Laguna 1Ph2 -00 Laga eller inte laga ABS och AC är frågan.

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MaRod
Posts: 2
Joined: 23 May 2013, 07:25
Location: Sthlm

Laguna 1Ph2 -00 Laga eller inte laga ABS och AC är frågan.

Post by MaRod »

Hej alla.

Jag har tagit över min gamla mammas gamla Laguna -00 1,8 16v

Hon köpte den ny och har dom senaste 13 åren servat och lagat den hos Bilia till en kostnad av 86000:-

Nu har hon köpt en ny Ford Focus och jag "löste ut" Lagunan från Bilia där den varit inne för byte av StyrServo slangar/rör mm.
Detta kostade mig 5500.-

Trodde jag nu hade en bra bil där "allt" bytts ut både en och två gånger och att den borde hålla ett par år MEN.

På vägen hem från Bilia märker jag att ACn inte kyler.
Lite senare ser jag att ABS lampan lyser och efter lite testbromsningar så inser jag att den fan inte heller funkar.

Lämnade in den för felsökning hos Mekonomen och fick veta att ABS givaren på vänster bak måste bytas och tydligen bromsskivor och belägg också. Total kostnad med arbete 5000:-

Utan ABS så går den nog inte igenom nästa besiktning.

ACn skulle kosta ca 10000:-
Jag är mycket värmekänslig så ACn är viktig. Åtminstondes i sommar.



Nu är frågan jag brottas med.

Är det värt att laga allt detta för 15000:-?
Ett totalpris på 20000:- är ok för mig om Lagunan håller i ett par år. Det blir förstås lite andra reparationer men finns det andra stora saker som rasar på en försiktigt körd 13-årig Laguna som har gått 13000mil, försiktigt pensionärs-körd?

Det jag fruktar mest är något som kostar mer än kanske 5000:- och gör att den inte klarar besiktning.
Då blir ju bilen mer eller mindre värdelös.


Alternativet är ju att sälja den billigt och skaffa något annat där jag inte vet något om skicket. Inget jag har någon större lust med egentligen, speciellt när jag nu ska ut och åka en del.

Tacksam för alla tips.
Oscar Trägårdh
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Laguna 1Ph2 -00 Laga eller inte laga ABS och AC är frå

Post by linkan62 »

Hej

Att plöja ner stålar i gamla bilar är väl ingen höjdare,,,,dock blir ju alla bilar gamla till slut,,,

Låter kostsamt med Ac:n o abs:n. Finns det verkligen ingen billigare verkstad som kan repa ac? Att åka till märkesverkstad måste ändå vara dyrast!

Så till dina funderingar...att lägga så pass mycket pengar på rep låter i mina öron som bortkastade pengar på en så pass gammal bil. Sen förstår jag ditt resonemang i och med att det var din mammas bil och du vet hur mycket, och vad som gjorts på bilen.

Mitt förslag är nog ändå att försöka hitta en bil för 20-25 som är bes med servicebok och fungerande ac. idag finns många scenic och megane till mycket vettiga priser för att inte tala om laguna. vi pratar då om årsmodell 02-05. Dessutom är det i sthlm ett helt annat utbud än i övriga landet.

Sen kanske det finns någon här på forumet som har en välskött kärra till salu?

Hoppas du kommer fram till ett, för dig, vettigt beslut. Lycka till!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
MaRod
Posts: 2
Joined: 23 May 2013, 07:25
Location: Sthlm

Re: Laguna 1Ph2 -00 Laga eller inte laga ABS och AC är frå

Post by MaRod »

Tack.

Jag har fixat bakbromsarna, nya skivor och belägg men mekonomen fick inte tag i rätt fästbricka för att montera fast den nya ABS givaren och jag behöver bilen.

Nu hänger ABS givaren lite löst men kanske kan jag få det fixat billigt. Delen som behövs har jag fått numret på så den kan beställas från Renault. Kostnad ca 19:- + frakt....... . . .. ....

När ABS funkar så säljer jag den nog.
Följer ditt råd och försöker hitta något annat. Dock kanske inte Franskt....
Oscar Trägårdh
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Laguna 1Ph2 -00 Laga eller inte laga ABS och AC är frå

Post by linkan62 »

Hej Igen

Tror nog att det är ett bättre beslut att sälja än att behålla bilen....

Självklart finns andra bra bilar också förutom Renault (även om dom är dom bästa... :wink: )

Kan väl tilläga att som beg är dom mycket prisvärda med ett väldigt bra krockskydd och med det bästa rostskyddet. Inte och förakta i vårt avlånga lands klimat och salt på vägarna, vintertid.

För den summan runt 20-25 tror jag ändå att det är svårt att hitta något bättre förutsatt att den är välskött.

Lycka till!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Post Reply