Köpråd Laguna II

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dazffe
Posts: 2
Joined: 29 Dec 2013, 17:14
Location: Ystad

Köpråd Laguna II

Post by Dazffe »

Tjena!

Har kommit fram till att det är dags att unna sig en modernare bil än en Volvo 740 och har sett att Lagunor står rätt lågt i pris samt att jag tycker de ser mycket bra ut och verkar ha rätt stora utrymmen.

Vill ha en kombi iaf, men behöver lite hjälp med vilken motor man ska ha.
Gillar ju när det händer lite när man gasar så har kollat extra mycket på 2.0t framförallt runt årsmodell 05-06 dvs facelift (30-40k). Någon som har en sån eller vet mycket om dem? Vill veta lite om driftsäkerthet och service (kostnader och intervaller).

Man kan även låta snålvattnet rinna lite extra och köpa en 02ans 1.9dci eller 1.8i, hur är dessa? Pris runt 15-25k.

Mvh Kristoffer
Kristoffer Nilsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Köpråd Laguna II

Post by Tony »

har kört 2 olika laguna II -02 1,9 dci. ca 30000mil går snålt enkla och billiga att laga, standard felen spindelleder och styrleder kostar väldigt lite, har en laguna 1,9 dci -02 till salu skall bara besikta om den, (spindelleder och litet olje läckage) har egentligen 2st till salu, köpte på mig den sista som bra att ha bil då den var så billigt, sen gick torkaren på den första så då tog jag den andra i stället och har använt den första som reservdelsbil.
allt funkar och går bra, negativt bara 1 startkort (handsfreelåskortet finns inte), och inga sommardäck,däcktrycksvakterna avstängda pga tidigare ägare hade sommarfälgar utan sensorer. tänkt pris ca 10000-12000kr.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dazffe
Posts: 2
Joined: 29 Dec 2013, 17:14
Location: Ystad

Re: Köpråd Laguna II

Post by Dazffe »

Har du hat några probem med motorn på bilen? Ska ev. kolla på en 02 diesel som gått 22000 mil, kamrem och vattenpump är precis bytt. Kostar 24000.
Kristoffer Nilsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Köpråd Laguna II

Post by Tony »

Dazffe wrote:Har du hat några probem med motorn på bilen? Ska ev. kolla på en 02 diesel som gått 22000 mil, kamrem och vattenpump är precis bytt. Kostar 24000.
nej inga problem alls. Min har gått lite längre 267xx har jag för mig kamrem och vattenpump är ett par år gamla,kostar peunuts att köpa och enkelt att byta.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply