Gotland Ring 9 maj 2009

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

mange wrote:Nu börjar det närma sig... vaxade bilen i helgen så nu går den ändå snabbare :D
Nått mer som behövs?
:D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag tar med en torxsats, skiftnyckel, silvertejp, vulktejp, buntband, Leatherman multiverktyg, ficklampa, fotpump, däcktrycksmätare, spärrskaft, första hjälpen och lite annat smått & gott.

Vart ska ni bo?
Hur gör ni med lunch under lördagen?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:
mange wrote:Nu börjar det närma sig... vaxade bilen i helgen så nu går den ändå snabbare :D
Nått mer som behövs?
:D
tar med mig vaxet om det går för fort för dig :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fuzzion wrote:Jag tar med en torxsats, skiftnyckel, silvertejp, vulktejp, buntband, Leatherman multiverktyg, ficklampa, fotpump, däcktrycksmätare, spärrskaft, första hjälpen och lite annat smått & gott.

Vart ska ni bo?
Hur gör ni med lunch under lördagen?
koburg
Handlar något och tar med upp
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Tony wrote:
chh wrote:
mange wrote:Nu börjar det närma sig... vaxade bilen i helgen så nu går den ändå snabbare :D
Nått mer som behövs?
:D
tar med mig vaxet om det går för fort för dig :lol:
Gör det... det kanske kan behövas :wink:

tänkte göra som tony köpa nått å ta med mig

Då är det bara en riktig domkraft som behövs. någon som är sugen på att ta med en ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Peter har sådana saker har han sagt mig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

usch har inget sug alls inför Gotland Ring nu [smilie=o15.gif]
Det är små irriterade saker på Méganen.

Nya däck på Cup-fälgarna monterades i tisdags samt 5 mm spacers.
Nu vibrerar ratten som f*n i hastigheter över ~ 90-100 km/h. Ska prova att plocka bort spacerplattorna och se om det blir samma sak då. Om inte annat måste det ha fuskats med balanseringen?

En annan irriterade sak är att det tjuter från bromsarna vid farter lägre än 50 km/h, svänger jag lite och bromsar till försvinner det en stund.
Detta blev efter byte till nya bromsbelägg (PFC97 som förmodligen inte alls är lämpade för gata..) Måste vara så att beläggen ligger på eller något för fälgarna blir snabbt svarta av bromsdamm.

En tredje sak är att efter kamremsbytet har jag fått ett missljud när motorn är varm (arbetstemp) och går på tomgång. Låter som att det rasslar.
Körde då tillbaka till verkstaden som släppte lite på generatorremmen(?) Enligt verkstaden kommer ljudet att försvinna men jag har kört ett antal mil nu och det är kvar..

Fjärde saken är att strålkastarna pekar helt fel, har tidigare fått anmärkning på det och den har varit på verkstad för att justera men nu är det tillbaka igen...

Som grädde på moset är bilen skitig som fan och nån vaxning hinns inte med innan resan till Gotland.

Ska ut i garaget nu..

Nej jag är inte bitter!
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

så du har tänkt att åka saktare än 50 på ringen :lol: tror inte du lär ha något problem med gnissel på banan rejsigare belägg kan gnissla lite vid kärringkörning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är ingen putsarträff, har inte ens tvättat bilen sen jag ställde in den inför vintern. Nu ska gasas istället och vibrationer i bromsarna brukar liksom försvinna när man kört hårt ett tag.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Dennis wrote:Det är ingen putsarträff, har inte ens tvättat bilen sen jag ställde in den inför vintern. Nu ska gasas istället och vibrationer i bromsarna brukar liksom försvinna när man kört hårt ett tag.
Nej jag vet Dennis men många andra har ju fin puts (ehm, Mange) 8)
Nåväl, jag plockade bort spacerna fram och vibrationerna upphörde efter det. Får leva med att det tar i lite i innerskärmen vid fullt rattutslag.

Får även leva med att det gnisslar av bromsarna fram men jag funderar på att skaffa enklare belägg att ha till vardags och byta inför träffar.

Nu känns det bättre :D
Last edited by fuzzion on 07 May 2009, 20:53, edited 1 time in total.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tony wrote:så du har tänkt att åka saktare än 50 på ringen :lol: tror inte du lär ha något problem med gnissel på banan rejsigare belägg kan gnissla lite vid kärringkörning
Ja Tony, vi vet att du kan vara full av sk*t :D [smilie=devil.gif]
Det är inga problem med beläggen förutom när folk & hundar vänder sig om i villakvarteren och undrar vad det är för nåt som gnäller.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fuzzion wrote:
Tony wrote:så du har tänkt att åka saktare än 50 på ringen :lol: tror inte du lär ha något problem med gnissel på banan rejsigare belägg kan gnissla lite vid kärringkörning
Ja Tony, vi vet att du kan vara full av sk*t :D [smilie=devil.gif]
Det är inga problem med beläggen förutom när folk & hundar vänder sig om i villakvarteren och undrar vad det är för nåt som gnäller.
:?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Hemma efter en riktigt rolig och bra ordnad träff Gotland ring var en riktigt rolig bana och köra på sviestad kommer kännas som att åka på en gokartbana efter detta, bilen höll ihop förutom v bakhjulslager som är riktigt tokslut, så jag hade kört lite till om det inte havererat.

Lördagen började med gemensam frukost på lokala bageriet, sedan blev det avfärd mot banan,med lite depåstopp i slite för proviantering då det inte finns något att handla på banan.
När vi kom till banan hade morgonens regnväder bokstavligen blåst bort, så vi hade soligt och ganska kraftig motvind på långa rakan.
Kvällen slutade med samkväm på hembygdsgården i ljugarn med god mat och trevligt sällskap.
söndagen avslutades med F1 på olearys i visby innan avfärd mot fastlandet.

Tack för en väl genomförd träff..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

När får man se lite bilder när du kommer med fullt ställ... :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Somsagt en riktigt trevlig träff :D ni som inte var där missade något. GR är en riktigt rolig bana

För min egen del så började det låta lite hjullager (dock inte som Tonys 8) ) men är helt nöjd med åkandet :D

Har en hel del bilder lägger upp dem på rejsa och länkar härifrån till dit när jag gjort det
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply