Driftsäkerhet 2,2dci?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Driftsäkerhet 2,2dci?

Post by Axa »

Funderar på att köpa en Espace 2006. Men har läst på ett flertal forum om många fall av turb och motor-ras på 2,2liters motorn. Är det något som har lösts på senare årsmodeller? I så fall, vad har gjorts för att undvika det?
Och stämmer det att det kom en ny 6vxl automatlåda samtidigt med den nya 2,0dci motorn?

mvh Gunnar.
Gunnar Westholm
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Driftsäkerhet 2,2dci?

Post by Stymie »

Både 1,9dci och 2,2dci har haft många turboras som du säger. Speciellt om du läser på engelska forum där det sålts fler bilar. Om man granskar tillräckligt många fall så konstaterar man att motoroljan till stor del är boven i dramat. Oljan som används i dessa motorer måste uppfylla vissa krav och bytas i tid. I England införde Renault ett service- och garantiprogram för att täcka en del av skadorna. Lite senare (2007) införde Renault centralt sin RN07x0-kodning på oljorna för att minimera framtida fall. Det verkar ha hjälpt.

Som ägare bör man nog:

- låta bilen stå på tomgång 10-30 sekunder innan man stänger av. Det gör att turbon hinner svalna lite och varva ner.
- inte hög-/övervarva innan motorn nått arbetstemperatur av samma skäl.
- serva bilen något oftare än angivet intervall för att undvika koksning.

Som ägare av en 1,9dci gör jag inga oljebyten på Renaultverkstaden eftersom de använder (eller använde tidigare) en Castrololja som inte var rekommenderad enligt RN07x0-kodningen.

Rasar det så måste man byta "allt", inte bara turbon.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Re: Driftsäkerhet 2,2dci?

Post by Axa »

Tack för eksemplariskt bra svar!
Har du hört om några problem med den nyare 2,0dCi motorn från Nissan? Risken är att det blir en del ordentligt kalla kallstarter här uppe på fjället, även om jag är duktig på att använda motorvärmare.. Och det är ju vad en 2,2 inte bör utsättas för...
Jag har svårt att hitta någon med den motorn och utrustning jag önskar. Finns i Sverige, men inte här i Norge. och att importera verkar inte löna sig. Osäker på om jag borde försöka vänta till det dyker upp en med 2,0dCi, Alternativt köpa en 2,0T istället.
Gunnar Westholm
Post Reply