Köpte en laguna från bilhandlare med 6 år gamla däck

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lidlund
Posts: 27
Joined: 22 Jul 2013, 21:06
Firstname: Dan
Surname: Lundmark
Location: Linköping

Köpte en laguna från bilhandlare med 6 år gamla däck

Post by Lidlund »

Hej!

Upptäckte idag att lagunan årsmodell 2010 som jag köpte i mars har 6 år gamla däck och det är numera körförbud på bägge framdäcken.. Är det verkligen OK för en bilhandlare att sälja detta till mig utan att meddela mig att jag bör byta dom?
Dan Lundmark
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Köpte en laguna från bilhandlare med 6 år gamla däck

Post by Stymie »

Om det finns en VDN-deklaration vid försäljning så brukar de skriva ut hur stort mönsterdjup det är på varje däck. Sedan är det väl upp till varje köpare att granska bilen innan köp. Det är ju ingen ny bil du köpt. Sedan kanske du sedan köpet i våras kört långt med bilen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Köpte en laguna från bilhandlare med 6 år gamla däck

Post by Robin »

Ålder på däcken har ingen betydelse för besiktning utan det är mönsterdjupet. Handlade brukar på goodwill ha OK däck på bilarna, men även där ingen direkt skyldighet då dom är godkänd ändå :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply