köpråd Grand Espace, Fas3 vs Fas4?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

köpråd Grand Espace, Fas3 vs Fas4?

Post by Axa »

Jag skall köpa en bil i Norge och har svårt att bestämma mig för årsmodell.
Har bestämt mig för att köpa en med bensin för att dieselmotorerna har så dåligt rykte, och dessutom för att jag behöver en bil som kan tåla kalla starter utan motorvärmare när det behövs.
Jag har läst om problem med växelådshaverier på manuella lådor pga fel olje. Gäller det upp till en viss årsmodell?
Är det någon skillnad i storlek på lastutrymme mellan fas 3 och 4?
Har tänkt att en 2001-2002 fas3 borde ha färre fel än en tidig Fas4. Men å andra sidan så kanske dom flest felen redan har skett och reparerats på en så pass gammal bil som en 2002-2004?
Gunnar Westholm
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Re: köpråd Grand Espace, Fas3 vs Fas4?

Post by Axa »

Pga jag behøver hjælp så fort som møjligt, men inte fått någon respons så dristar jag mig till att posta en lænk till en av bilarna bil jag tænkte se på http://www.bilfunn.com/en_us/FinnListe.aspx (Kanske jag blir førlåten då annonnsen och bilen ær Norsk!? [smilie=aureola.gif] )
Det står att bilen selges med service historik. Men på frågan om nær kamremmen har bytts, och skall bytas næsta gång så blev svaret att dom inte vet något om den.
Den skal væll skiftas på 12.000mil på L7X V6? Har læst att det kan gå på uppemot 20,000kr Ær det verkligen så hutløst dyrt æven om den servicen skulle innefatta vattenpump, tændstift?

Några andra tips infør ev provkørning och vad man bør se på? Har hørt om fjædrar och7eller dæmpare bak som rostar sønder. Ær det lyft och sark arbetslampa som gæller før att kolla det? Borde jag kanske kosta på en bildiagnos då jag inte har några erfarenheter av renault? (Har skruvat en hel del på min C5 och fått mycket hjælp från, och bytt erfarenheter på ww.citoenakuten.com )


Mvh Gunnar.
Gunnar Westholm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: köpråd Grand Espace, Fas3 vs Fas4?

Post by Starbright »

Endast kamremsbytet kostar inte 20000.. men eftersom det är 12000 milsintervall så skall ju även t-stiften bytas och det är en operation som kostar en ganska stor slant.
Mao så kostar hela 12000 mila servicen i dem slängarna.
Service+ kamrem + vattenpump + tändstift + luftfilter + kupéluftfilter = 20000+ kr

Om dem inte vet säkert om kamremmen är bytt så måste man utgå från att den måste bytas. Därmed skall priset även sänkas.

Om inte bilen har gjort en noga kontroll innan så bör du nog låta göra en bidiagnos på den.

Lycka till!
Johnny Söderström
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Re: köpråd Grand Espace, Fas3 vs Fas4?

Post by Axa »

Bilen jag länkade till såg ut som ett råttbo. Tippar den gått mer än 2ggr vad som står på mätaren. Skall se på en 2.0T 2003 imorgon. Rätt pris så kanske jag vågar köpa..
Gunnar Westholm
Post Reply