Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Kan väl meddela att det blev köp!

Den var tokfin i skicket och tämligen billig så det var inget att bråka om.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote:Kan väl meddela att det blev köp!

Den var tokfin i skicket och tämligen billig så det var inget att bråka om.
Grymt! Det blir väl sprit i tanken? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Baggis wrote:
Jöns wrote:Kan väl meddela att det blev köp!

Den var tokfin i skicket och tämligen billig så det var inget att bråka om.
Grymt! Det blir väl sprit i tanken? :wink:

Nej!

Det blir det inte!
Det blir vanlig bensin :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote:
Baggis wrote:
Jöns wrote:Kan väl meddela att det blev köp!
Nej!

Det blir det inte!
Det blir vanlig bensin :)
Ajajdå.. :shock:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Menar du att man vill köra på sprit?
Finns väl inga fördelar?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote:Menar du att man vill köra på sprit?
Finns väl inga fördelar?
Ja, det menar jag definitvt 8)

1/
Oftast billigare. (Dvs när bensinen är 30-35% dyrare)

2/
Klart mer förnyelsebart än ren bensin. Och bidrar *inte* till regnskogsskövling, det är köttet(direkt och indirekt) som gör det.

3/
Och som en följd av 2/ påtagligt lägre utsläpp av fossil koldioxid.

4/
Luktar väldigt gott när man kallstartar :wink:

5/
Och med din bil samma serviceintervall som en ren bensinare.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Baggis wrote:
Jöns wrote:Menar du att man vill köra på sprit?
Finns väl inga fördelar?
Ja, det menar jag definitvt 8)

1/
Oftast billigare. (Dvs när bensinen är 30-35% dyrare)

2/
Klart mer förnyelsebart än ren bensin. Och bidrar *inte* till regnskogsskövling, det är köttet(direkt och indirekt) som gör det.

3/
Och som en följd av 2/ påtagligt lägre utsläpp av fossil koldioxid.

4/
Luktar väldigt gott när man kallstartar :wink:

5/
Och med din bil samma serviceintervall som en ren bensinare.

Ok. Tittade lite på det innan.
Räknade att jag går plus/minus noll med dagens bensinpris. Om den drar vad den är specad att göra.
När bensinen ökar så får jag omvärdera det.

Miljöbiten är inget som jag ser som fördelar som motiverar mig till att köra på E85.
Att det sliter hårdare på motor och andra saker som handlar om det, spridare, filter slangar osv osv är en sådan sak som oroar mig mer. Att den rent maskinellt tar styrk att köra på smutsig E85.
Detta har vad jag förstår visat sig i efterhand när det var poppis med E85.
Känner mig därför väldigt tveksam gällande det.
Skulle jag bara haft bilen under garantitid så hade det varit en sak, men nu ska jag förjoppningsvis orka med denna bilen många år efter garantin upphört.

Lukten är inget jag känner till men är det den lukten jag tror så är det klart en punkt :)
Serviceintervallen ska inte påverkas som du säger :)

Hur är det att kallstarta på E85 när det är en sådär -15°c ute på E85?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote: Ok. Tittade lite på det innan.
Räknade att jag går plus/minus noll med dagens bensinpris. Om den drar vad den är specad att göra.
När bensinen ökar så får jag omvärdera det.

Miljöbiten är inget som jag ser som fördelar som motiverar mig till att köra på E85.
Att det sliter hårdare på motor och andra saker som handlar om det, spridare, filter slangar osv osv är en sådan sak som oroar mig mer. Att den rent maskinellt tar styrk att köra på smutsig E85.
Detta har vad jag förstår visat sig i efterhand när det var poppis med E85.
Känner mig därför väldigt tveksam gällande det.
Skulle jag bara haft bilen under garantitid så hade det varit en sak, men nu ska jag förjoppningsvis orka med denna bilen många år efter garantin upphört.

Lukten är inget jag känner till men är det den lukten jag tror så är det klart en punkt :)
Serviceintervallen ska inte påverkas som du säger :)

Hur är det att kallstarta på E85 när det är en sådär -15°c ute på E85?
Ja, bensinen har varit tokbillig en tid. Tidigare när skillnaden var 55-60% så var det nästan så man fick betalt för att köra på E85 :mrgreen:

Varför är det inte bättre att köra så miljövänligt som man kan? Det förstår jag inte :?:

Det sliter inte hårdare på motor mm. Tvärtom brinner E85 bättre och kallare + sotar avsevärt mindre än bensin. Bl.a BSR körde en gammal Volvo på E85 i bortåt 17000 mil om jag inte minns fel. Sen tog de isär motorn för att se vad som hade hänt och fann inget onormalt alls. Och det var en bil som inte var specad för E85 från fabriken som din är. Dvs man hade inte vidtagit de extra skyddsåtgärder med bränslesystem mm som fabriksbyggda flexi-bilar har, för att som det verkar "vara på säkra sidan", eftersom massor med konverterade bensinbilar funkar bra på E85 utan att haverera. Betänk också att Koenigeggs bilar går på E85! Om det vore så fatalt som alla illvilliga rykten gör gällande så skulle en så vråltrimmad motor haverera på nolltid kan man tycka.

Och E85 är inte "smutsigt" som sådant. Det ska bestå av 15-25% etanol och resten bensin. Etanol är ett avsevärt "renare" kolväte än den mix av en massa kolväten mm som bensin är. (Därav klart mindre sot)

Det beklagansvärda som du nog tänker på som hände var att man tillät för mycket sulfater i E85 till att börja med + att man i Mälardalen sålde felaktig E85 under en tid. Detta fick många bilars insprutare att kleta igen och då började de gå kasst så klart. En del tvingades byta insprutare till dyra pengar och ännu värre var att oljebolagen och biltillverkarna skyllde på varann, så det löste sig aldrig på ett tillfredsställande sätt för de drabbade bilägarna. En liknande parallell förekommer nu där OKQ8as inblandning av biodiesel av en del biltillverkare påstås sätta igen katalysatorerna mm. Så länge det ska vara på sättet så kommer det aldrig att gå att introducera ett nytt bränsle, för det är ju givet att det kommer "barnsjukdomar" när varken oljebolag eller biltillverkare har mer än 100-årig erfarenhet av bensin/diesel att förlita sig på.

Så jag anser det vara skandal att det som var så "på gång" tilläts komma av sig så totalt som det har gjort. Dessutom ersattes det med dieselbilar, som släpper ut partiklar, ju nyare bil ju mindre partiklar, så till den milda grad att flera andra länder i Europa har infört eller håller på att införa begränsningar mot dem. Tala om att backa in i framtiden!

På vintern är det 25% bensin i de flesta bolags E85 och det möjliggör kallstarter i princip som på bensin. Det åtgår dock betydligt mer bränsle i en kall motor på E85 så motorvärmare är rekommenderas "varmt". Det är heller inte bra att ofta köra kortsträckor så att motorn inte hinner bli varm pga den större mängden bränsle som matas in i motor då det kan hamna i oljan. Men kör man bara motorn varm så förångas det.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Man märker att du är hundra(om inte mer) gånger mer insatt i detta än vad jag är.
Jag har tänkt att jag har köpt en bensinare, för det är vad jag har tänkt att köra den på.

Men börjar tänka om lite lätt nu efter det du skriver. På vintern så är det ju småstäcker till/från förskolan så det är kanske inte läge för det nu. Men i takt med att det blir varmare så kommer ju bensinen (troligen) gå upp lite i pris med. Då kanske det är läge att köra på sprit.

Vi kör ju inga längre bitar eller långkörningar så problemet med att man få tanka ofta är ju inte så stort.

Hur dricker din Megané på ethanol? 1.6 i den med?
Stämmer specen på 10,3?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote:Man märker att du är hundra(om inte mer) gånger mer insatt i detta än vad jag är.
Jag har tänkt att jag har köpt en bensinare, för det är vad jag har tänkt att köra den på.

Men börjar tänka om lite lätt nu efter det du skriver. På vintern så är det ju småstäcker till/från förskolan så det är kanske inte läge för det nu. Men i takt med att det blir varmare så kommer ju bensinen (troligen) gå upp lite i pris med. Då kanske det är läge att köra på sprit.

Vi kör ju inga längre bitar eller långkörningar så problemet med att man få tanka ofta är ju inte så stort.

Hur dricker din Megané på ethanol? 1.6 i den med?
Stämmer specen på 10,3?
Vad roligt att det går att diskutera med någon på ett sakligt sätt när det gäller detta med E85! De flesta gånger känns det som att hälla vatten på en gås, haha!

Du har en poäng i att det inte är idealt att köra på E85 om det i princip bara är kortkörningar där motorn inte hinner bli genomvarm. Det är iofs ingen motor som mår bra av det men på E85 är det ett mer uttalat problem.

Vi har ju sommar- och vinter-E85 med 15 resp 25% bensin i och det i sin tur brukar betyda att sommar-E85 är c:a 50-60 öre/liter billigare än vinter-E85. I alla fall om bensinpriset är vad det brukar vara, dvs 14-15 spänn. Så från 1:a april när sommar-priset senast brukar börja gälla så borde E85-priset sjunka en del. Det är iofs billigt nu redan, faktiskt vad det brukar kosta på sommaren. Dessutom verkar bensinen ha gått upp en hel del igen. Här var den nere i 12,25, nu är den närmare 13 spänn igen så diffen är upp i nära 40% dyrare bensin igen. Vilket i normalfallet innebär att det är något billigare på E85(kortkörningar undantaget möjligen)

Jag kör mest landsväg så vet inte så nog vad den tar på kortkörningar. På landsväg sommartid så tar den 0,9-1 liter beroende på tyngden på gasfoten :wink: Dvs 90 knyck c:a 0,9 och 110-120 1 liter.

Och ja, jag har satt mig in en hel del i E85 och kört/ägt, kör/äger ett antal både konverterade och fabriksbyggda E85-bilar. Visst har det funnits ett och annat som man kunnat misstänka har med E85 att göra, som att de ibland har börjat gå lite ojämnt. En tank bensin sådana gånger har fixat det. Nu senast så är det min gamla RX4 som har spridartrubbel, skulle kunna vara E85-relaterat men är definitivt inte bevisat att så är fallet, för de har i alla fall inte minsta klet på sig utan verkar börja "tröga".
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Baggis wrote:
Jöns wrote:Man märker att du är hundra(om inte mer) gånger mer insatt i detta än vad jag är.
Jag har tänkt att jag har köpt en bensinare, för det är vad jag har tänkt att köra den på.

Men börjar tänka om lite lätt nu efter det du skriver. På vintern så är det ju småstäcker till/från förskolan så det är kanske inte läge för det nu. Men i takt med att det blir varmare så kommer ju bensinen (troligen) gå upp lite i pris med. Då kanske det är läge att köra på sprit.

Vi kör ju inga längre bitar eller långkörningar så problemet med att man få tanka ofta är ju inte så stort.

Hur dricker din Megané på ethanol? 1.6 i den med?
Stämmer specen på 10,3?
Vad roligt att det går att diskutera med någon på ett sakligt sätt när det gäller detta med E85! De flesta gånger känns det som att hälla vatten på en gås, haha!

Du har en poäng i att det inte är idealt att köra på E85 om det i princip bara är kortkörningar där motorn inte hinner bli genomvarm. Det är iofs ingen motor som mår bra av det men på E85 är det ett mer uttalat problem.

Vi har ju sommar- och vinter-E85 med 15 resp 25% bensin i och det i sin tur brukar betyda att sommar-E85 är c:a 50-60 öre/liter billigare än vinter-E85. I alla fall om bensinpriset är vad det brukar vara, dvs 14-15 spänn. Så från 1:a april när sommar-priset senast brukar börja gälla så borde E85-priset sjunka en del. Det är iofs billigt nu redan, faktiskt vad det brukar kosta på sommaren. Dessutom verkar bensinen ha gått upp en hel del igen. Här var den nere i 12,25, nu är den närmare 13 spänn igen så diffen är upp i nära 40% dyrare bensin igen. Vilket i normalfallet innebär att det är något billigare på E85(kortkörningar undantaget möjligen)

Jag kör mest landsväg så vet inte så nog vad den tar på kortkörningar. På landsväg sommartid så tar den 0,9-1 liter beroende på tyngden på gasfoten :wink: Dvs 90 knyck c:a 0,9 och 110-120 1 liter.

Och ja, jag har satt mig in en hel del i E85 och kört/ägt, kör/äger ett antal både konverterade och fabriksbyggda E85-bilar. Visst har det funnits ett och annat som man kunnat misstänka har med E85 att göra, som att de ibland har börjat gå lite ojämnt. En tank bensin sådana gånger har fixat det. Nu senast så är det min gamla RX4 som har spridartrubbel, skulle kunna vara E85-relaterat men är definitivt inte bevisat att så är fallet, för de har i alla fall inte minsta klet på sig utan verkar börja "tröga".
Jag har inga bestämda åsikter ;)

Bensinen här var nere på 12,04 som lägst jag såg och ligger på runt 12,50 nu om jag inte är fel på det. E85 runt 9,30 tror jag.

Får se lite hur det urartar när det gäller priserna, men normalt sett går ju inte priser ner. . .
Hur reagerar det på att blanda bensin/E85? Fördelar/nackdelar?
Eller det spelar mindre roll?

Drog i en tank bensin nu när jag köpte den, vet inte vad det var i den sedan innan men den var toktom när jag tankade så jag utgår från att om det var E85 i den så är det väldigt lite där nu.

Finns det något som mäter av vad det är i tanken och reglerar beroende på bränsle? Mäter den då mängd bensin/E85 eller är det bara ja/nej när det gäller de bitarna?

Då verkar ju databladet stämma rätt så bra, min är specad att dricka 0,7 bensin och 1,0 E85. Och det är ju mer eller mindre samma bil som din(vad jag förstår) så då kan man utgå från att det är rätt.

Vi kör ju normalt sett inte längre än 1.5mil i stöten. Det är vad vi har till jobbet, båda två.
Tänkte köra några tankar på bensin och se lite vad snittet landar på, mest för det är lite spännande. Passaten snittade runt 0,95-1,0 när vi körde på detta sättet.

Min förhoppning är att vi ska landa på runt 0,7 när vi kör på bensin.
imorgon ska vi köra sådär 5-6mil så det ska bli kul att se hur det påverkar. Också första gången jag kommer köra den när det är ljust ute. :)

Tack för alla åsikter, börjar tänka om när det gäller E85. Har inte satt in mig i det så mycket innan utan bara läst lite lätt.Har aldrig varit aktuellt för mig att behöva ta ställning innan.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote: Jag har inga bestämda åsikter ;)

Bensinen här var nere på 12,04 som lägst jag såg och ligger på runt 12,50 nu om jag inte är fel på det. E85 runt 9,30 tror jag.

Får se lite hur det urartar när det gäller priserna, men normalt sett går ju inte priser ner. . .
Hur reagerar det på att blanda bensin/E85? Fördelar/nackdelar?
Eller det spelar mindre roll?

Drog i en tank bensin nu när jag köpte den, vet inte vad det var i den sedan innan men den var toktom när jag tankade så jag utgår från att om det var E85 i den så är det väldigt lite där nu.

Finns det något som mäter av vad det är i tanken och reglerar beroende på bränsle? Mäter den då mängd bensin/E85 eller är det bara ja/nej när det gäller de bitarna?

Då verkar ju databladet stämma rätt så bra, min är specad att dricka 0,7 bensin och 1,0 E85. Och det är ju mer eller mindre samma bil som din(vad jag förstår) så då kan man utgå från att det är rätt.

Vi kör ju normalt sett inte längre än 1.5mil i stöten. Det är vad vi har till jobbet, båda två.
Tänkte köra några tankar på bensin och se lite vad snittet landar på, mest för det är lite spännande. Passaten snittade runt 0,95-1,0 när vi körde på detta sättet.

Min förhoppning är att vi ska landa på runt 0,7 när vi kör på bensin.
imorgon ska vi köra sådär 5-6mil så det ska bli kul att se hur det påverkar. Också första gången jag kommer köra den när det är ljust ute. :)

Tack för alla åsikter, börjar tänka om när det gäller E85. Har inte satt in mig i det så mycket innan utan bara läst lite lätt.Har aldrig varit aktuellt för mig att behöva ta ställning innan.
Blandning funkar också bra, allt mellan ren E85 och ren bensin. Etanolhalten beräknas utifrån hur mycket motorstyrningen måste feta på för att få en optimal förbränning med lambda 1, så finns ingen speciell "etanolhaltsgivare". Det man bör tänka på är att om man växlar bränsle tvärt i ett "stort kliv", som t.ex från ren bensin till ren E85, eller tvärtom förstås, är att man bör köra minst 5 km, helst i olika farter. Motorstyrningen får då den tid den behöver på sig för att "räkna om" och framförallt hantera kommande kallstart korrekt. Det är mindre noga om det handlar om en mindre ändring av bensin/E85-fördelningen.

Jag har 1,5 mil till jobbet, men det är c:a 1,2 av dem som är landsväg i minst 90, så brukar anse att den är genomvarm på den sträckan. I synnerhet som det alltid är motorvärmare som gäller när det är vintertid här uppe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Tony »

Skall köra rejsbilen på e85
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Tony wrote:Skall köra rejsbilen på e85
Kul! :racesmile:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
christensson
Posts: 16
Joined: 16 Nov 2014, 14:57
Location: Sundsvall

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by christensson »

Funkar det bra på vintern också med e85?
Carl Christensson
Post Reply