Vad är bra med en Renault?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Vad är bra med en Renault?

Post by Meaganeowner »

Jämfört mellan/med fem år gamla bilar som t ex Volvo och Audi.
Och för den delen Saab ur 900 serien, även om dessa är äldre?

Passat, haft två st. Den ena såldes rullande vid 63 000 mil, den andra vid dryga 56 000 mil. Får väl vara nöjd om fransosen klara hälften.

Nåt som starkt talar emot Renault är den horribla prissättningen på reservdelar av svenska Renaulthandlare.

Ex Via Volvo:
Bakfjädrar till Megane 3600 kr paret.
Spindelled dryga 700 kr.
VVT-drev 2500 kr.
Styrväxel 7800 kr.
Totalt: 14000 kr

Via annan leverantör betalade jag ca
3300 kr, skattade pengar.

Sparade 75 % av vad jag får ut i pension en månad.

Känner mig riktigt besvärad, när jag frågar på pris. För jag har som målsättning att handla lokalt.
Då jag frågade på bakfjädrarna, sa mannen bak disken: Det vill du inte veta!

Som pensionär överväger jag starkt att aldrig mer köpa en Renault. Har inte ekonomin att hålla en sådan rullande.
Deffinitivt inte om jag skulle behöva lämna in på verkstad. Har dock ett eget hyfsat garage och lite verktyg.

Hankar mig fram två år till genom att handla på Autodoc, Skruvat och inte Autofrance att förglömma. Där finner jag delar till pris som generalagenten borde ha.
Tänk utopin, Renault marknadsföring: Vi har marknadens billigaste reservdelar.

Sen körs bilen på tippen, så snart något mer komplicerat falerar. Typ drivlina, styrservo (el) mm.
Blir då en VAG-bil.


Ursäkta vänner av Renault, men detta är vad jag upplever..
/ Toni Henriksson, Torsby
User avatar
Trickelina
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2018, 18:34
Firstname: Maria
Surname: K

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Trickelina »

Så olika det kan vara😀
Jag har haft Renault (och Dacia) sedan 1998 och alltid varit nöjd. Eftersom nybilsgarantin är 5 år på Renault så byter jag innan dess. MEN hittills har jag ALDRIG behövt åberopa den. Då gäller det Megane 2 st, Captur och Kadjar. Dessutom 2 st Dacia Duster och en Sandero med 3 års garanti.
Jag har alltså inga utgifter för reparationer o reservdelar förutom torkarblad och däck.
Nu: Renault Clio 2013 och Volvo XC70 2015
Då: R4 1974, R5 1986, Mégane 1999, Mégane 2009, Duster 2011, Captur 2014, Kadjar 2016, Duster 2018
:racesmile:
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Meaganeowner »

.

Härligt... Att du är nöjd.

Vad tror du om en 10 år gammal Renault?
Färdig för återvinning, eller?

Det tror jag.
/ Toni Henriksson, Torsby
User avatar
Trickelina
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2018, 18:34
Firstname: Maria
Surname: K

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Trickelina »

Ja, det är möjligt men det beror på historiken.
Min första Megane -99 hade jag i 10 år. Servad och välskött dessutom rostskyddsbehandlad. När jag sålde den var den jättefin och vad jag vet så rullar den än😀
Saknar den,borde sparat den....
Nu: Renault Clio 2013 och Volvo XC70 2015
Då: R4 1974, R5 1986, Mégane 1999, Mégane 2009, Duster 2011, Captur 2014, Kadjar 2016, Duster 2018
:racesmile:
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Stymie »

Alla Renaulter är inte bra, men det finns väldigt många bra Renaulter. Sedan är inte gräset grönare på andra sidan. Jag hör skräckhistorier om både service, reparationer och reservdelar avseende andra bilmärken.

Köper man slitdelar från utlandet och gör jobbet själv så kommer man undan superbilligt. För 20 år sedan var Autofrance bäst. För 10-15 år sedan var eBay bäst. Nu är det Mister-Auto eller Autodoc som är bäst på reservdelar prismässigt.

Sämst kvalitet har Renaulter från 2002 till 2010. Samtidigt började rostskyddet på Renault då bli det bästa på marknaden. Nu är Renault faktiskt väl sammanskruvade bilar.

Här kommer en liten odyssée i olika Renaulter och några typfel de har haft:

R16 (1965-1980) -> Rost i skärmar och bakvagnsupphängning, topplockspackning
R20 (1976-1983) -> Rost allmänt
R5 Super (1986-1991) -> Kanske en av de mer felfria. Rost trösklar, monopointinsprutningen (hög tomgång)
R19 (1989-1995) -> Rost bakskärm ned mot tröskel. Fjädrar, styrleder, fläktmotstånd
Megáne I (1995-2003) -> kupéfläkt, fläktmotstånd, torsionsfjädring, instrumentfel pga kopplingsstycke
Laguna I (1994-2000) -> bakluckehandtag på kombin
Laguna II (2001-2007) -> allt som rör framvagn, bussningar bakvagn, fönsterhissar
Modus (2006-2011) -> relativt felfri! Svår att byta framlampor på de två första årgångarna
Laguna III (2008-2015) -> relativt felfri!
Grand Scenic III (2009-2016) -> relativt felfri!
ZOE (2013-2019) (framvagn, dvs styrstag, spindelleder, krängningshämmarstag, fjädrar)
Kadjar (2015-xxxx) -> relativt felfri!

Megáne II, Scenic II är inga roliga bilar om man kikar på felmängden. Utseendemässigt står de sig dock bra!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kadjar bose 16
Posts: 15
Joined: 16 Dec 2019, 13:31
Firstname: John
Surname: Ignell

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Kadjar bose 16 »

Tesla många problem med dörrhandtag som är trasiga lacksläpp tappar kofångaren. VW,Audi lycktorna går sönder pga att man har avfettning etc på bilen vid tvätt.Volvo problem med sneda karosser. Mercedes rost inifrån pga dåligt rostskydd.Har haft olika renaulter sen 05 utan några stora problem överhuvudtaget med dom. Någon lampa som gått sönder men inga stora problem.
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by 1898 »

Meaganeowner wrote: 05 Nov 2020, 22:02 ...
Blir då en VAG-bil.
...
Ursäkta vänner av Renault, men detta är vad jag upplever..
Jag å andra sidan skulle aldrig köpa en VAG-bil! Hade för länge sedan en Seat samma modell som Polo kombi, men med motor från Golf. Manuella växellådan gick sönder. På bilskrotarna skattade dom och sa det finns inga begagnade lådor, alla är sönder! Under alla år och alla bilar jag haft har det hänt på en SAAB 900 och en VAG att en manuell växellåda gått sönder. Min bror hade en Skoda Diesel som dieselpumpen gick sönder på, den bilen lönade sig inte att laga överhuvudtaget, den var inte ny, men ingen rosthög alls.
Och sedan i nyare tid; alla kamkedjehaverier, trasiga DSG-lådor, och så dieselskandalen som dödat framtiden för allt vad dieselmotorer heter! Nej, nej. nej!
Vill man ha en driftsäkrare bil än Renault så måste man nog tyvärr välja japanskt eller koreanskt!
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Meaganeowner »

En passat jag hade, började så smått att vina på 4:e o 5: växeln.
Skar ihop efter ytterligare 4 000 mil.

Min Megane viner lite på alla växlar.
Varvtals och belastningsberoende.
D v s ljudet vid 3000 rpm, är lika på alla växlar. Hörs ej i friläge.

Gissningsvis nåt nål lager på ingående axel i lådan.

Men går det 4 000 mil till, så kan bilen pensioneras..
Last edited by Meaganeowner on 05 Dec 2020, 19:46, edited 1 time in total.
/ Toni Henriksson, Torsby
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by lasse-hifi »

Jag har haft en del otur med min Grand Scenic, den har gått ca. 10 700 mil och varje gång jag kör den undrar jag vad som går ska gå sönder eller om den kommer att starta. Just nu står den still (igen) på uppfarten, vägrar starta, misstänker tändproblem. Det blir andra gången jag bärgar den i år.

Men det verkar vara så, att en del går bra som 17. Min mors Clio tex. som förvisso har gått få mil men helt utan problem.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
Guiderope
Posts: 1
Joined: 02 May 2022, 16:53
Firstname: Christian
Surname: Fransson

Re: Vad är bra med en Renault?

Post by Guiderope »

Kadjar bose 16 wrote: 26 Nov 2020, 13:43 Tesla många problem med dörrhandtag som är trasiga lacksläpp tappar kofångaren. VW,Audi lycktorna går sönder pga att man har avfettning etc på bilen vid tvätt.Volvo problem med sneda karosser. Mercedes rost inifrån pga dåligt rostskydd.Har haft olika renaulter sen 05 utan några stora problem överhuvudtaget med dom. Någon lampa som gått sönder men inga stora problem.
Men du kan bryta kryptovaluta på Tesla, och Elon Musk är bara en rolig och märklig VD.)
Jag undrar om det är möjligt att köra en handelsrobot på en Tesla.) Jag läste nyligen en recension på https://cryptodaily.se/bitcoin-freedom-recension/ och jag tror att det finns tillräckligt med kraft för att köra en handelsrobot.
Post Reply