Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+tips

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PatrikNys
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2014, 15:31
Location: Norrköping

Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+tips

Post by PatrikNys »

Hallå alla! Är ny här på forumet, även ny vad det gäller Renault.

Har tänkt mig köpa en Renault Megane III Sports tourer 1.5 DCI 110hk 2013 Manuell, runt 3000mil.
Önskar nu alla positiva / negativa åsikter om bilen.

ex.
Servicekostnader?
Verkliga förbrukningen jämfört med de 0.35 som Renault påstår.
Verkliga mil per full tank.
Partikelfilter finns det många delade meningar om, BEHÖVS bytas vid 12-20 000 mil? Eller renas det automatiskt?

Tack på förhand!
Renault Rookie, Patrik
Patrik Nystrom
pellefixare
Posts: 3
Joined: 27 Dec 2014, 07:05
Location: vinslöv

Re: Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+

Post by pellefixare »

Vår megane 1,5 dci 110hk 2013 ligger på 0,52l/mil landsväg/kortkörning.
jag kollade lite extra på en ullaredssväng då blev det 0,47l/mil
men 0,35 kan man nog glömma helt å hållet!
Min mor köpte en V70 drivE/ D2 med automat den drar ca 0,5l/mil den imponerar mer på mig!
Man får vad man betalar för!
Något vi är missnöjda med är framljuset.
Men i övrigt en ok bil.
Per Håkansson
PatrikNys
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2014, 15:31
Location: Norrköping

Re: Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+

Post by PatrikNys »

pellefixare wrote:Vår megane 1,5 dci 110hk 2013 ligger på 0,52l/mil landsväg/kortkörning.
jag kollade lite extra på en ullaredssväng då blev det 0,47l/mil
men 0,35 kan man nog glömma helt å hållet!
Min mor köpte en V70 drivE/ D2 med automat den drar ca 0,5l/mil den imponerar mer på mig!
Man får vad man betalar för!
Något vi är missnöjda med är framljuset.
Men i övrigt en ok bil.

Tack så mycket för svaret!
Megane 2013, 4000 mil för 130 000.
Volvo v60 drivE Momentum manuell 6000mil för 170 000.

Vad skulle du Pellefixaren säga?
Patrik Nystrom
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+

Post by Starbright »

Volvon är i en helt annan prisklass.
Den har ganska dyra servicekostnader.
Med Momentum får du Xenonstrålkastare, vilket är ett stort plus.
Man sitter väldigt skönt i volvon.
Mindre lastvolym än Renaulten
Årsmodell på volvon? Troligen ingen nybilsgaranti kvar på den bilen.

Renault i sin tur är mycket bil för pengarna. Kan bli dyra reparationer, ojämn kvalité även om dem har blivit mycket bättre på senare år. Lång garantitid ( 5 år)
Mycket utrustning för pengarna. Skön komfort, dock inte lika sköna stolar som volvon.

Hade jag pengarna skulle jag satsa på volvon, men räkna med att den kan komma att kosta mer pengar än Renaulten.
Tycker även att du skall ta och provköra dem båda. Den ena kanske inte tilltalar dig alls efter en Provkörning.
Johnny Söderström
PatrikNys
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2014, 15:31
Location: Norrköping

Re: Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+

Post by PatrikNys »

Starbright wrote:Volvon är i en helt annan prisklass.
Den har ganska dyra servicekostnader.
Med Momentum får du Xenonstrålkastare, vilket är ett stort plus.
Man sitter väldigt skönt i volvon.
Mindre lastvolym än Renaulten
Årsmodell på volvon? Troligen ingen nybilsgaranti kvar på den bilen.

Renault i sin tur är mycket bil för pengarna. Kan bli dyra reparationer, ojämn kvalité även om dem har blivit mycket bättre på senare år. Lång garantitid ( 5 år)
Mycket utrustning för pengarna. Skön komfort, dock inte lika sköna stolar som volvon.

Hade jag pengarna skulle jag satsa på volvon, men räkna med att den kan komma att kosta mer pengar än Renaulten.
Tycker även att du skall ta och provköra dem båda. Den ena kanske inte tilltalar dig alls efter en Provkörning.
Tack för svar!
Har du en Megane?

Meganen jag kollat på är uttagen 2013 vilket medför bra försäkringspriser + garanti fortfarande.
Volvon har passerat garantin även fast det är en 2012, uttagen november -11.
Dessa 40 000 mer för volvon kanske blir ytterligare mer med tanke på merkostnaden varje månaden.. Tror renaulten även är snålare vad det gäller förbrukningen.
Patrik Nystrom
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+

Post by Starbright »

Inte längre. Jag har haft en 2010 megane coupé. ( jävligt skojig bil)

Dock så jobbar jag med båda dessa märken om dagarna så jag känner till vad som är bra och dåligt med dem båda.

Detta med bränsleförbrukning tycker jag börjar gå lite för långt..

ALLA bilar som tas fram och skall få en bränsleförbrukningssiffra körs på ett noggrant upplagt schema. Man kan säga optimala förhållanden. Man får då en siffra, som i kundernas ögon skall attrahera dem till köp. inget konstigt.

Men sedan blir dem förvånade, förbannade och allt vad vissa nu blir, när bilen inte drar det som står där i broschyren.

Bilen kommer aldrig kunna dra så pass lite om den inte körs på samma sätt.
Vad som är viktigt är att när man väl kör sin bil, framföra den på ett så välplanerat sätt som möjligt. Detta gör att förbrukningen blir lägre.

Dock gäller detta alla bilar. INGEN bil kommer ned i samma siffror som man gjorde på "testbandet"

Jag kan berätta en liten historia.
Mina grannar har tidigare ägt en Clio 2012 1,2T.
Dem köpte den bilen för att ha en liten billig bränslesnål bil att pendla till jobb och vänner med.
Men dem kunde inte begripa att bilen drog så mycket bensin. den låg på vad dem sa 0,8L milen blandad körning. Men den har en speccad siffra på ca 0,55-0.6l milen. Därför var ju något, enligt dem, helt klart fel på bilen.
Jag tog in den och felsökte den på jobbet, men fann inget fel.
Jag erbjöd mig att köra bilen en vecka för att se om det berodde på något annat.
Nollställde färddatorn, tankade bilen full och körde sedan bilen på det sätt jag kör min egen bil på.
Mycket riktigt, när veckan var klar så hade bilen en medelförbrukning på 0,63 och inte 0,8 som dem påstod. Det berodde helt enkelt på hur bilen kördes.

Idag åker jag en Volvo S80 T6, den är ju inte dirrekt bränslesnål. Men jag kan enkelt komma ned i 1,1 milen på den. Bl körning. Den är bland den absolut bästa bil jag någonsin ägt. Den ser till att mina behov blir uppfyllda.

Jag tror du kommer bli nöjd med vad du än väljer, OM den uppfyller DINA behov.
Ta alla bränsleförbrukningssiffror med en nypa salt.

Lycka till med ditt bilköp.
Johnny Söderström
PatrikNys
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2014, 15:31
Location: Norrköping

Re: Tänkte köpa Megane III Sports tourer -13, bra / dåligt?+

Post by PatrikNys »

Starbright wrote:Inte längre. Jag har haft en 2010 megane coupé. ( jävligt skojig bil)

Dock så jobbar jag med båda dessa märken om dagarna så jag känner till vad som är bra och dåligt med dem båda.

Detta med bränsleförbrukning tycker jag börjar gå lite för långt..

ALLA bilar som tas fram och skall få en bränsleförbrukningssiffra körs på ett noggrant upplagt schema. Man kan säga optimala förhållanden. Man får då en siffra, som i kundernas ögon skall attrahera dem till köp. inget konstigt.

Men sedan blir dem förvånade, förbannade och allt vad vissa nu blir, när bilen inte drar det som står där i broschyren.

Bilen kommer aldrig kunna dra så pass lite om den inte körs på samma sätt.
Vad som är viktigt är att när man väl kör sin bil, framföra den på ett så välplanerat sätt som möjligt. Detta gör att förbrukningen blir lägre.

Dock gäller detta alla bilar. INGEN bil kommer ned i samma siffror som man gjorde på "testbandet"

Jag kan berätta en liten historia.
Mina grannar har tidigare ägt en Clio 2012 1,2T.
Dem köpte den bilen för att ha en liten billig bränslesnål bil att pendla till jobb och vänner med.
Men dem kunde inte begripa att bilen drog så mycket bensin. den låg på vad dem sa 0,8L milen blandad körning. Men den har en speccad siffra på ca 0,55-0.6l milen. Därför var ju något, enligt dem, helt klart fel på bilen.
Jag tog in den och felsökte den på jobbet, men fann inget fel.
Jag erbjöd mig att köra bilen en vecka för att se om det berodde på något annat.
Nollställde färddatorn, tankade bilen full och körde sedan bilen på det sätt jag kör min egen bil på.
Mycket riktigt, när veckan var klar så hade bilen en medelförbrukning på 0,63 och inte 0,8 som dem påstod. Det berodde helt enkelt på hur bilen kördes.

Idag åker jag en Volvo S80 T6, den är ju inte dirrekt bränslesnål. Men jag kan enkelt komma ned i 1,1 milen på den. Bl körning. Den är bland den absolut bästa bil jag någonsin ägt. Den ser till att mina behov blir uppfyllda.

Jag tror du kommer bli nöjd med vad du än väljer, OM den uppfyller DINA behov.
Ta alla bränsleförbrukningssiffror med en nypa salt.

Lycka till med ditt bilköp.

Tack än en gång för ett bra svar Starbright!
Sjävklart är siffrorna alltid lite missvisande tyvärr men 0,35 på pappret måste ju som sagt kunna bli 0,45-05 utan konstigheter. Känns som man får mycket bil med bra utrustning för en schysst peng. Köpa en nya modell av megane och behålla vagnskadegaranti samt nybilsgaranti från tillverkaren.
Kör mycket motorväg, 110-115km/h idag med en Polo. Vid uträkning vid tankning så drar den ungefär 0.6-0.65 vilket borde kunna bli en lägre siffra.
Billigare försäkring,
Ingen skatt
lägre förbrukning,
Betydligt mer utrymme.

Känns bara som en Win/win Bil.
Patrik Nystrom
Post Reply