Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
gutehandlarn
Posts: 11
Joined: 16 Apr 2012, 20:54
Firstname: Magnus
Surname: Hultgren
Location: Gotland Vänge

Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by gutehandlarn »

Jag ska titta på en mkt väl utrustad 2.0T automat som rullat 19000mil och undrar om det är något att ha? Jag är mkt skeptisk till tex elektrisk parkeringsbroms.....har kollat runt lite på nätet och totalintrycket är att bilen är en krångelbil,är det verkligen så illa? Jag gillar verkligen modellen men har aldrig fingrat på en i verkligheten,ni som äger Laguna 2 -05 till -07,är det en ok bil?
Magnus Hultgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by Stymie »

Jag har haft en Laguna II 2007 med 1,9dci och automat.

Bra: Många barnsjukdomar verkar vara botade i de senare årsmodellerna. Mycket bra rostskydd, bekväm bil att åka i och dessutom säker. Min var fullutrustad och jag saknar nu exempelvis funktionen keyless go.

Dåligt: Fönsterhissarna är ökända, men jag hade inga problem alls med dem. Spindelleder, styrleder och bakvagnsbussningar får man räkna med att byta med ett intervall på 3-5 år. Det är dock enkla och billiga reparationer för en händig person. På slutet hade jag lite bekymmer med att fläkten frös fast när temperaturen blev lägre än -10C. Troligen fukt i lagringen? Nycklarna ska man vara rädd om, de är bättre på de senare bilarna men fortfarande ömtåliga.

Automat: Automaten har momentomvandlare och olja ska inte behöva bytas enligt Renault. Jag gjorde oljebyte på Renaultverkstaden efter drygt 17000 mil. Mekanikern sa att oljan såg helt ok ut, så även ventilpaketet. Ibland slog växellådan i tvåan hårt, speciellt om lådan blev varm. Den hade även lite svårt att ligga kvar i låsläge (utan att slira) när man åkte lite tungt lastat på motorvägen. Det blev inte bättre av oljebytet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
gutehandlarn
Posts: 11
Joined: 16 Apr 2012, 20:54
Firstname: Magnus
Surname: Hultgren
Location: Gotland Vänge

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by gutehandlarn »

Ok,tack för svaret.Det verkar vara vanligt med problem med den elektriska parkeringsbromsen,inget som du märkte av? Det ska tydligen vara dyrt att byta enheten som en del säger måste kodas in med bilen......usch.De övriga felen du räknade upp är ju ganska enkla att fixa,är själv bilmek sedan 25år.Det ska bli intressant attfå köra bilen och ev köpa!
Magnus Hultgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by Stymie »

Jag hade aldrig några problem med den elektriska handbromsen. Det man bör kolla är att vajerns hölje inte är skadat.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
gutehandlarn
Posts: 11
Joined: 16 Apr 2012, 20:54
Firstname: Magnus
Surname: Hultgren
Location: Gotland Vänge

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by gutehandlarn »

Ok,ska kolla på den i helgen nu så får vi se!
Magnus Hultgren
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by Joakim16v »

gutehandlarn wrote:Ok,ska kolla på den i helgen nu så får vi se!
Pappa köpte en Espace -13 med elektrisk handbroms. Där rekommenderade en mekaniker vid första servicen att man kopplar ur automatiken som drar åt för att man ska kunna undvika att använda den på vintern.. Däremot vet vi flera som inte har märkt av problem med den även med automatik..
Hur man gör är valfritt. På min megane har de slutat med vajer och har en motor på respektive bakok istället. Antar att det finns någon anledning till det..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
gutehandlarn
Posts: 11
Joined: 16 Apr 2012, 20:54
Firstname: Magnus
Surname: Hultgren
Location: Gotland Vänge

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by gutehandlarn »

Ja,om det skulle gå att avaktivera automatiken på Laguna 2 så att man själv får bestämma över parkeringsbromsen så skulle det vara ett plus,särskilt som bilen har automatlåda.Det ska bli intressant detta....
Magnus Hultgren
gutehandlarn
Posts: 11
Joined: 16 Apr 2012, 20:54
Firstname: Magnus
Surname: Hultgren
Location: Gotland Vänge

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by gutehandlarn »

Det blev affär! Jag är positivt överraskad av bilen,mkt tyst och bekväm och massor av utrustning! Nu blir det storservice och rekond.
Magnus Hultgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Törs jag köpa en Laguna 2 -06 automat ?

Post by Stymie »

Grattis
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply