Race körning i Värmland sommaren 2008

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Re: Race körning i Värmland sommaren 2008

Post by Cherie »

Falk wrote:
Cherie wrote:
Falk wrote: Du menar typ banträff (trackday) antar jag.
Vilken bana avses?

Jag hade tänkt challenge- eller konbana. Mig kvittar det. Bara qul om det blir av.
Du som är insatt i ämnet kanske har några trevliga förslag, eller tips på bra aktiviteter/ utmaningar.
Min fråga var mer typ, vilken bana = var nå'nstans? Ett flygfält i de Värmlänska skogera...?
Med all respekt, om man tycker att det kvittar vilken typ av "bana" det blir då tror jag inte att man är riktigt rätt ute. Naturligtvis spelar det roll. Bankörning är allvarliga saker, och bansmiskarna är riktiga bilkörningsconnoisseurer.


Ska försöka förmedla lite av vad jag tycker lite snabbt, ingen sågning utan mina tankar just nu...

Grejen med de flesta "flygfältsövningarna" är att man av olika skäl bl.a. säkerhetskäl endast bör (kan) köra en i taget. Det gör att körtiden vid en slalomtävling under en dag kanske bara blir 6x40 sekunder eller så (om man är många deltagare som man kanske måste vara för att arrangören ska få ekonomi i det hela). På en "riktig" bana/banträff har man ju ett helt annat upplägg och kan köra mer eller mindre hela dagen. Fram på eftermiddagen brukar det tunna ut och man kan köra med "open pitlane", obegränsad körning, så länge det finns folk som ställer upp som flaggvakter. Det gör att riktiga trackdays är mer intressanta än konbaneupplägg för merparten av de körintresserade. Det är tyvärr inte många som orkar harva till Arvika, Torsby eller Höljes för att köra 6x40 sekunder på en asfaltplätt. Till Gelleråsen orkar man, för då får man köra i timtal runt banan.
Det är oftast bara de riktiga nördarna som kör konbana upprepat år efter år.

Om "det kvittar" hamnar man nog vid planeringen lätt tebax i den gamla vanliga visan om att det inte bara är körningen som är grejen utan även det sociala med korvgrillning och däckssparkning. Tror nog att det i så fall är bättre med en korvgrillningsträff/kamratföreningsträff där det sociala ligger i fokus.
En banträff måste vara i första hand en körträff om det är långt att åka.
Om "40-sekunders banträffen" är på Parkbanan eller på Bromma flygfält funkar det ändå för det är så stort antal som bor tillräckligt nära.
Möjligen skulle en flygfältsträff funka om den är riktigt billig för deltagarna och det är tillräckligt nära, eller om man kan locka med andra godsaker, typ provkörning av Renultprogrammet, eller andra coola VIP-grejer.

Jag vet inte om jag skulle åka massor av mil för att vara med om just en Värmlandskonbaneträff (Inget ont om Värmland). Om jag bara vill umgås socialt med nå'n utan att blanda in bilkörandet är det ju enklare att göra det på hemmaplan. Jag är ju med i en bilklubb främst för att jag gillar att använda bilen.

Hoppas verkligen att det går bra att få till en race-träff för dig. Det är svårt att fixa till bilköraträffar - jag vet.
Däremot är en vanlig däcksparkningsbilträff i blygsam skala rätt lätt att ordna. Det är nämligen bra många fler som är intresserade av däckssparkning än bilkörning.


Missförstå mig rätt nu... :wink:
Hej där Lasse!

Självklart missförstår jag dig rätt... :P
Jag hade inte tänkt detta så seriöst och vad jag menar med det är väl att de som är intresserade får komma överens om vad för typ av racing som man vill köra. Jag har bara fixat stället.
Det här är mer ett avstamp för att folk skall bli intresserade av mer avancerad körning. Sen är det väl trevligt med det sociala.
Dessutom skall jag inte sticka under stolen med att jag gärna ser en träff i mina hemtrakter, sen har jag givetvis förståelse för att många inte vill köra så långt. Men förhoppningsvis finns det entusiaster eller nyfika i närområdet.
Initialt vill jag bara stämma av intresset och tar givetvis tacksamt emot goda råd från dig. :D
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

mange wrote:
Cherie wrote:
mange wrote:låter intressant :D behöver lite mer info så presenterar jag detta för de andra i styrelsen. om det beslutas att träffen blir av så går det säkert att lösa så att pengarna kommer innan träffen
infon jag behöver är: var, när och hur. 8)
Klart att det blir av, men jag har inget fixt datum ännu.
Återkommer i mars med den informationen till styrelsen.
Du kommer väl med Doffen? [smilie=eclipsee_steering.gif]
Tror att busfröet gillade Värmland, för Värmland gillade nämligen busfröet.
Vi får se det är ju lite bekvämare att åka clio :D men doffen är ju mycket roligare 8)
Montera dragkrog på Clion och ta doffen på släp...
Man kanske får tigga en åktur???
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

klart att du skall få dig en åktur :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

The race is on, eller hur var det?
Behöver all förströelse som går att uppbringa för att komma på andra tankar. Go!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:The race is on, eller hur var det?
Behöver all förströelse som går att uppbringa för att komma på andra tankar. Go!

Japp, the race is still very much on. Den här tråden kommer dock att läggas ned och när paketet är klart så kommer info att nå alla. Men räkna med någon gång i sommar.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

jag har fortfarande inte fått mer info om det hela. så lite om vad ni tänkt samt när det hela kommer att bli av vore trevligt så presenterar jag detta för resten av styrelsen 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

mange wrote:jag har fortfarande inte fått mer info om det hela. så lite om vad ni tänkt samt när det hela kommer att bli av vore trevligt så presenterar jag detta för resten av styrelsen 8)

Hej där Mange! :D
Jag kommer att informera dig så snart jag har alla uppgifter spikade, senast i mars. Detta kommer jag givetvis att göra innan en offentlig presentation av träffen kommer att äga rum.
Jag ser fram emot en åktur i din doffe.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
Post Reply