Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Exception

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BålstaBo
Posts: 4
Joined: 14 Sep 2012, 10:39
Location: Bålsta

Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Exception

Post by BålstaBo »

Som sagt vi har tittat på en "NYA MEGANE SPORT TOURER Exception 1.2 Tce S&S 115 hk"

Enligt specen så är den bl.a. snabbare på 0-100 än tom. 110HK dieseln!

och enligt specen så skall 1.2l Turbomotorn dra: 0.53Liter/mil!

Och JA! Jag vet att det är EU-testcykelns bränsleförbrukning och att alla biltillverkare trimmar bilen att känna igen cykeln och snåla extra mycket under denna test!

Därför undrar jag om någon här har en sådan (1.2LTurbo) och kan berätta om deras FAKTISKA bränsleförbrukning med den motorn (spelar mindre roll om det är en HB eller ST)

Jag anser att det är ok om den drar .65 till 0.7L/mil i verkligheten!
Men gör den verkligen det?
/Thomas Ekström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Excepti

Post by Stymie »

Jag har en 1.2tce (101hk) byggd 2008 i Grand Modusen. Den går mest i stadskörning och drar ca 0,7. Sedan 2008 har de vidareutvecklat motorn och den lär inte dra mer i alla fall. Dessutom har den senare lite mer hk. De är pigga motorer men det märks att slagvolymen är liten.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Excepti

Post by chh »

Vi har haft en sådan och den låg på 0.67 enl datorn. ca 40%stad resten landsväg. Vid ren landsväg låg den på ca 0.58 ibland strax under.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Re: Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Excepti

Post by BRN »

Undrar om inte folk blandar ihop motorerna, jag har för mig att den 1,2 TCe som sitter i Megane snarare är en nedskalad 1,4 TCe än den 1,2 som funnits i Clion... 1,4 TCe är en Nissan/Renaultmotor med kamkedja medan den tidigare 1,2TCe i clion har kamrem och de ska vad jag förstått inte vara "samma" motor. Jag kan iofs ha fel, men annars är det ju mer relevant att jämföra med 1,4TCe istället, denna hamnar ju mitt emellan i effekt men med samma vrid som 1,4TCe. Jag har just en sådan sedan 3 år och tycker det är en trevlig motor, den känns stark och kvick men den är ju så klart inte så snål som anges... Det hade jag iofs inte räknat med, turbo sporrar ju till mer aktiv körning, men den drar i snitt en dl/mil mindre än min tidigare Megane II med 2,0 motorn med i princip samma effekt. Visst går det att köra hyfsade sträckor på landsväg med förbrukning på ca 0,45-0,55 momentant men annars snittar jag nog 0,7-0,75...

Megane III har hittills varit en problemfri och mycket trevlig bil!

tillägg: enligt Renault själva är denna motor "brand new" och har kamkedja:
http://www.renault.com/en/innovation/ga ... e-115.aspx
Björn Nilsson - Motala
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Excepti

Post by Starbright »

Precis som Björn Nilsson skriver, så är 1,2T till Renault megane en helt ny motor.
Man bör inte jämföra dem med 1,2 TCe motorn som sitter i framför allt Clio.
1,4TCe är ju närmare, men iom att den inte är dirrektinsprutad, så är det inte riktigt lika iaf.

Motorn heter H5Ft och är en 1,2l direktinsprutad turbomotor.
Påminner lite om funktionen för en dieselmotor, men bränsletrycket är mycket lägre. Minns inte om det var 200 eller 250 bars tryck.

Blir biligare att underhålla iom att motorn är driven med lågfriktions kamkedja.
Den har S/S funktion.
Motorn har fått många nya "system" som skall göra att avgasreningen skall bli så effektiv som möjligt, samt dra så lite som möjligt.
Bl.a Dubbla termostatsystem för så snabb uppvärmning av motorn som det bara går. Variabel Oljepump som pumpar med reducerat tryck upp till 4000rpm
Samt lite annat godis.

Länken som Björn ger är mycket bra

Kan inte bekräfta ngn bränsleförbrukning, men skulle bli förvånad om den skulle slurpa i sig mer än 0,7. Vid normal körning.

Trevlig motor är det iaf!.
Johnny Söderström
BålstaBo
Posts: 4
Joined: 14 Sep 2012, 10:39
Location: Bålsta

Re: Funderar på att köpa en 1.2L MEGANE SPORT TOURER Excepti

Post by BålstaBo »

Tack Alla!

Vi passade på att köpa oss en sådan! ska levereras i slutet på november!

8)
/Thomas Ekström
Post Reply