Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

Fred30 wrote:Jag har den "ovanliga" Iphone 3Gs. Har bara provat med den och den var rätt lätt att installera, bara att söka via mobilen sen får man en kod att logga in med som står i bilens stereo display. Detta behöver man dock bara göra en gång sen funkar det alltid, har kört lite spotify samt pod låtar och ljudet blir riktigt bra. Dock så kan man tydligen inte växla mellan Bluetoothen och usb minnet. utan måste ta bort usb minnet när man ska använda med mobilen.
Jag kör USB och mobilen samtidigt, kan även spela upp musiken i mobilen via Bluetooth.
Allt funkar bra.
Vad får du för problem ?

Märker bara att när jag lägger för mycket låtar på USB minnet (16GB) så klarar den inte att visa mapparna.
Har en SonyEricsson.
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Imorgon smäller det gubbar! :D
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Det är inget stort problem då jag nästan alltid kör musik via mobilen. Växlar du på radio knappen mellan usb/radio/aux ? det kanske ser annorlunda ut på din om du har Bose?
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Var inne på bilia i veckan och såg din pärla :D Riktigt fin med den utrustningen.
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Jasså det var dina dreggelfläckar han höll på å torka bort när jag skulle hämta ut den idag då! :D

Har tagit en liten premiärtur idag sen har jag mest suttit å grejat med BT och GPS.
Ska ut på en tur till Gbg imorrn så jag återkommer efter detta.
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Då var "långturen" avklarad och jag måste säg att jag är riktigt nöjd!

Komforten i stolarna är ju hur bra som helst, gillar speciellt nackstöden som går att vinkla fram och förarstolen som går att vinkla upp i fram. Fick en oerhört komfortabel körställning!

Gps funkade klockrent...lite pilligt att ställa in gata mm med joysticken men det gick.
(hade kanske varit att föredra en touchskärm)
En fråga angående Gpsen: I manualen står det något om en fjärrkontroll?? Är det tillbehör eller standard??

Att spela musik från USB sticka var ju himla smidigt, hade iof inga problem med att spela upp från telefonen heller via bluetooth.
Bluetoothen är ju förövrigt väldigt smidig, så fort jag sätter mig i bilen så kopplas man ihop.

Motorn hörs ju knappt, dock får jag en del vägljud från bagaget men så är det ju med alla kombibilar...bagaget blir ju resonanslåda!

Ska på riktig långtur till Tyskland nästa helg men ska dock ta det lite lugnt tills man kört en tusen mil sådär iaf.
Blir ett bra prov på att se vad bagaget sväljer :wink:
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Hej! kul med lite intryck från dig. Jag har i stort sett samma uppfattning som du. Jag tycker dock att Gps en funkar rätt bra med joysticken men man måste uppdatera märkte jag idag då den vissade fel lite här och där, smidigt att man kan ändra uppgifter var efter man märker felen. Håller med om ljudnivån från skuffen, men bara om vägen är dålig (har dock inte åkt i bak ännu).

Fick fram lite nya inställningar i fdatorn häromdan bla ställa om så att inte dörrarna låser vid 10km/h, denna funktion är bra i vissa fall men inte vid en Olycka då ingen kommer in i bilen.

Konstaterade idag att min bil inte är helt ny längre med 150 mil körda :(

Förbrukning så här långt blandad körning enl F-datorn 0,61 L/M dock med vinterdäck och 90% landsväg. Provade idag att ligga lite högre i fart ca 110-120 och förbrukningen verkar inte öka märkbart så länge man undviker Farthållaren. Lite trist då jag är allergisk mot ryckig körning utan Farthållare.
Imorgon åker sommardäcken på ska bli kul att se om det blir någon märkbar skillnad :D
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

Då var bilen inkörd...tog en liten shoppingresa till Tyskland i helgen 110 mil
allt som allt vart det.
Riktigt sköna stolar även när man kör så långt!
Gick bra att lasta också, vågade dock inte lasta fullt...nöjde mig med 320kg.
Bilen gick bra och stadigt även med tyngre last kan tilläggas.
Bränsleförbrukningen för hela resan låg på 0,65l/mil och jag gjorde av med 70 liter diesel. Om man snålkör så kan man nog klara en sån resa på en tank :lol:

Hur upplevs Bluetooth för er? Har fått höra av personerna i andra änden av luren att det låter ekoakigt och att de hör sig själva?

