Existerar "galvsläpp" på Renault?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sacken
Posts: 1
Joined: 18 Apr 2014, 08:30
Location: Göteborg

Existerar "galvsläpp" på Renault?

Post by Sacken »

Har haft 2 st Scénic I som jag varit väldigt nöjd med. Har kvar en 2002:a som andrabil och det fungerar ypperligt. Visserligen har den några svagheter, men den är en underbar laståsna och svagheterna har jag lärt mig leva med.
Det tar inte mer än 15 minuter att byta styrled, och billigt är det. Eftersom det är en andrabil så gör det heller inget om den star några dagar medan jag väntar på delar.

Tyvärr kändes Renault långt ifrån modern när vi köpte bil senast (2011/2012) så valet föll den gången på en Skoda Yeti, något som jag nu bitter ångrar. Efter bara 6 månader hade Skodan värre rost än vad min 12 år gamla Scénic hade, så en bil som klarar vårt hårda klimat sämre är svår att hitta.

Tyvärr så verkar nästan hela den tyska bilflottan vara drabbad av "galvsläpp" så alla tyska "kvalitetsbilar" utgår när vi nu måste leta efter ny bil igen.

Det fanns ingen Scénic med automatlåda för provkörning i Goteborg men vi fick möjligheten att provköra en Captur.
Jag tyckte växellådan känndes bättre än DSG7-lådan jag har nu, men det kanske beror på att bilen vi körde inte var så motorstark?

Innan jag bestämmer mig för vilken bil det blir har jag några frågor:

Är Scénic III, dieselmotor och dubbelkopplingslåda en bra kombination?

Förekommer ens "galvsläpp" på Renault? Jag hittar inte så mycket som tyder på detta.
Det vore skönt att få det bekräftat att Renault är ett utav relativt få märken som har ett kvalitetstänkande rörande materialval, underbehandling och lackering.
Anders Isaksson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Existerar "galvsläpp" på Renault?

Post by Dennis »

Vet några här på forumet som har haft lacksläpp på Meg. kombi. Några andra modeller har jag dock aldrig läst om.
Jag bedriver egen märkesoberoende bilverkstad sedan över 20 år tillbaka och jag kan bara bekräfta vad seriösa tester då försäkringsbolagen sågar itu bilar på skroten för att bedömma rostskador.
Laguna II och Megane II är riktigt bra!

Födelar Renault.

Klassledande säkerhet
Klassledande rostskydd
Vettig utrustning i förhållande till pris.

Tyvärr är uppgifterna om förbrukning lite väl optimistiska i verkligheten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Existerar "galvsläpp" på Renault?

Post by Stymie »

Renaults rostskydd är bra t.o.m. riktigt bra. Scenic III har bra rostskydd, har bara fått kritik för sina hjulhusmattor vad jag vet. Verkar vara ett sätt att minska bullret i bilen som på grov asfalt blir högt. Hur bra det är på sikt med filtmattorna är oklart, dock så är bilarna historiskt sett välgalvade där plåt använts. Många delar idag är av plast eller aluminium för att minimera rostrisken. Megane II är den enda modellen som haft galv-/lacksläpp (tröskel framför bakre hjulhus) vad jag vet.

Dieselmotorerna är bra, men 1,5dci är lite i klenaste laget för en så stor bil som Scenicen, speciellt Grand Scenic, om man åker många personer eller tungt lastad ofta. 2.0dci blir det hög skatt på (ca 4500kr). Själv valde jag en 1,6dci som har vissa fördelar (skattebefriad 5år sedan ca 1000kr, kamkedja, 130hk med bra vridmoment över 1400 rpm).

Vad tycker jag har varit kvalitetsmässigt dåligt och lite irriterande på Scenic III? Dörrstopparna är klena (har bytt förardörrens på garanti). Växelspaksdamasken i konstläder går sönder i vecken (bytt själv till riktigt läder). Bakluckans öppningsknapp är dold bakom en 'vass' list, vilket gör det oskönt att öppna luckan. På XMod-modellen är utformningen annorlunda och bättre. Lite irriterande att det inte går att lyfta på vindrutetorkarna när man ska skrapa ytan. De stora fickorna mellan ruta och huv samlar mycket snö.

Med erfarenhet av en fullutrustad Laguna II så finns det smågrejer som jag kan upplevas som klumpiga och omständliga. Blåtandshandsfreen har inte röstuppringning exempelvis. Tomtom-navigatorn är pilligare än min gamla (vanesak).

EDC-lådorna har jag ingen erfarenhet av. Jag har en 6-växlad manuell med lite lustig utväxling. Tvåan, trean, fyran och femman är högt utväxlade medan sexan bara sänker varvtalet med ca 150rpm jämfört med femman. Hade hellre sett att man försökt haft lite jämnare steg mellan växlarna. Nu är trean knappt användbar på 30-sträckor, fyran används i hastigheter mellan 53-73 km/h. Sexan i 90-xxx km/h. Inte optimalt tycker jag. Rullar man sakta fram och lägger i tvåan så känns bilen död i några sekunder till dess att varvtalet nått 1400 rpm. Krävs alltså lite varv innan man lägger i växeln. Samma känsla upplevde jag i en Opel Insignia med större dieselmotor.

Lycka till med köpet! Renault är ett bra val om man vill åka kostnadseffektivt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Existerar "galvsläpp" på Renault?

Post by linkan62 »

Är det något som jag avskyr så är det just rost...kan förstå din frustration över rost på en så pass ny bil...Nu har jag själv ingen erfarenhet av tredje generationens scenic(för nya för min ekonomi) men om dom fortsätter med samma rostskydd som på scenic II (m.fl) så kan man vara trygg ur rostsynpunkt. Och varför skulle dom inte fortsätta med det?

Nästa bil kommer vara en scenic III för nu har jag försökt med volvo o vw och likväl återgått till Renault. Dom är helt enkelt väldigt prisvärda i förhållande till vad man får för pengarna. :racesmile:

Till sist, visst ser man ofta galvsläpp på tyska bilar audi, vw etc

Lycka till med ditt nya renaultköp!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
LarsA
Posts: 43
Joined: 15 Feb 2006, 19:03
Location: Upplands Väsby

Re: Existerar "galvsläpp" på Renault?

Post by LarsA »

Modellens fördelar och nackdelar sammanfattas bra i tidigare svar.

Jag kör en Grand Scenic med EDC-låda och är väldigt nöjd med den. Motorsvag såklart men det funkar fint. Lådan funkar bra och det känns som att låda och drivaxlar etc har det bra pga den svaga motorn. Drar 0,5-0,55 på långkörning. 0,65 vid jobbpendling motorväg 14km.

Den har gått 6500 mil med endast ett fel vilket var felvisning av snittförbrukning.(drog mindre än vad färddatorn ansåg)
Lars Aldebo


Grand Scénic 1.5 dCi EDC -10
RenaultSport Clio -01
Post Reply