Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Köpråd Renault  ~  Laguna III 1,5 dci

InläggPostat: ons 02 aug 2017, 18:32
Inlägg: 18Ort: skaraBlev medlem: lör 28 nov 2009, 01:28
Har ägt en Laguna II i snart 5 år och kamrem bytet närmar sig och det kostar ungefär vad bilen är värd så går i köptankar på en Laguna III 1,5 dci. Det jag har läst och förstått så verkar det vara en mycket underskattad bil med hyfsad kvalitet. Hur ofta byter man kamrem på dessa? 6år? Behöver man även byta partikelfilter eller är det livslångt ? Gillar min gamla Laguna och det är billigt med delar från England och har inga problem med att byta lite leder och spindlar men vill helst undvika bilar med elfel och sånt tjafs men det verkar inte vara nåt större problem på 3an? Nån som vet vad byte av kamrems paket går lös på 3an ungefär?

Nån som har erfarenheter av denna bil?

Jimmy , skara



_________________
Jimmy L skara
Offline Profil
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 10:27
AnvändarvisningsbildInlägg: 2532Ort: UppsalaBlev medlem: mån 24 jul 2006, 17:54
Kamrem: 6 år eller 15000mil, det som kommer först. Vet ej prislappen på en sats med kamremsdelar, men knappast över 2000 kr (vattenpump, packning, rem, spännrullar) från rätt källa.

1,5dci (K9K) är väl beprövad och sitter i massor av olika Renaulter. Partikelfilter är väl 'livslångt' men se till att köra på rätt olja (RN0720-certifierad) så minskar du risken för dålig motor och dåligt filter. Finns ett spjäll i avgassystemet som kan kärva, värt att hålla koll på. Om det inte öppnar sig korrekt kan det bli övertryck och läckage i motorutrymmet.

Laguna III är en mycket bra bil överlag. Bagaget är något mindre än Laguna II dock.

Kontrollera dörrlåsen noga, dvs att de både låser och låser upp. Testa utifrån. Det är ett vanligt att elmotorn för låsning/öppning inte fungerar korrekt. Jag har precis hållit på och jävlats med ett sådant lås.



_________________
Albert Sjöberg - Uppsala - CRS Medlem #1830
Nu: Zoe Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Offline Profil WWW
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 16:57
Inlägg: 18Ort: skaraBlev medlem: lör 28 nov 2009, 01:28
Stymie skrev:
Kamrem: 6 år eller 15000mil, det som kommer först. Vet ej prislappen på en sats med kamremsdelar, men knappast över 2000 kr (vattenpump, packning, rem, spännrullar) från rätt källa.

1,5dci (K9K) är väl beprövad och sitter i massor av olika Renaulter. Partikelfilter är väl 'livslångt' men se till att köra på rätt olja (RN0720-certifierad) så minskar du risken för dålig motor och dåligt filter. Finns ett spjäll i avgassystemet som kan kärva, värt att hålla koll på. Om det inte öppnar sig korrekt kan det bli övertryck och läckage i motorutrymmet.

Laguna III är en mycket bra bil överlag. Bagaget är något mindre än Laguna II dock.

Kontrollera dörrlåsen noga, dvs att de både låser och låser upp. Testa utifrån. Det är ett vanligt att elmotorn för låsning/öppning inte fungerar korrekt. Jag har precis hållit på och jävlats med ett sådant lås.



Jättebra , dörrlåsen ska jag absolut kolla.
Vad kan ett kamrembyte gå på ca på verkstad tro? Brukar skruva det mesta själv men just kamrem har jag aldrig vågat mig på och tiden finns knappt heller längre.



_________________
Jimmy L skara
Offline Profil
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 18:21
AnvändarvisningsbildInlägg: 2532Ort: UppsalaBlev medlem: mån 24 jul 2006, 17:54
Säkert över 10000kr hos märkesverkstäder. Andra aktörer billigare, men räkna med 6-7000kr. Det är ju en känd motor och det borde finnas stor vana att byta kamrem på den motorn. Ibland har märkesverkstäderna kampanj på byten för äldre bilar, men det lär väl inte gälla Laguna III än på ett tag.

Vill man slippa kamremsbyte så finns 140hk bensinaren M9R utan turbo med kamrem.



_________________
Albert Sjöberg - Uppsala - CRS Medlem #1830
Nu: Zoe Intens -16, Twizy -13, Grand Scenic 1.6dci S&S -12, R20TS R1272 -79, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna 2.0 16V, Laguna II 1.9dci, Grand Modus 1.2TCe
Offline Profil WWW
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 19:07
Inlägg: 18Ort: skaraBlev medlem: lör 28 nov 2009, 01:28
Stymie skrev:
Säkert över 10000kr hos märkesverkstäder. Andra aktörer billigare, men räkna med 6-7000kr. Det är ju en känd motor och det borde finnas stor vana att byta kamrem på den motorn. Ibland har märkesverkstäderna kampanj på byten för äldre bilar, men det lär väl inte gälla Laguna III än på ett tag.

Vill man slippa kamremsbyte så finns 140hk bensinaren M9R utan turbo med kamrem.



Bensinaren är absolut oxå ett alternativ just för kedjan. Ska testa båda varianterna tänkte jag. Intervallen på 6år / 15000 mil känns helt okej tycker jag, många andra bilar med längre intervaller har ju visat sig att remmen inte håller, men det ska inte behöva kosta skjortan att byta remen på verkstad.



_________________
Jimmy L skara
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
5 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori