Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Andi04
Posts: 1
Joined: 17 May 2014, 07:17
Location: Vellinge

Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Post by Andi04 »

Hej.

Familjen är redan en ägare till en Renault Megane Halvkombi som vi varit super nöjda med. Men nu har vi fått tillökning i familjen och bilen är tyvärr lite för liten för två vuxna, två barn, barnstolar och vagnar. Därför tittar vi på en Sport Tourer istället vilket verkar passa vårt behov lite bättre.

Valet står mellan
1.2 Energy TCe 115 och 1.5 Energy dCi 110 båda med Exception utförande.

Har surfat omkring och försökt hitta lite mer info om Fördelar/nackdelar mellan diesel och bensin men hittar inget som direkt rör Renault utan mer Volvo och några andra bilmärken.

Vårt mål är att försöka få en så minimal kostnad som möjligt och det är här jag inte blir klok. Tittar jag bara på siffrorna, vilket jag är väl medveten om kanske inte matchar vårt verkliga användande så har jag sammanfattat det så här.

Fördelar diesel
Lägre bränsleförbrukning
Ingen bilskatt under 5år för den valda diesel modellen
Enligt Renaults tanaka mindre app på deras webbsida tjänar vi ca. 10.000kr per år i bränslekostnaderna jämfört med nuvarande bil

Nackdelar diesel
Snabbare prisökning på bränsle (?), större bränslekonkurrens jämfört med bensin
Dyrare delar om nåt går sönder. Orolig för byte av partikelfilter vilket jag hört är dyrt. Osäker på hur vanligt det är att det går sönder.
Högre inköpspris
Dyrare bilskatt jämfört med bensinbilen när den väl ska betalas

Så tankarna går mycket till att vad dieseln kostar om något år. Har den prisökningen ätit upp vinsten med att byta till diesel. Samt hur stor är risken att något dyrt på bilen går sönder under normala förhållanden.

Sammanfattar jag vårt kör mönster så ser det ut så här under en vanlig vecka.
T/R Arbete ca 6km landsväg -> 30km motorväg -> 4km stadstrafik allt detta x2 alltså ca 80km totalt fem dagar i veckan
T/R veckohandling ca 25km blandad körning
Övrigt ca 100km blandad körning

Under året
Semester 2000km mestadels motorväg men ca 20% blandad körning
Besök släktingar 800km
Total årlig bilkörning ca 22.000km

Lämpar sig vårt körmönster sig för en diesel eftersom jag läst att diesel lämpar sig till längre körsträckor och inte mycket smökörning. Det tar längre tid för en diesel att bli varm och har därför en högre bränslekonsumtion under den första sträckan jämfört med bensin.

Någon som kan hjälpa mig på vägen så att jag kan ta ett beslut. Missar jag något i mitt sätt att tänka? Är det något annat jag måste tänka på?

Hälsningar
Andreas
Andreas Eriksson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Post by Dennis »

Jag vill inte låta "expertig" men Diesel hade jag sagt.
Upplever inte ngt mer diselrelaterat strul än bensin. Partikelfiltret sköter sig bra om du har de där 30km till t/r jobbet på landsväg. Iof ett mycket mindre partikelfilterproblem övht med Renault än många andra upplever jag det som.
Reparerade fel genom åren.
-Mätslangar differanstryck partikelfilter.
-Glödstift
-Oxiderade stift i glödningsrelä.
-Turboras. men det är på ca:10 år gamla bilar..

På Peugeot, Ford, Volvo V50 1,6 rasar ju allt stup i ett! Och dessutom har dessa partikelfilter additivet som måste bytas och programeras, vilket Renaults ordinarie motorprogramvara tar hand om.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Post by Baggis »

Vi har haft en Megane Sport Tourer -12 i familjen från november 2011 och hittills kört c:a 4600 mil med den. Den har skött sig väl förutom två saker, en styrled som gav upp vid 4000 mil och ett sönderrostat kablage inne i bakluckan till nummerskyltsbelysningen. Bäggedera något märkliga fel med tanke på ålder/körsträcka men täcktes av den 5-åriga garantin så kostade iaf inget. Att de har garanti i 5 år var för övrigt en av orsakerna till att det blev en Renault, hehe! En annan var att de då kunde erbjuda en Flexifuel-motor som var ett "måste" för min del då jag fortsätter att ha den åsikten att vi måste bort från fossilt/ändligt bränsle så fort det bara går :wink: Om jag skulle tvingas välja mellan bensin och diesel så tror jag också att jag skulle välja diesel då det finns diesel att köpa som iaf delvis är gjord på förnyelsebara råvaror.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Post by Baggis »

Dennis wrote: På Peugeot, Ford, Volvo V50 1,6 rasar ju allt stup i ett! Och dessutom har dessa partikelfilter additivet som måste bytas och programeras, vilket Renaults ordinarie motorprogramvara tar hand om.
Förresten märkligt att det inte blir en massa "feta/svarta rubriker" i massmedia om hur mycket problem det är med dieslar om vissa rasar stup i kvarten! Om en E85-bil får problem med vindrutetorkarna så vips dyker det upp allsköns "ALLT-är-etanolens-fel"-artiklar i massmedia!!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Post by Dennis »

Baggis wrote: Förresten märkligt att det inte blir en massa "feta/svarta rubriker" i massmedia om hur mycket problem det är
En Volvo FÅR man inte skriva om några fel :!:
Sverige är Kina på många sätt och massmedia går vissa ärenden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megane Sport Tourer Diesel eller bensin

Post by Stymie »

Nu ska man inte skrämma upp någon, men tycker att man kan läsa överallt om motorras/-problem på alla typer av motorer. Utvecklingen mot snålare bilar (läs miljöklassningar) och längre serviceintervall ger ökade problem. Det är helt enkelt mindre toleranser idag.

Några exempel på problem för andra välkända märken:

Bensinare med problem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... -TSI-motor

Diesel med problem
http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... fard-36781
http://www.teknikensvarld.se/2009/09/04 ... 00-000-kr/

Etanolarna tar jag inte upp ... eftersom det skrivs så mycket i media om dem.

Sen är det ju inte bara motorerna som skär, en annan dyr detalj är växellådor:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... nnar-aisin

För att hitta tillbaka till trådskaparens fråga så skulle jag svara diesel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply