Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Är lite sugen på en ny Megane Sports Tourer. På pappret får man onekligen mycket för pengarna. Med en rabattcheck på 30000 så får man maxat med utrustning för c:a 180000. Det är inte dåligt faktiskt. Sen 5 års garantil(max 10000 mil) på det också. Vet ju av egen och andras erfarenhet att det varit lite si och så med Renaults kvalitet på 00-talet iaf, men med 5 års garanti känns det klart lugnare på nått sätt.

Utseendemässigt gillar jag den också i stort. Fronten med "bara" en nedre grill är jag inte så impad av, men tänkte isf ta en svart och då ser det klart bättre ut. Neddragna och små rutor enligt gällande mode har den också. Är väl inte så stor vän av det som fenomen betraktat, men tycker de har fått till det rätt bra. Inredningen är lite "opoppig" jämfört med t.ex Fords nya kärror, men de är också påtagligt dyrare.

Jag tror fortfarande på etanol som bränsle så det blir isf en sådan, även om skattebefrielsen tyvärr klart gynnare dieslarna.

Nån som har en sådan eller också funderar på en och som har nått att säga om dem, hehe?
Last edited by Baggis on 29 Aug 2011, 17:11, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Drog iväg till "grannbyn" 8,5 mil bort och fick mig en provkörning av en sån kärra. Nog gick den väl helt ok, men tyvärr tycker jag inte om sittkomforten så värst mycket i den. Inredningen är också lite "avtändande". Bilfebern sjönk tyvärr istället för att öka, hehe. Undrar om jag håller på att bli för mycket gubbe för att orka elda upp mig, haha!? Annat var det i ungdomens dagar!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Tony »

När du har så nära till saker, måste en etanol slukande bil, istället för en bränsle snål bil vara rätt köp, bara dubbla förbrukningen ungefär. Kanske mer.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Tony wrote:När du har så nära till saker, måste en etanol slukande bil, istället för en bränsle snål bil vara rätt köp, bara dubbla förbrukningen ungefär. Kanske mer.
Jag anar att du vill vara lite provocerande :wink: För min del är det helt acceptabelt med den förbrukning en etanolbil har. Så klart vore det bättre om den vore lägre, men det väsentliga för mig är dock bränslets ursprung, dvs etanol som tillverkas på rätt sätt är ett utmärkt förnyelsebart bränsle som inte orsakar en massa partiklar, kväveoxider, mm som diesel gör. Ibland tror jag att om folk kunde köra på nått bränsle som gav en förbrukning på säg 0,1 l/mil men släppte ut massor med sk*t utan vidare skulle göra det bara för att slippa tanka så "ofta"...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Dennis »

Nä! sätt i en väl kapslad kärnreaktor stor som en kaffetermos så behöver man inte tanka ngn gång. När bilen är slut så samlar man in det uttjänta bränslet och skickar det med raket till solen, den är ju en enda stor på heltid pågående kärnexplossion.
Snacka om slutet kretslopp :D Mera kärnkraft [smilie=001_005.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Tack för mera "cool" humor. Det är då för väl att du och andra förgyller en regntrist tillvaro.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Dennis »

Nu motsäger du dig själv! om vi nu släpper ut mer ickeförnybar koldioxid m.m så förtunnas osonhålet. Det är du som står för att 'tjockatill' atmosfären så vi får mer regn och mindre sol :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Dennis wrote:Nu motsäger du dig själv! om vi nu släpper ut mer ickeförnybar koldioxid m.m så förtunnas osonhålet. Det är du som står för att 'tjockatill' atmosfären så vi får mer regn och mindre sol :mrgreen:
Jaja. Du är såå cool. Nöjd nu?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Tillbaka till ämnet: Jag har testat lite andra kärror för en bättre jämförelse och faktiskt står sig Renaulten rätt bra i konkurrensen trots allt. Kollade på t.ex benutrymmet bak när jag ställde in framstolen så att mina 183 cm gillade läget och fann att det var utan problem att "sätta mig bakom mig själv". Höger-knäet tar inte heller i nån fet panel som i andra bilar. Får nog ta tillbaka en del av det tidigare mer negativa intrycket, hehe. Frågade på pris och med en tungt utrustad av lyxigaste sorten så landade det "bara" på 190000 (efter 30000 i rabatt), lite mer än jag skrev först för jag ökade på utrustningen ännu mer, hehe. Då är det med GPS, nyckelfritt, xenon, mm. Vi Bilägare ger den också ett mycket bra betyg i rostskyddstesten de gör. Får också rätt hyfsat för inbytet så det känns som läge att beställa. Leveranstiden är dock minst 2 månader.

(Finns det någon som vill på ett "kreativt" sätt kommentera motorvalet så önskar jag att ni håller det för er själva. Jag har min åsikt och en del av er andra har i princip motsatt och så är det med det helt enkelt.)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Kollade idag även upp hur det ser ut på service-fronten med intervaller och priser. Blev positivt överraskad då det inte behövs service(och därmed oljebyte) oftare än var 2000:e mil eller ett år sen senaste service. På nuvarande Ford C-MAX så krävs oljebyte var 1000:e mil om den körs på E85. Även kamremmens byte var förbättrat från 5 år till 6 år eller 12000 mil. Prismässigt verkar det ligga i nivå med Ford, c:a 2500 kr för en mindre och nån tusing till för de större(som görs var 6000:e mil). Inte så dumt det heller då. Forden har iofs kemkedja så den blir billigare i långa loppet. Brukar dock bli max 2000 mil/år så det kan bli aktuellt med bilbyte innan det är dags.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Baggis »

Idag övergick köpsuget i en undertecknad köporder! Jag tog det mesta i utrustningsväg och fick prutat med bästa stereon och gummimattor runt om. Så nu är det bara att vänta i 2-3 månader... :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sports Tourer ;-)

Post by Stymie »

Grattis!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Stymie wrote:Grattis!
Tackar! Hoppas jag och familjen ska trivas med "fransosen", hehe! Blir iofs mest frugan som kör den så bara den funkar för henne så blir det nog bra 8) Hon hade helst tagit en Mondeo, men de kostar avsevärt mer och har inte heller 5-årig garanti, så det blev inget sådan :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Stymie »

det ska vara Renault, annars kan man lika gärna gå ;)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Känner mig lite köpsugen på en Megane Sport Tourer ;-)

Post by Baggis »

Nu är det NÄRA! Nya bilen har ankommit till den lokala dealern och ska gå att hämta på onsdag sägs det! :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply