Captur Någon ;-)

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
t31967
Posts: 14
Joined: 03 Jul 2014, 16:46
Location: Malmö

Captur Någon ;-)

Post by t31967 »

Någon som sitter inne med erfarenheter kring Captur Manuelle med 90Hkr?
Förbrukning mm?

Samt undrar jag om här är någon som provat Scenic Xmod med EXTENDED GRIP?

Har försökt läsa mig till hur det fungerar på Renault hemsida men blir inte mycket klokare av det som står där...

Någon som praktiskt provat det?

Hur funbgerar det i praktiken?
/Jimmie Nilsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Captur Någon ;-)

Post by Robin »

Även denna =)

Jag får för mig att Extended Grip endast är en elektronisk Diffspärr.

Visst, greppet blir nog bättre men går inte att jämföra med en fyrhjulsdriven.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
t31967
Posts: 14
Joined: 03 Jul 2014, 16:46
Location: Malmö

Re: Captur Någon ;-)

Post by t31967 »

Tack Admin...

Ja et blev en Captur HH edition. Nä jag inbillar mig inte att det skal jämföras med en AWD bil men förhoppningsvis är det bättre än en vanlig bil.

Det finns på Scenic X-mod också tänkte att där fanns kanske ngn här som hade erfarenhet av det och kunde berätta...
/Jimmie Nilsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Captur Någon ;-)

Post by Robin »

Har inte kollat så noga över detta heller.

Men generellt så kollar jag hela tiden om Renault ska släppa en fyrhjulsdriven bil (Förutom Koleos). Och när denna dök upp så nämde dom att detta skulle vara så bra att man inte behövde de.

Men generellt de det handlar om är säkert en lite smartare lamelldiff till framhjulen. Säkert mycket bättre en normalt men inte alls som fyrhjulsdriven. Så jag får hålla mig kvar till Koleosen min ett tag till =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Captur Någon ;-)

Post by Tony »

Robin wrote:Har inte kollat så noga över detta heller.

Men generellt så kollar jag hela tiden om Renault ska släppa en fyrhjulsdriven bil (Förutom Koleos). Och när denna dök upp så nämde dom att detta skulle vara så bra att man inte behövde de.

Men generellt de det handlar om är säkert en lite smartare lamelldiff till framhjulen. Säkert mycket bättre en normalt men inte alls som fyrhjulsdriven. Så jag får hålla mig kvar till Koleosen min ett tag till =)
Den bromsar det hjulet som har sämst fäste, dvs den "smarta" funktionen använder bromsarna för bättre traction.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
t31967
Posts: 14
Joined: 03 Jul 2014, 16:46
Location: Malmö

Re: Captur Någon ;-)

Post by t31967 »

Tony wrote:
Robin wrote:Har inte kollat så noga över detta heller.

Men generellt så kollar jag hela tiden om Renault ska släppa en fyrhjulsdriven bil (Förutom Koleos). Och när denna dök upp så nämde dom att detta skulle vara så bra att man inte behövde de.

Men generellt de det handlar om är säkert en lite smartare lamelldiff till framhjulen. Säkert mycket bättre en normalt men inte alls som fyrhjulsdriven. Så jag får hålla mig kvar till Koleosen min ett tag till =)
Den bromsar det hjulet som har sämst fäste, dvs den "smarta" funktionen använder bromsarna för bättre traction.

Är det inte precise vad ett vanligt antispin/antisladd också gör?
Dvs bromsar det hjul som inte får fäste och på så sätt för över kraften till det hjul som har?

Vad gör man med omkopplaren?
Vad kan man välja på den, ingen här som kör Scenic X-mod och har provat?
/Jimmie Nilsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Captur Någon ;-)

Post by Robin »

Jaoo, på ett ungefär, men det brukar fungera halvhjärtat.

I denna sitter det säkert en lamelldiff som "låser" diffen lite bättre och skickar kraften ut till båda däcken oberoende av underlag kan man säga.

Kan tänka mig att lägena är Off/Auto/Lock typ =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Captur Någon ;-)

Post by Tony »

Robin wrote:Jaoo, på ett ungefär, men det brukar fungera halvhjärtat.

I denna sitter det säkert en lamelldiff som "låser" diffen lite bättre och skickar kraften ut till båda däcken oberoende av underlag kan man säga.

Kan tänka mig att lägena är Off/Auto/Lock typ =)
Renault slänger med ett så kallat Extended Grip System som låter föraren välja mellan lägena Road, Expert som sköter bromsarna om man till exempel ska krypköra nedför en brant backe samt Loose Grund-läget som även griper in och styr motorvarvet. Märk väl att systemet bara verkar på framhjulen

https://www.youtube.com/watch?v=Tr5EgNQQHU0

read and weep..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Captur Någon ;-)

Post by Robin »

Koleos Ftw ! =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply