Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

christensson wrote:Funkar det bra på vintern också med e85?
Normalt sett ska det inte vara något problem. Använder man motorvärmare är det definitivt inga problem. Utan det så är det väl i alla rimligt att få igång kärran i 15-20 minus åtmistone. Är dock lite olika mellan olika bilar så vill man veta mer exakt måste man testa :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Tony »

Är e75 på vinter
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Tony wrote:Är e75 på vinter
I de flesta fall ja, men St1 lär har E85, fast med nån "tillsats" som gör att det ska vara lika lättstartat som E75.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Tony »

Ok dom tillsätter väl 10% bensin ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Tony wrote:Ok dom tillsätter väl 10% bensin ;)
Äh, skärpning! :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Tony »

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Japp, det är specen, där det står att det kan vara ned till 14% även på vintern. Det jag skrev kom från en person som hade varit i kontakt med dem och då svarade de som jag skrev 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

ok, så han styr det på lambdan. Då är det ju inget konstigt med det.

Trodde inte jag hade motorvärmare på den.... Men sambon var hemma hos sina föräldrar och hennes pappa konstaterade att den hade det.
Jag hade inte ens tittat efter det så det var en trevlig överaskning.

Håller på och tittar på en bra styrning för motorvärmaren, typ Raspberry Pi eller något sånt som man kan schemalägga via app eller något sånt. Får se vad det blir. :)

Hur jobbigt är det att dra in ett uttag i kupén för anslutning av kupévärmare? Det verkar saknas. Ska väl inte säga att jag har tittat så noga på det men har inte sett det iaf.
Det är en Calix och det finns ju kitt för att bygga på som är rätt lätta att fixa.
Gjorde det i en Golf 1 för några år sedan. Men det är ju lite annat med platsen där :)

Hade ju hela familjen med i motorutrymmet under tiden jag kopplade in det. :)

Får väl säga att den känns ok ändå. Lite vindkänslig när man kom ut mot kusten men det är ju inget konstigt med det med tanke på hur den är byggd.

Färddatorn ligger på 8,2 nu.

Var tydligen den stora stereon med blåtand och annat sånt kul med. Det är ju skoj!
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote:ok, så han styr det på lambdan. Då är det ju inget konstigt med det.

Trodde inte jag hade motorvärmare på den.... Men sambon var hemma hos sina föräldrar och hennes pappa konstaterade att den hade det.
Jag hade inte ens tittat efter det så det var en trevlig överaskning.

Håller på och tittar på en bra styrning för motorvärmaren, typ Raspberry Pi eller något sånt som man kan schemalägga via app eller något sånt. Får se vad det blir. :)

Hur jobbigt är det att dra in ett uttag i kupén för anslutning av kupévärmare? Det verkar saknas. Ska väl inte säga att jag har tittat så noga på det men har inte sett det iaf.
Det är en Calix och det finns ju kitt för att bygga på som är rätt lätta att fixa.
Gjorde det i en Golf 1 för några år sedan. Men det är ju lite annat med platsen där :)

Hade ju hela familjen med i motorutrymmet under tiden jag kopplade in det. :)

Får väl säga att den känns ok ändå. Lite vindkänslig när man kom ut mot kusten men det är ju inget konstigt med det med tanke på hur den är byggd.

Färddatorn ligger på 8,2 nu.

Var tydligen den stora stereon med blåtand och annat sånt kul med. Det är ju skoj!
Jag tror att precis alla flexifuel-bilar har motorvärmare som standard :)

Tänkte du ha styrning i eller utanför bilen? Om utanför så om jag tillåts göra lite reklam så finns denna produkt som jag är programmerare till: http://www.webswitch.se (Om det inte är ok så hojta till så åker det bort fortare än kvickt!)

Vet inte hur svårt det är att fixa uttag i kupén, men låter lite knöligt, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Ah, så kan det ju klart vara att de vet att det måste monteras :)

Ska titta lite på hur det ser ut någon dag. Det blir ju inte denna vintern, då den snart är över ändå.

Jag håller det utanför bilen. Antagligen så kör jag med den kwh-mätaren med appfunktion från Vattenfall eller så bygger jag ett eget system. Det du hade där verkade ju bra, men lite väl för att styra en motorvärmare :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Jöns wrote:Det du hade där verkade ju bra, men lite väl för att styra en motorvärmare :)
Man ska ju ha den till annat också :wink: Jag styr en pelletskamin och massor med belysning med den, förutom 2 motorvärmare 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Baggis wrote:
Jöns wrote:Det du hade där verkade ju bra, men lite väl för att styra en motorvärmare :)
Man ska ju ha den till annat också :wink: Jag styr en pelletskamin och massor med belysning med den, förutom 2 motorvärmare 8)

ja, då är det ju lite lönt :)
Själv har jag internet separat till mig värmepump, hade det till min gamla Pellets med :)

¨
Hittade kabeln till motorvärmaren vid reservhjulet igår. Fick också monterat krokar för den andra barnstolen :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Jöns »

Någon som vet om det är en extra sådan bensinvärmare med som värmer upp kupen snabbt som tusan?
Tycker det går åt helvete för snabbt när värmen kommer för att motorn ska hinna bli varm. (kör utan motorvärmare).

Värmen kommer ju nästan direkt, tycker det verkar som om det sitter någon intern värmare.

Kan man använda denna och bygga om till fjärrstyrd och den baletten? Vet att det går på tex Passat.

Sitter det en sådan värmare så skulle det kunna förklara att den drar 8.1 nu när det är kallt.
Den kör värmaren lite extra då kasnek.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Renault Scenic III 1,6 Eco2 Flex

Post by Baggis »

Nej, nån sån borde det inte vara, i synnerhet som den skulle behöva klara både bensin och E85. Värmen är dock snabb på min/vår Megane också(om än nog så bullrig fläkt)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply