Köp råd R8 Gordini

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
danjac
Posts: 4
Joined: 06 Apr 2014, 18:04
Location: Torhamn

Köp råd R8 Gordini

Post by danjac »

Hej. Har en motor på g. En R8 Gordini vad kan en sådan vara värd. Vill veta innan jag bjuder. Tyvärr får jag inte upp bilden på motorn.

Hatat Renault innan men nu vill jag testa vingarna och bredda kunskaperna. Så vill bygga en R8 Gordini med värsting topplocket av crossflow typ.

Har ni någon information om dessa bilar och motorer så ös på. För jag har blivit förälskad i Renaults gamla modeller. Alpine 110 hade väl likadan motor fast upptrimad. 1108cc toppen av crossflow.
För mig det brukar stå alf på de topparna stämmer det eller är det annan sort? Vet att de har haft solex förgasare på 95hk och weber 105hk stämmer detta? Är ny på Renault så var lite snälla mot mig nu 8)
Daniel Jacobsson
danjac
Posts: 4
Joined: 06 Apr 2014, 18:04
Location: Torhamn

Re: Köp råd R8 Gordini

Post by danjac »

Ingen som vet vad motorn kan vara värd?
Daniel Jacobsson
A310SWE
Posts: 24
Joined: 18 Feb 2013, 12:40
Location: Stockholm

Re: Köp råd R8 Gordini

Post by A310SWE »

Hej
Det finns två motorer till en början :
1108 CC (den med Solex förgasare) satt i R8Gordini "1100"
1255 CC (den med Weber förgasare ) satt i R8 gordini " 1300"och i Alpine A110.
Prisbilden beror på skicket och om motorn är komplett .
Denna Gordini motorn med crossflow topp har som ofta tyvärr sprickor mellan ventilsäte och de 2 hålen som gnistan kommer ifrån tändstiftet.
Det kan fungera alldeles utmärkt men en dag så lossnar ett vetilsäte......

Prisbilden ! En bra fungerande standard 1100 cc bör nog kosta 20-30 tusen
lägg till 10-15 tusen på en standard 1300 maskin

Sen finns det en massa goa kamaxlar samt större fodersatser för att få upp volymen.
Observera att dessa fodersatser finns till 1300 motorn

:racesmile: Peter
Peter Bergqvist
danjac
Posts: 4
Joined: 06 Apr 2014, 18:04
Location: Torhamn

Re: Köp råd R8 Gordini

Post by danjac »

A310SWE wrote:Hej
Det finns två motorer till en början :
1108 CC (den med Solex förgasare) satt i R8Gordini "1100"
1255 CC (den med Weber förgasare ) satt i R8 gordini " 1300"och i Alpine A110.
Prisbilden beror på skicket och om motorn är komplett .
Denna Gordini motorn med crossflow topp har som ofta tyvärr sprickor mellan ventilsäte och de 2 hålen som gnistan kommer ifrån tändstiftet.
Det kan fungera alldeles utmärkt men en dag så lossnar ett vetilsäte......

Prisbilden ! En bra fungerande standard 1100 cc bör nog kosta 20-30 tusen
lägg till 10-15 tusen på en standard 1300 maskin

Sen finns det en massa goa kamaxlar samt större fodersatser för att få upp volymen.
Observera att dessa fodersatser finns till 1300 motorn

:racesmile: Peter
Det är en 1108c maskin ska det vara. Sitter en weber förgasare på. Motorn är komplett och går att snurrar. Dock behövs det lite service och färg. Crossflow du menar att det är en insugsida och en avgassida. På denna sitter insug/avgas på samma sida vänster tror jag det är. Försöker ladda upp bilder på motorn men får inte upp dem. Vet du hur man gör. Lite lättare när man ser motorn.
/ Daniel
Daniel Jacobsson
A310SWE
Posts: 24
Joined: 18 Feb 2013, 12:40
Location: Stockholm

Re: Köp råd R8 Gordini

Post by A310SWE »

Hej
den du har är icke en Gordini motor tyvärr.
vill inte grotta i vad den är värd men insug och förgasare är värt ca 2000-3500 kr .
En sådan motor standard 1108 går att finna för 500 kr och uppåt beroende på skick.
// Peter :shock:
Peter Bergqvist
danjac
Posts: 4
Joined: 06 Apr 2014, 18:04
Location: Torhamn

Re: Köp råd R8 Gordini

Post by danjac »

A310SWE wrote:Hej
den du har är icke en Gordini motor tyvärr.
vill inte grotta i vad den är värd men insug och förgasare är värt ca 2000-3500 kr .
En sådan motor standard 1108 går att finna för 500 kr och uppåt beroende på skick.
// Peter :shock:
Okej. :? Hur mycket kostar ett 1300cc block? Kanske är värt att köpa den enbart för insug/ förgasare och sen sitter det ett konstigt extraktorgrenrör som slutar i två rör. Sen går det två rör till en dämpare se en liten stump bara. Följer med ett likadan fast utan dämpare också. Så kanske bättre att ta delarna och bygga på en standard 1300cc om det passar :)
Daniel Jacobsson
Post Reply