Renault spekulant (Megane Sport Tourer)

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jaronsso
Posts: 1
Joined: 15 Nov 2012, 10:01
Location: Alingsås

Renault spekulant (Megane Sport Tourer)

Post by jaronsso »

Hej,

jag är helt ny på detta forum, och helt ny som spekulant överhuvudtaget på en Renault.
Har alltid fått höra av de mer bilintresserade i familj och bekantskapskrets att Renault, det är minsann ren sk*t. Ungefär.

Men, till saken hör att jag börjat intressera mig för en Renault, och har framför allt kollat på, Renault Mégane III 1,6 16V E85 E5 Expr SpTour.
Det finns mängder av den modellen/varianten på blocket till vettiga priser och låga mil.

Jag äger idag en BMW 320i, Sedan, bensin, 2007. En jädra kanonbil både vad det gäller körglädje, kvalitetkänsla och komfort.
Men med tillökning i familjen behöver en kombi inskaffas, och hade jag vunnit på lotto hade jag absolut köpt en finare BMW, men det är inte realistiskt i dagsläget.
Funderar på om jag någon gång igen kommer att äga en nyare BMW, med tanke på priserna.
Min BMW kan jag idag få ca 100 000 för i inbyte. Jag vill byta i princip rakt av och det finns flera Megane för runt 100-110kkr, som bara är ett par år.

V kan jag förvänta mig? Är bilen bra? Kvalitet? Komfort? Utrustning? Antar att de som ligger på runt 100kkr är ganska standardiserade? Idag är jag van vid både skinnklädsel, sportstolar, backsensorer och klimatanläggning.
Vad bör jag tänka på i utrustningsnivå?
Varför finns det så många av denna modellen ute på blocket.

Önskar ALLA kommentarer om denna bil som ni kan tänkas komma på. Jag har ännu inte provkört någon, men det ska göras inom närmaste tiden.
Designen tilltalar mig, men däremot vet jag inte hur jag ställer mig till inredningen. Visuellt ser det lite billigt ut men det är möjligt att det är en helt annan känsla när man sätter sig i bilen.
Laguna har jag också småkikat lite på. Men det känns som den ligger högre i pris? Måste gå ner i årsmodell för att få en för runt 100kkr.
Vid sidan om Renault har jag funderar på Ford Focus eller Ford C-max. Volvo V50 ligger också i tankarna.

Jag har läst en del här i forumet och kollat på flera andra sidor om Renault. Inte minst deras egna hemsida. Men där gör de ju framför allt Reklam för den absolut senaste modellen.

Tack på förhand

Mvh,
Johan
Johan Aronsson
Post Reply