Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

Min Laguna spolar framljusen en stund efter att man tvättar rutan, men sedan gör den ett extra slag med torkarna för rutan för att ta bort skvättet som blir.
Funkar rätt bra iaf bättre än min V70 jag hade förut.
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Tony »

Dedde wrote:Min Laguna spolar framljusen en stund efter att man tvättar rutan, men sedan gör den ett extra slag med torkarna för rutan för att ta bort skvättet som blir.
Funkar rätt bra iaf bättre än min V70 jag hade förut.
ytterligare en smart förbättring jag saknat, tänk att dom lär sig :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Hur har det gått med uppdateringen av gps?

Jag försökte också men TomTom home ville att jag skulle ansluta min gpsenhet för att uppdatera?
Måste vara nån bugg? eller måste man ha TomToms Sdkort läsare?

Ska hur som helst kontakta supporten imorgon.


För övrigt 200 mil nu!
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

Har varit hos återförsäljaren men fick ingen hjälp, utan blev hänvisad till en större återförsäljare. Troligen måste jag lämna in bilen för att dom skall kunna lösa problemet, känns konstigt då problemet verkar sitta i programvaran
Träffade även på huvud leverantören av Renault i Sverige och passade på spy lite galla över systemet men fick inte mycket gensvar,
Skall ringa eller åka till den större leverantören nästa vecka.
Återkommer då.
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Har varit i kontakt med Tomtoms support och nu jag uppdaterat min gps
Lösningen var enkel, de mailade en fil och instruktioner till mig.

Pm:a era mailadresser så skickar jag fil och instruktionerna.
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

RenaultMicke wrote:Har varit i kontakt med Tomtoms support och nu jag uppdaterat min gps
Lösningen var enkel, de mailade en fil och instruktioner till mig.

Pm:a era mailadresser så skickar jag fil och instruktionerna.

Tack Micke för hjälpen !

Efter ha lagt in filerna på kortet, tog jag ut kortet ur datorn och satt i det igen.
Sedan hittade Tom Tom programmet kortet som en enhet och det var klart för alla uppdateringar som fanns.
Har nu uppdaterat och lagt över till bilen.
Allt funkar perfekt !
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

RenaultMicke wrote:Har varit i kontakt med Tomtoms support och nu jag uppdaterat min gps
Lösningen var enkel, de mailade en fil och instruktioner till mig.

Pm:a era mailadresser så skickar jag fil och instruktionerna.



Nu har även jag uppdaterat min GPS :D
Tack Micke!

Visar era färddatorer rätt förbrukning om man jämför med verkliga förbrukningen?
Min F-dator står konstant på 0,63 l/Mil men sist jag kollade hade den legat på 0,55 L/mil verklig förbrukning. Inte något problem egentligen, men det blir fel antal km som man kan köra till tom tank.
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Gott att höra gubbar!

Bara hojta till om det är någon mer som vill ha filerna!

Några nya upplevelser eller annat ni kan kommentera om? :wink:
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
Gollum
Posts: 2
Joined: 06 May 2011, 15:21
Location: Älvsjö

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Gollum »

Kul att se att ni är nöjda med era nya Lagunor. Ser fram emot att hämta min nya också, men måste vänta till juni/juli någon gång :cry: Det blev en BoseEdition med 175 hk:s dieseln som jag beställde "oprovkörd" dvs jag har inte provkört någon bil med det motoralternativet...så det blir riktigt spännande att hämta ut den :D
Timo Soora
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Gollum wrote:Kul att se att ni är nöjda med era nya Lagunor. Ser fram emot att hämta min nya också, men måste vänta till juni/juli någon gång :cry: Det blev en BoseEdition med 175 hk:s dieseln som jag beställde "oprovkörd" dvs jag har inte provkört någon bil med det motoralternativet...så det blir riktigt spännande att hämta ut den :D
Grattis till ett bra bilval! Har nu kört 450 mil med min bil och är helnöjd.
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Hej på er därute i semester Sverige!
Har lite funderingar hur det går med era bilar om ni fortarnde är lika nöjda / några fel el dylikt? antar att allt är kanon då det inte är mycket snack om nyare Renaulter här på forumet.

Nu till mina egna intryck: Bilen har nu rullat 800 mil.

Motorn funkar men det märks att det är lite effekt för den stora bilen, detta blir extra märkbart om man höjer tempot till över 110 km då drar den rätt saftigt med bränsle. Men det är även över 90 som motorns vrid kommer till sin rätt, och omkörningar blir inga större bekymmer.

En sak jag och även min sambo stört oss på är komforten :evil: Fjädringen funkar kanon på stora vägar, men så fort man kör på sämre (små asfaltsvägar) blir det obekvämt stötigt. Har en "komfort" Peugeot 406 a att jämföra med. Jag vet att 17" hjulen spelar in och även ger mycket vägljud. Vägkänslan är mycke bättre på Lagunan änn 406 an men det borde gått att få till chassit lite mjukare/ Fransmännen har sneglat lite väl mycke åt de Tyska Bilarna tror jag.

En fråga ang färddatorn: upptäckte att den slutar räkna ned antal km till tom tank när lampan börjar blinka för reserven :? . Har aldrig upplevt det någon annan bil, det är ju dom sista milen som borde vara viktigast? kanske är något fel på min bil???

Jag har även upptäckt lite billiga detaljer här och var, men man får vad man betalar för och på det hela taget är jag nöjd med bilen.

Bilen har rullat på utan några problem änn så länge. :D
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Tony »

Fred30 wrote: En fråga ang färddatorn: upptäckte att den slutar räkna ned antal km till tom tank när lampan börjar blinka för reserven :? . Har aldrig upplevt det någon annan bil, det är ju dom sista milen som borde vara viktigast? kanske är något fel på min bil???

Jag har även upptäckt lite billiga detaljer här och var, men man får vad man betalar för och på det hela taget är jag nöjd med bilen.

Bilen har rullat på utan några problem änn så länge. :D
Reserv är reserv, dvs åk kortast möjliga väg till en mack, men du kan ju räkna med att det borde vara 5-10liter kvar så du kommer ju en bit med en låg förbrukning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Då är det alltså en sådan enkel F-dator i Renaults "lyx" modell i Sverige?
Inget problem i sig men lite småbilsvarning är det allt, (bortskämd Volvo ägare tänker ni) :D
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Tony »

Fred30 wrote:Då är det alltså en sådan enkel F-dator i Renaults "lyx" modell i Sverige?
Inget problem i sig men lite småbilsvarning är det allt, (bortskämd Volvo ägare tänker ni) :D
Det har varit så ENKEL sedan 80 talet på Renaults färddatorer, jag ser inget problem om man vet att soppan tar slut och färddatorn säger åk och tanka och man vet att man kommer minst 5mil till, än att man ser att nu kan jag jag köra 64,3km till sen är det helt kört, det där var ju inget problem förr då tändes en lampa när det var dags, du visste inte hur långt du kört ,lr hur långt du kunde köra till
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

Fred30 wrote:Då är det alltså en sådan enkel F-dator i Renaults "lyx" modell i Sverige?
Inget problem i sig men lite småbilsvarning är det allt, (bortskämd Volvo ägare tänker ni) :D
Jag tror Renault inte vill ta ansvar för att du inte orkar åka och tanka i tid.
Samma gäller med GPS:en som inte har någon hastighetsvisning som Tom Tom normalt har på sina GPS:er, detta är bara för att du inte skall köra after den istället för bilens hastighetsmätare.

Har kört min Laguna i några tusen mil och jag är väldigt nöjd.
Man kan hitta en del detaljer som inte är i toppklass men för att komma upp till BMW klass får man betala minst 100000:- mer.
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
Post Reply