Bankörning 2008...?

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:personligen tror jag att det är tämligen hopplöst projekt att klubben själva skulle få ihop så mycket folk att det skulle gå att köra bana,visst andra klubbar klarar det,men tex psc dom verkar ju ha oändligt mycket mer folk som har en peugeot som dom skruvat lite med för att använda till ban/kon körning och även rattlås..

Dom flesta som äger en renault och hänger här har den till A-->B körning utan något som helst intresse till att använda den till något annat.
det ser man ju på forumet problem sidan är väldigt välbeökt med folk som har trasiga Lag II, lr någon med start problem, lr trasig tändspole.tex
hur många banprojekt finns det,som det ämnas köras med inte många..

Sett någon som håller på med ett motorbyte till en bil som inte har den motorn lr något annat konstigt dom behöver hjälp med, enda jag kan tänka mig är någon som skall stoppa i en 4** motor i en gte,men jag har nästan aldrig sett någon,vart tar alla vägen??
varför tar ingen tex en cliosport motor och stoppar i en lag1 från 115hk till 172hk på ett kick..lr finns det några som gjort något galet motorbyte som vi inte hört talas om..,lr någon som turbokonverterat någon sug motor???

Har vi projekt som aldrig blir klara (även jag) jag lyckades komma iväg en gång förra året hoppades på fler men nu blev ju bilen lite mindre,men hoppas på att kunna vara tillbaka iår igen med annan bil
Dom få som finns bor så långt från varandra så att det inte är ekonomiskt försvarbart att köra så långt.därför får vi förlita oss på andra klubbar som vi kan åka med...
Vad är skillnaden på Pegga-åkarna å tex Clio Sportåkarna, eller ja -Renaultåkare över lag? Är det mera vrid i Pegga-klubben :shock:
För det är väl så att även Pegga-nissarna bor på olika ställen i Sverige, och har långt att åka. Är det så att större delen av CRS medlemmar har äldre bilar som man helst bara "tittar på", inte umgås mera intensivt med?
Alla kanske skulle vara roade av att inte bara åka från A till B, utan att utveckla sig å körningen lite...tills dess är man hänvisad till Need For Speed :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Falk wrote:
Tumic wrote: ...bäst gasfot... :)
Eller bäst bromsfot.
Att gasa förbi är ingen konst. Att bromsa förbi är en konst. :roll: :P

När det gäller hobbybanåka är ju det viktigaste just att ha kul oavsett hur mycket pulver man har. :D



8)
För att behöva bromsa måste man väl kunna gasa? ;)
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Dom wrote: Vad är skillnaden
Vi snackade rätt mycket om det vid nå'n bana nå'ngång... (Tror det var någon Francophilia-träff). Minns inte 100 vad vi kom fram till, men några skillnader finns.
Peugeot Sport Club uppstod ur "vanliga Peugeotklubben", tror jag, just för att man var intresserade av "sport". Styrelsen var/är inriktad på körning.
CRS's har en annan grundinriktning.
Renå anses i Sverige vara en ointressant skitbil. Det vet varenda 20-åring, för det har deras föräldrar talat om för dem. (Vi tackar den svenska Renaultagenturen som gjort sitt bästa för att sänka den sportiga imagen allt sedan de tog över i början på 80-talet eller när det nu var... Trist, snudd på tjänstefel, att man missbrukat chansen att rida på den vågen. Det finns få andra bilfabrikanter som gjort lika myckat för motorsporten i stort som Renault.)
Peugeots har i Sverige lyckats få till en sportigare image med GTI-bilar etc.
Det har sålts oerhört mycket fler sportiga Pöschåer än Rönåer. För yngre, som ofta är mer intresserade av att leka med bilar men med kanske lite mindre pengar att disponera på bilköp finns det följdaktligen bra många fler Pöschåer att köpa.
När ClioSporten trillar ner i pris kanske den attraherar fler yngre som ofta är mer banåka-intresserade.
Även ClioSporten anses i Sverige vara en töntig tantbil bland alla youngsters med bakvänd keps. I t.ex. UK däremot har man lyckats skapa en helt annan image runt ClioSporten. Där anses den vara i stort sett lika ball som Type-R'en.
Sen blir det lite moment22. Om inte klubben gör nå't så upptäcker inte "vi " hur kul och lärorikt det är att köra bil aktivt, och upptäcker vi det inte så kräver vi inga event...
Det är därför jag försökt lobba för att lägga en CRS-träff i samband med nå't event på en bana eller vid en slalomtävling för att kunna frälsa hedningarna.

:roll:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag håller med dig Falk. Även om jag inte äger någon sportig Renault, så är det roligt att köra på bana eller liknande saker.
"Vi" hade några banracingträffar i början av 90-talet. Det var då klubben hette Svenska Renault klubben. Vi körde på Bromma-flygplats så det rök om däcken i maj 1991, Gelleråsen i oktober 1991, Kinnekulle både i april 1992 och i juni 1993. Det dog ut mest av vad det skulle kosta per förare att få köra. Få förare =stor kostnad per förare.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Lite OT...
Johan wrote:...Vi körde på Bromma-flygplats så det rök om däcken...
Jag kanske har någon 80-talsfilm från Bromma när klubben körde där. Ska leta...
Jag minns att Arne Berg vid nå't tillfälle tyckte att Jakobsson från Valbo körde lite väl lamt med sin 12G-replica... Jag lånade den några varv med lite mer attack, efter det kom Arne fram och uttryckte sitt gillande. Jag var ju van vid rondellrejsing med min 1400cc 90-hästars 12'a. Det man inte hade på rakorna fick man ta igen i rondellerna... 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Falk wrote:Lite OT...
Johan wrote:...Vi körde på Bromma-flygplats så det rök om däcken...
Jag kanske har någon 80-talsfilm från Bromma när klubben körde där. Ska leta...
Jag minns att Arne Berg vid nå't tillfälle tyckte att Jakobsson från Valbo körde lite väl lamt med sin 12G-replica... Jag lånade den några varv med lite mer attack, efter det kom Arne fram och uttryckte sitt gillande. Jag var ju van vid rondellrejsing med min 1400cc 90-hästars 12'a. Det man inte hade på rakorna fick man ta igen i rondellerna... 8)
Har en VHS från Bromma. Jag och brorsan hade roligt med en mörkblå R20 LS, vi hade prepat den med brandbils målade hjul. Det var tider det 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Dom wrote: Kostnader... :cry:
Jag wrote: Lunda flygfält kanske... :)
Under 2007 tror jag att det kostade 1500:- att hyra Lunda Flygfält. Över ett visst antal bilar kostar det en summa per bil istället tror jag... Blir nog lite dyrare i år.
Nå't för styrelsens ban-ansvarige att kolla upp kanske...
Man tar emot nya bokningar från 1 februari.
Han som har hand om saken heter Leif Söderberg. leif.soderberg2@comhem.se eller ring 0708-131912

Länk:
http://www.svenskidrott.se/Organisation ... tId=373700

På Lunda kan man lägga en slalombana eller en enklare runt-runtbana. Finns obegränsade utrymmen för grillning och däckssparkning.
En variant kunde vara att bygga upp tidningen Automobils A-sprintbana. En kul slalombana som är riktigt lärorik.
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=10866

Om det blir av med någon aktivitet på Lunda (eller i Sthlmsområdet) kan jag tänka mig att hjälpa till lite med själva genomförandet på plats. Jag har däremot inte tid/möjlighet att planera, boka och greja innan....
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Ja det skulle kunna vara ngt att göra tycker jag!
Även om man inte har en räcer så kan det ju vara kul att prova på
lite mer aktiv körning under ordnade former som Falken skriver.
Sen kanske man kunde kombinera träff,bankörning en helgdag
om det nu finns mer folk i klubben som vill,orkar engagera sig
kanske??
Kan själv tänka mig att hjälpa till om det behövs även om
jag är ny inom området så! :)
John Ignell Enviken
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:
Tony wrote:personligen tror jag att det är tämligen hopplöst projekt att klubben själva skulle få ihop så mycket folk att det skulle gå att köra bana,visst andra klubbar klarar det,men tex psc dom verkar ju ha oändligt mycket mer folk som har en peugeot som dom skruvat lite med för att använda till ban/kon körning och även rattlås..

Dom flesta som äger en renault och hänger här har den till A-->B körning utan något som helst intresse till att använda den till något annat.
det ser man ju på forumet problem sidan är väldigt välbeökt med folk som har trasiga Lag II, lr någon med start problem, lr trasig tändspole.tex
hur många banprojekt finns det,som det ämnas köras med inte många..

Sett någon som håller på med ett motorbyte till en bil som inte har den motorn lr något annat konstigt dom behöver hjälp med, enda jag kan tänka mig är någon som skall stoppa i en 4** motor i en gte,men jag har nästan aldrig sett någon,vart tar alla vägen??
varför tar ingen tex en cliosport motor och stoppar i en lag1 från 115hk till 172hk på ett kick..lr finns det några som gjort något galet motorbyte som vi inte hört talas om..,lr någon som turbokonverterat någon sug motor???

Har vi projekt som aldrig blir klara (även jag) jag lyckades komma iväg en gång förra året hoppades på fler men nu blev ju bilen lite mindre,men hoppas på att kunna vara tillbaka iår igen med annan bil
Dom få som finns bor så långt från varandra så att det inte är ekonomiskt försvarbart att köra så långt.därför får vi förlita oss på andra klubbar som vi kan åka med...
Vad är skillnaden på Pegga-åkarna å tex Clio Sportåkarna, eller ja -Renaultåkare över lag? Är det mera vrid i Pegga-klubben :shock:
För det är väl så att även Pegga-nissarna bor på olika ställen i Sverige, och har långt att åka. Är det så att större delen av CRS medlemmar har äldre bilar som man helst bara "tittar på", inte umgås mera intensivt med?
Alla kanske skulle vara roade av att inte bara åka från A till B, utan att utveckla sig å körningen lite...tills dess är man hänvisad till Need For Speed :!:
som falk skrev det finns fler peggor som har fler intresserade av att köra.det har inte renault.. cliosportåkarna som kör bana,lr något annat,dom går att räkna på hälften av ena handens fingrar, hur många blir det. oftast är det så att dom letar mer effekt än att använda den dom har....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Kan ju vara så att många tror att man då även måste
ha just en clio sport för att vara ute på en bana vilket inte är
fallet hoppas jag,utan att man vill använda sin bil oavsett motor
och få prova på lite mer aktiv körning under säkra förhållanden med! :shock:
John Ignell Enviken
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

john wrote:Kan ju vara så att många tror att man då även måste
ha just en clio sport för att vara ute på en bana vilket inte är
fallet hoppas jag,,,,,
Du har såklart helt rätt John. Jag har varit på flera banträffar där det åkts med hyrClios. Det var väl 1.2'or...? De går riktigt fint på bana, verkar vara väldigt lättkörda och välbalanserade och går att köra förbluffande effektivt. De som kör dem brukar ha ett leende där mungiporna går från öra till öra. :D
Som jag skrev tidigare i nå't inlägg, jag har kört med mina standard/bruksbilar på bana och det har gått hur bra som helst. Jag dånade runt Mantorp med min R12-Kombi med 54-hästar. Det var superkul! Har kört med mina bruxVolvos oxå. Tog licens på Gelleråsen 1983 med en absolut standard Volvo240 (åkte faktiskt ifrån alla på den den avslutande "låtsastävlingen". Fast det var nog mest beroende på att min kompis Steffe fick soppatorsk...)
:P

Bara att köra alltså, jättekul oavsett vilken bil man har. 8)

Vår ShoppingClio, som sett ett gäng av Sveriges banor på olika träffar är ju även den i det närmaste helt i standardutförande.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Precis!
Men det kan ju vara många i klubben som tror att man måste
ha en sportmodell för att "platsa"på en bana med!
Fast det är ju absolut fel.
Vill själv gärna ut på en bana med min clio 1,6 16v för att dels prova
hur den uppför sigdå det blir lite mer provocerad körning dels att få
"köra"av lite också! :)
John Ignell Enviken
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Jag har tänkt att köra även nästa säsong, kunde inte sälja clion. För mycket rolig bil för pengarna. Så den blir nog kvar, passar bra på banan som till semestern och till shoppingrundan.

Har läst lite nu i tråden och tycker vi kan börja med att försöka att träffas vid något ban/konträff. Vi har försökt förut men det har varit dålig uppslutning. Kan bero på "sistaminuten träff". Detta är första steget för att kolla intresset.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Jag är gärna med på en sådan träff helt ok!
som skrivits förut så spelar ju inte bilmodell någon
roll utan att man vill ses och köra lite,snackas vid etc.
Sen om dom som då har mer erfarenhet kanske vill delge oss andra lite information så är det 1 plus tror jag! :D
John Ignell Enviken
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Björkvik ligger i sörmland mot Norrköpingshållet
ca 11 mil söder om stockholm.
John Ignell Enviken
Post Reply