En annan sak jag lagt märke till är vindrutetorkarna. De går inte riktigt hela vägen ut på vänster sida, det blir en irriterande rand på ca 5-6 cm kvar på förarsidan :cry:
Har ni samma på era bilar?

På det stora hela är jag dock riktigt nöjd med köpet!
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

Jag kan inte uppdatera min Tom Tom.
Programmet säger hela tiden "Ingen enhet ansluten".
Fick ni en CD med bilen ?
Skall åka tillbaka till stället jag köpte bilen men det kan
vara bra att veta om fler har problem.
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
RenaultMicke
Posts: 13
Joined: 26 Mar 2011, 15:36
Location: Skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by RenaultMicke »

ska prova att uppdatera, hämtar program från tomtom
Fick enbart med det SD kort som satt i bilen till Gpsen
Michael Arvidsson
Skövde

Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11 "BusinessBose"

Oldies: Kia Ceed SW Crdi 1,6 Komfort
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Tony »

0,65L landsväg är inte lite, det drar inte min laguna 1,9Dci -02
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Fred30
Posts: 20
Joined: 09 Mar 2011, 19:28
Location: skövde

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Fred30 »

Hej! Nu är jag uppe i ca 200 mil med min bil.
Blev en helt annan bil med sommardäcken på, känns mycket rappare och roligare att köra. Kollade verklig förbrukning idag vid tankning och blev positivt överaskad då färdatorn visade 0,65 och verklig förbrukning låg på 0,59l/milen. Denna gången var det 70% landsväg och mycke små sträckor i stan, då känns det helt ok med den siffran :D. Men att komma ner i Renaults uppgifter lär inte bli lätt, dom måste haft medvind och inte kört över 80 km/h när dom mätte.

Provade att uppdatera mitt sd kort men lyckades inte heller, om jag fattade rätt var man tvungen att ha en extern kortläsare för att datorn ska hitta kortet. Jag provade med kortläsaren i datorn. Det stod någonstans att det ska kosta att uppdatera efter en månad, isåfall hur mycket?

Angående randen på rutan har jag samma sak på min dock inget jag stört mig på. En annan grej är spolaren till strålkastarna som går igång en stund efter spolaren på rutan. Detta gör att rutan blir nerskvätt, känns inte helt genomtänkt.

Jag undrar lite om service-boken, säljaren sa att det sköts via nätet. Får man någon egen sida för respektive bil då? Känns lite konstigt att första servicen ska vara först efter 3000 mil / . Borde kollas efter 1500 mil anser jag, men dom verkar lita på sina bilar....
Fredrik i skövde.
Kör: Laguna ST 1,5 DCI -11
Kör: Peugeot 406 ST -00
Gamla bilar
V70 2,4 t -03
S70 2,4
Fiat barchetta
User avatar
Dedde
Posts: 14
Joined: 15 Mar 2011, 12:37
Location: Göteborg

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Dedde »

Konstigt att alla har problem med uppdateringen av GPS:en.
Har inte hunnit att åka till försäljaren ännu men nästa vecka så skall jag dit.
Återkommmer när jag förhoppningsvis vet hur det skall göras. :roll:
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Tony »

Fred30 wrote: En annan grej är spolaren till strålkastarna som går igång en stund efter spolaren på rutan. Detta gör att rutan blir nerskvätt, känns inte helt genomtänkt.
I mina ögon en väldigt smart sak som jag saknar på min Laguna,mina startar samtidigt vilket gör att man bränner största mängden spolarvätska på strålkastarna och inte på rutan som man till 99% enbart vill tvätta av, jag löser det genom att enbart köra på parkljuset när jag spolar för då stängs strålkastarspolningen av
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ny Laguna ST DCI hämtas imorgon..

Post by Stymie »

På min Laguna spolas bara framljusen då jag vrider över i ljusläge (läget efter parkering). Därmed så spolas de inte då det är ställt i halvljusautomatikläget.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply