HJÄLP! Byta hjullagersats o damasker fram Laguna -98

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Apoxic
Posts: 3
Joined: 27 Jan 2014, 15:37
Location: Borlänge

HJÄLP! Byta hjullagersats o damasker fram Laguna -98

Post by Apoxic »

Hej! Undrar först och främst om det är värt att byta hjullagersats och damasker till en Laguna -98 1.6 eller om det är sälja den som reservdelsbil.
Bilen går som en klocka i motorn och den har inte allt för mycket rost och är fräsch inuti.
Så min fråga är just om det är värt att lägga ner allt jobb + pengar på att byta de och få en felfri bil eller om man ska skicka iväg den som reservdelsbil.
Tänkte också höra om ni har några tips på vart man kan få tag på bra hjullager och damasker till ett bra pris, har kollat biltema och mekonomen(svindyrt på mekonmen, nästan de dubbla än hos biltema).

Ska man kanske byta mer saker när man ändå håller på om man får det billigare hos tex skroten.
Måtten enligt biltemas app när man knappar in regnr är :
Mätområde : 37x72x37 , Inre Diameter : 37 (mm)
Jag har själv inte kollat om de är de korrekta måtten men det borde det vara om inte biltema är helt inkompetenta.

Vore hemskt tacksam för ett svar eller två med förslag på vart an kan få tag i dessa saker.
MvH Pierre
Pierre Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: HJÄLP! Byta hjullagersats o damasker fram Laguna -98

Post by Tony »

kollar du meca så har du inte alls ett 72mm lager utan det större 84mm lagret, och det kan du inte jämföra i pris, verkar vara speciellt lager för abs systemet,med magnetisk impulsring.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: HJÄLP! Byta hjullagersats o damasker fram Laguna -98

Post by Joakim16v »

Kolla pris med Autofrance, 042-201620
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Apoxic
Posts: 3
Joined: 27 Jan 2014, 15:37
Location: Borlänge

Re: HJÄLP! Byta hjullagersats o damasker fram Laguna -98

Post by Apoxic »

Nu har jag fått de "riktiga" måtten från Volvo och de är 40x84x39,7 . Och jag har ABS så det lär ju vara speciellt för det också antar jag?
Så nu behöver jag hjälp med att hitta rätt när det kommer till reservdelar till hjullager för Renault.
Var in på ett ställe idag och frågade efter de och det första mannen bakom disken säger när jag svarar vad jag har för bil så var det "Åh nej Herregud din stackare".

Då det är en gammal bil och den är sliten så vill jag inte gå på Volvo och handla hjullager då de ville råna mig på ca 2700kr (1350kr/st) för två.
Mekonomen ville ha 780kr / st och biltema är ju ute och cyklar.
Jag har sett att det går att få tag på relativt billigt om man beställer det via internet och det lutar mot det, dock vill jag vara enormt säker på att jag har rätt lager så jag inte beställer fel.
Detta är pga att jag inte orkar krångla med internet leverantörer ang returer osv.

Det är som sagt en Laguna 1.8 K56 (K56T / K56TGE) från 98 som är uttagen 97.


Jag har hittat lite olika på Reservdelar24

Tack för svaren för övrigt
Pierre Andersson
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: HJÄLP! Byta hjullagersats o damasker fram Laguna -98

Post by Göte J »

MrAuto säljer för 435:- + frakt
http://www.mister-auto.se/sv/hjullager/ ... _g654.html
Jag köpte till min Laguna för ett år sen. Kvaliten vågar jag inte uttala mig om men än så länge fungerar det.
// Göte J
Post Reply