Köpråd Espace 2,0T

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Hej,
Jag är helt ny här och reggade mig eftersom jag funderar på att köpa en Renault Espace. Så kanske får jag vara kvar här också om det blir köp :roll:
Jag har några frågor om denna bil. Jag är alltså intresserad av Espace 2,0T (bensin och manuell) från 2003 och framåt. Vad finns det att tänka på när jag ska åka och kolla på sådana? Styrleder och spindelleder har jag läst någonstans. Dessa borde iofs vara ganska lätta att byta om det är konstruerat som på andra bilar. Men vad är mer viktigt att kolla upp? Vad brukar krångla på dessa modeller? Kända fel?
Kamremsbyte är ju dyrt och är det vid 12000 mil eller 5 år det ska göras? Annat bra att veta? Har hittat några på blocket varav hälften har haft 8-12 ägare och det känns ju lite skumt. Varför är det så? Köpt, blivit missnöjd och sålt eller? :roll: Dessutom är alla 40 mil eller längre från mig... jag bor i Halmstad.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Lars Dahlstedt
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Dennis »

Manuella lådan, kopplingen, fläktmotstånd, kan vålla problem. Automaten ok!
Vissa instrumentkluster.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Tack för svaret.
Brukar lådan haverera? Och kopplingen? Hur är elektroniken på dessa bilar? Funkar eller krånglar?
Och varför finns alla som är till salu minst 3 timmar bilväg från mig? ;)
Lars Dahlstedt
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Tony »

lahi wrote:Tack för svaret.
Brukar lådan haverera? Och kopplingen? Hur är elektroniken på dessa bilar? Funkar eller krånglar?
Och varför finns alla som är till salu minst 3 timmar bilväg från mig? ;)
lådan är känslig för oljan och lagren kan /brukar gå ner på den lådan, dom flesta brukar ha ett vinande ljud på 3an har jag för mig, iomed manuell låda så får man ett dubbelmassa svänghjul det är en slitagedel nu för tiden och man rekomenderar byte samtidigt som kopplingen, vadå 3timmar är väl inget, dom sista bilarna jag hämtat har varit 40mil bort
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Tony wrote: lådan är känslig för oljan och lagren kan /brukar gå ner på den lådan, dom flesta brukar ha ett vinande ljud på 3an har jag för mig, iomed manuell låda så får man ett dubbelmassa svänghjul det är en slitagedel nu för tiden och man rekomenderar byte samtidigt som kopplingen, vadå 3timmar är väl inget, dom sista bilarna jag hämtat har varit 40mil bort
Ok, tack för svaret. Jag kollar servicehistoriken och där står kanske något om vilken olja de använt. Ska väl vara någon elf-historia?
Annars då? Ska jag lyssna efter vinande ljud från lådan? Kopplingsdumpar under lite belastning för att se om kopplingen är frisk? Inga ryck vid svag belastning? Annat? Blir nog nästa helg som jag åker och kollar.

Nä, 3 timmar var inget när jag inte hade familj men nu jobbar frun när jag är hemma och tvärt om, och barnvakter är det ont om. Jag åker inte 40 mil enkel resa med en 1,5-åring och en 3,5-åring i baksätet :roll:

Hämtade en Beach Buggy (utan värme...) 52 mil hemifrån för några år sedan i december. Det var kallt att köra hem den :mrgreen: Frös fast i bilen.

En fråga till:
Inte för att jag ska, men mest nyfiken: såg att det finns motoroptimeringar eller chippningar till Espacen med 2,0T bensin. Är väl samma motor som i Laguna och de där andra Renaulterna? Hur överlever bilen (motor och låda) sådant? Inga problem alls eller är det känsliga bitar som belastas (låda t.ex.)?? Skulle gå från 163 hk till 208 hk eller något sådant. En kul tanke, men totalt onödigt för en familjebil. Men ändå ;)
Lars Dahlstedt
lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Förresten, en sak till. Hur ofta servas en Espace? Kamrem 12000 mil eller 5 år är det väl? Men sen då? Olja 3000 mil eller 2 år eller nåt? Mer då?
Lars Dahlstedt
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Joakim16v »

lahi wrote: En fråga till:
Inte för att jag ska, men mest nyfiken: såg att det finns motoroptimeringar eller chippningar till Espacen med 2,0T bensin. Är väl samma motor som i Laguna och de där andra Renaulterna? Hur överlever bilen (motor och låda) sådant? Inga problem alls eller är det känsliga bitar som belastas (låda t.ex.)?? Skulle gå från 163 hk till 208 hk eller något sådant. En kul tanke, men totalt onödigt för en familjebil. Men ändå ;)
Funkar bra i min fars Avantime. Har säkert gått 5000 mil vid detta laget efter optimeringen. Drar mindre bränsle och är starkare. Man behöver inte växla lika ofta längre. Dessutom försvann fenomenet med att den vid kraftig acceleration låg kvar på högt varvtal en halvsekund innan den började sjunka.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Joakim16v wrote: Funkar bra i min fars Avantime. Har säkert gått 5000 mil vid detta laget efter optimeringen. Drar mindre bränsle och är starkare. Man behöver inte växla lika ofta längre. Dessutom försvann fenomenet med att den vid kraftig acceleration låg kvar på högt varvtal en halvsekund innan den började sjunka.
Tackar för svaret. Låter ju fint. Då finns Avantime med 2,0T? Trodde den bara fanns med V6:an.
Antar att 2,0T som sitter i Avantime har samma drivlina som Espace? Den är ju 200 kg lättare, men ändå. Lasta in 2-3 personer till så är det samma.
Vilken firma är det som gjort optimeringen? Är det sådan som görs i obd-uttaget? Kostnad på ett ungefär?

Finns det någon i närheten av Halmstad som gör sådant? Ska det göras i obd-uttaget så måste man väl åka någonstans och fixa optimeringen? En trimbox kan man ju plugga in hemma...
Lars Dahlstedt
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Joakim16v »

lahi wrote: Tackar för svaret. Låter ju fint. Då finns Avantime med 2,0T? Trodde den bara fanns med V6:an.
Antar att 2,0T som sitter i Avantime har samma drivlina som Espace? Den är ju 200 kg lättare, men ändå. Lasta in 2-3 personer till så är det samma.
Vilken firma är det som gjort optimeringen? Är det sådan som görs i obd-uttaget? Kostnad på ett ungefär?

Finns det någon i närheten av Halmstad som gör sådant? Ska det göras i obd-uttaget så måste man väl åka någonstans och fixa optimeringen? En trimbox kan man ju plugga in hemma...
Japp, det gör den. V6an är vanligast dock.
Ja, det borde vara samma som i Espace. Kan skilja i utväxlingen på lådan eventuellt.
Kommer inte ihåg vad firman hette. Det var någon som reste runt i Sverige och gjorde optimeringen. De läste ut information från bilen genom OBD-uttaget och skickade filen till en person i Tyskland (datorn med licensen fanns där) som lade på lite nya värden och mejlade tillbaka en fil som de stoppade in i bilen. Tog säkert en hel kvart och jag har för mig det kostade 3-5000:- ungefär..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Dessutom försvann fenomenet med att den vid kraftig acceleration låg kvar på högt varvtal en halvsekund innan den började sjunka.
Det skall ha något med avgasreningen att göra, har jag för mig jag läst.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Dessutom försvann fenomenet med att den vid kraftig acceleration låg kvar på högt varvtal en halvsekund innan den började sjunka.
Det skall ha något med avgasreningen att göra, har jag för mig jag läst.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:Dessutom försvann fenomenet med att den vid kraftig acceleration låg kvar på högt varvtal en halvsekund innan den började sjunka.
Det skall ha något med avgasreningen att göra, har jag för mig jag läst.
Jag har också hört det, men det är i alla fall irriterande :)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:Dessutom försvann fenomenet med att den vid kraftig acceleration låg kvar på högt varvtal en halvsekund innan den började sjunka.
Det skall ha något med avgasreningen att göra, har jag för mig jag läst.
Ok, tack. Ska se om jag kan googla fram något liknande :D

Ni som har koll: vissa säger att Espacen aldrig krånglar och bara går och går och andra säger att Espacen strular hela tiden. Är det så ojämn kvalitet och lite måndagsexemplar här och där? Hur liger det till egentligen? Alla elfel som folk pratar om på dessa bilar, är det sådant som bara ploppar upp lite då och då? Är det vanligt med elfel och sådant som krånglar? Aktuella årsmodeller är 2003-2004. Pratade precis med en Renaultverkstad och de sa att de inte krånglar mer än någon annan bil, medan en besiktningsgubbe jag pratade med igår sa att han aldrig skulle köpa en sådan eftersom de krånglar hela tiden. Hur är det egentligen? Jag har inte råd att köpa en krånglande bil. Det är på smärtgränsen som det är med 50000:-.
Lars Dahlstedt
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by Dennis »

Det som strulat (iallafall i min verkstad) är Elektriska handbromsen och den manuella växellådan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lahi
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2013, 16:39
Location: Halmstad

Re: Köpråd Espace 2,0T

Post by lahi »

Dennis wrote:Det som strulat (iallafall i min verkstad) är Elektriska handbromsen och den manuella växellådan.
Den jag ska åka och titta på på lördag har nybytt handbroms och generator. Gjordes i oktober om jag minns rätt. Så de grejorna borde hålla en stund nu tycker jag. Men växellådan, är det totalhaveri så den måste ut och bytas då?
Lars Dahlstedt
Post Reply