Recension av min nya Scénic

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Recension av min nya Scénic

Post by BorgSquirrel »

Hallå folket...

Jag har nu köpt och fått leverans av en ny Scénic som jag kört i c:a 150 mil/1 månads tid. Tänkte dela med mig av lite reflektioner som kan vara till nytta både för dig som redan har en likadan och för dig som funderar på att köpa en. Det mest är förstås "gnäll" på sådant som inte funkat eller funkar så bra, men jag är på det stora hela mycket nöjd med bilen, håll det i minne! För det första, det här är vad vi talar om:

Scénic -04 2.0 Automat (136hk) Sportline, flamröd
Extra utrustning:
Parkeringsradar
Skjutbar mittkonsol
Handsfree-lås
Farthållare/begränsare
ECC

LEVERANS
Bilen var vi leverans behäftad med två fel varav det ena har rättats till. Det ena var att farthållaren/begränsaren inte fungerade med mindre än att man tryckte och höll in väljarratten hårt, nån form av glapp alltså. Det andra är att knapparna för stolsvärmen inte sitter ordentligt monterade på stolarna utan håller på att "krypa ur", detta fel glömde jag be verkstan fixa när de gjorde farthållaren så det är mitt fel, men ändå, så ska det inte se ut från fabrik egentligen. Det var även smuts (olja, sk*t typ) på takklädseln vid alla de handtag som sitter ovanför dörrarna. Detta löste jag själv då det gick lätt att gno bort.

OBSERVATIONER
Farthållare/begränsare
Denna går endast att ställa in i steg om 2km/h vilket iofs gör det lättare att göra stora förändringar men samtidigt omöjliggör att ställa in t ex 125km/h
Som "plåster på såren" för det ovanstående så håller den konstant 1-2km/h fortare än inställd hastighet så vill jag åka 125km/h så får jag ställa den på 124km/h så löser det sig ändå... Varför inte låta mig ställa in i 1km/h-inkrement och dessutom se till att den håller det jag begärt? Vore väl inte så svårt, allt är ju digitalt...

F ö så är farthållaren mycket bra och den är väl integrerad med automatlådan eftersom den håller farten bra även i branta uppförsbackar och lådan växlar ner för att ge mer kraft.

REGNSENSORN
Är utrustad med en fullständigt spattig logik. För att aktivera den måste torkarreglaget stå i "intevall-läge" och när man stängt av tändningen så funkar inte regnsensorn längre med mindre än att man för torkarreglaget till avstängd och tillbaks till intervall, go figure..
Den verkar också vara lite lättlurad av t ex solblänk och går gärna igång på full hastighet vid fel vinklar. Att manuellt kunna få intervalltork verkar inte heller möjligt.

SKJUTBAR MITTKONSOL
Köp inte eländet för armstödets skull, det går inte att justera och det är av naturen för lågt för att tjäna som armstöd för mig som är rätt normala 1.82m.

AUTOMATISK P-BROMS
Denna är en trevlig bekantskap men i kombination med automatlådan så har nån inte tänkt riktigt hela vägen. Om jag lägger i Drive eller Reverse så måste jag gasa iväg inom 5 sekunder, annars piper det och ett meddelande säger att jag måste lägga ur till P eller N och börja om... fantastiskt.... NOT!

LJUSTUTA
Att blinka till med helljuset (ljustuta) är en vådlig historia då detta måste göras med millimeterprecision för att undvika att dra spaken så långt att helljuslåset tar vid. Nej, man måste inte vrida om väljaren till halvljus innan helljuslåset fungerar... Inga vredesutbrott tack, för då blir det inte bara det blink du tänkt dig.

KÖREGENSKAPER
Är mycket bättre än på gamla Scénicen även om jag nog tycker att min fjädring/stötdämpning är lite i tuffast laget, borde tänkt på det före jag beställde sportvarianten, om de nu har gjort nån sån förändring för det utförandet.

PARKERINGSRADAR/ECC
Dessa två kan liksom förta varandra... om man drar på ECC för att kyla av bilen såhär på sommaren så kan man glömma att höra parkeringsradarns pipande... men var för sig funkar de bra!

ÖNSKEMÅL
Några saker som kunde förbättras i övrigt:
* Instrumentpanelen är plottrig och allt utom hastigheten är lite mer svåravläst än vad som är behagligt.
* Lådorna under stolarna är fortfarande så där irriterade ~2 cm mindre än ett A4...
* Instrumentbelysningen är väldigt stark i mörker, varför inte fixa en automatisk avbländning?

Ja, det var väl det. Reserverar mig för att en del saker ovan kanske fortfarande är brist på kunskap, eller är sånt som kanske verkstan kan justera.

MvH

BoB[8D]
Post Reply