stressa dom så mycket,tyckte dom räckte bra,men bättre skadar ju inte.
kanske inte så roligt att byta om man bara kör en gång om året, men hade jag bott som du med 3mil till en bana som är öppen varje vecka för körning hade jag nött där ofta...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

hehe jo det är förvisso sant, men hade du kört cross/enduro på väldigt hög nivå och kör 30-40 tävlingar per år så hade du inte haft tid att vara där så ofta, rör sig om 4-5 gånger på en hel sommar om jag har tur :(. Ska stoppa dit stålomspunna slangar samt att jag hittade vindtunnlarna hos richhard.
Sen har jag planer på en 200+ motor, antingen köpa färdigt eller bygga själv så då lär man se över bromsarna lite extra kanske. tänkte mest på hur många varv man brukar klara sig ungefär innan det är kok varning på grejerna?.
Blir ju bara på skoj inget allvarligt är mest att jag vill smiska polaren som håller på att bygga en bmw 335 (e30 touring kaross med en 535 ac schnitzer motor på 250hk) som har varit lite stor i korken, tänkte sätta dit han med ungefär halva kubiken och 2 cylindrar mindre :lol:
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

låter farligt att flyga runt i ett getingbo med folk på 2hjul..tar hellre 4hjul.
angående bmw´n rakt fram och toppfart blir svårt, men på en bana kan han få stora problem...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Tony wrote:låter farligt att flyga runt i ett getingbo med folk på 2hjul..tar hellre 4hjul.
angående bmw´n rakt fram och toppfart blir svårt, men på en bana kan han få stora problem...
Har man inte gjort något annat sedan man var 3 så tänker man inte på de viset :D sen tillhör jag den kategorin människor som gillar att hoppa. Att spöa en bmw rakt fram i toppfart är ju omöjligt med en orginal låda, då bmw går ca 50kmh snabbare redan i orginal utförande. Men det är som sagt på bana jag vill göra upp så man får se vem som har bäst gasfot, inte störst motor :)
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Tumic wrote: ...bäst gasfot... :)
Eller bäst bromsfot.
Att gasa förbi är ingen konst. Att bromsa förbi är en konst. :roll: :P

När det gäller hobbybanåka är ju det viktigaste just att ha kul oavsett hur mycket pulver man har. :D



8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

john wrote:Jag försökte med att ordna ngt i sommras på björkvik ring.
Men det blev ju inte av då det skulle kosta 8000kr för
banhyra en heldag från 0900 till ca 1800.
Klubben borde kunna ordna lite mer för oss betalande medlemmar!! :?
Jag menar vi betalar ändå 250kr oc iir ju över 300 i klubben,som falk skriver
med man behöver ingen racer för att prova på hur ens bil fungerar i en
knivig situation eller om man vill prova på att bromsa med abs bromsar eller dylikt!
Mankan ju bara ta en dag med sk säkerhetsutbildning,tex halkkörning el dylikt??
Var ligger Björkvik Ring? 8000 kr för en hel dag, är det "dyrt"? Vad får du för 8000 kr, dvs vad ingår? Bara tillgång till banan, inget mera?
10 pers = 800 kr var. 20 pers 400 kr var.
Det är svårt att få en massa saker "gratis", vill man ha roligt så kostar det en peng. Hur man får ihop dessa pengar är inte alltid lätt..dom som vill köra på bana kanske får engagera sig å dra in pengar själva - eller starta en bankörningssketion/ eller "köra-sektion", där folk som vill vara med å köra får jobba för det - ideellt.
Det är alltid lätt att låta några få engagera sig å slita röven av sig för att den stora massan skall få glädje av det. Exempelvis: Om alla som vill köra drar åt samma håll, å tex börjar med nåt så banalt som att sälja lotter (eller vad man nu kan tänkas göra för att dra in pengar) så kommer det in kulor i kassan. Dom som engagerar sig, borde givetvis få lön för mödan. Vill andra vara med å köra som inte jobbat ihop pengar, får dom betala vad det kostar. Med pengar i kassan kan man göra mycket kul, men att få folk att jobba lite är kanske värre. Det är lättare att säga att DET funkar INTE, folk är inte intresserade, det drar bara 10 bilar..
Samla ihop folk som vill köra å engagera er. Vill man en sak så är det faktiskt inte så himla omöjligt. Det är bara att köra :lol:

En liten parentes...Bromsprov kan man lätt göra själv, eller ta en enstaka körlektion med en körskola. Testade själv uppe i norrland för några dagar sedan med min gamla körlärare, och det var lärorikt. 4WD, Skoda :oops: , dubbfria vinterdäck. Stoppsträckor och bromssträckor, med bromsberedskap och icke bromsberedskap. ABS:n tuggade fint, och det var härligt att köra på riktigt vinterväglag igen.
Last edited by kmfdm on 04 Jan 2008, 13:02, edited 1 time in total.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

personligen tror jag att det är tämligen hopplöst projekt att klubben själva skulle få ihop så mycket folk att det skulle gå att köra bana,visst andra klubbar klarar det,men tex psc dom verkar ju ha oändligt mycket mer folk som har en peugeot som dom skruvat lite med för att använda till ban/kon körning och även rattlås..

Dom flesta som äger en renault och hänger här har den till A-->B körning utan något som helst intresse till att använda den till något annat.
det ser man ju på forumet problem sidan är väldigt välbeökt med folk som har trasiga Lag II, lr någon med start problem, lr trasig tändspole.tex
hur många banprojekt finns det,som det ämnas köras med inte många..

Sett någon som håller på med ett motorbyte till en bil som inte har den motorn lr något annat konstigt dom behöver hjälp med, enda jag kan tänka mig är någon som skall stoppa i en 4** motor i en gte,men jag har nästan aldrig sett någon,vart tar alla vägen??
varför tar ingen tex en cliosport motor och stoppar i en lag1 från 115hk till 172hk på ett kick..lr finns det några som gjort något galet motorbyte som vi inte hört talas om..,lr någon som turbokonverterat någon sug motor???

Har vi projekt som aldrig blir klara (även jag) jag lyckades komma iväg en gång förra året hoppades på fler men nu blev ju bilen lite mindre,men hoppas på att kunna vara tillbaka iår igen med annan bil
Dom få som finns bor så långt från varandra så att det inte är ekonomiskt försvarbart att köra så långt.därför får vi förlita oss på andra klubbar som vi kan åka med...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply