Megané coupé?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

Megané coupé?

Post by spaceboot »

Hej!
går och funderar på att köpa mig en megane coupe 2.0 årsmodell
runt 97.

vad ska jag vara extra noga med att kontrollera innan jag köper en?
vanliga fel?
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

Jag kan inte svara på vad som är vanliga fel men det jag skulle kolla på är följande eftersom jag själv haft dessa problem:

* Kamrem - Bytt eller inte? Verkar gå av på vissa renault-modeller lite väl snabbt, bytte själv min redan efter 6000mil...
* Bromsar - Om bilen körts lite så kan bakbromsarna ta dåligt.
* Lastavkänningen till bromsarna - Kärvar och de anmärker på besiktningen, väldigt lätt att fixa.
* Motorerna till bakrutorna - Har haft fel på dom förut och har fel på dem igen. Kostar nog några hundra att fixa.

Kolla karossen väldigt noga om den varit krockad/omlackad! Stämmer dörrar m.m. i inpassning. Försök se på bilen i olika vinklar så upptäcker du enklast defekter i lacken. Gäller ju alla bilar iof men är bra att kolla.

Jag är mycket nöjd med min bil! Sköter man bilen så får man inga problem...
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

Post by spaceboot »

tack!
blir ett köp imorgon sen får man nog ta och gå med i denna klubb.
merced
Posts: 6
Joined: 23 Aug 2005, 18:35
Contact:

Post by merced »

Hejhej!
Jag är ny här, och kanske inte kommer vara sådär jätteaktiv. Kör en Nissan själv.

Det är så att en god vän funderar på en Megane Coupe, och då jag kanske har lite mer bilvana fick jag den ärofyllda uppgiften att kolla upp dessa bilar lite. ;)

Jag spinner vidare lite på vad som står ovan:

Kamremmen: När ska den bytas egentligen?
Sitter det en sådan motor i meganen där ventilerna tar i kolvarna om remmen går av, eller klarat den sig fint om remmen skulle ge upp?

Bromsarna: Bakbromsarna kan ta dåligt sa du, vad är det som kärvar då? Är det oken som behöver renoveras om detta inträffar?

Lastavkännigen: Vad är detta? Det är något jag inte har någon erfarenhet av alls.

Sen funderar jag på hur det är med rost på Coupen. Är det vanligt? Var brukar det dyka upp?

Jag är tacksam för alla svar och tips inför ett eventuellt köp. :)
Mvh Ola
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Kamremmen: När ska den bytas egentligen?
Sitter det en sådan motor i meganen där ventilerna tar i kolvarna om remmen går av, eller klarat den sig fint om remmen skulle ge upp?

Kamremmen skall bytas efter 5 år eller 12 000 mil. Det som inträffar först. Har en 99:a själv, och gjorde bytet förra sommaren.

Rost...har ej upptäckt nåt på min, förutom på ett ställe. Det skall åtgärdas inom kort. Under motorhuven (på insidan av huven), längst fram har jag lite bubblor i lacken. Kan hända att lacken skavs av då man slår igen motorhuven. Det är alldeles vid den där låsbygeln. Annars är det avgassystemet du skall kolla på. Lätt att det är rost på burken vid vänster bakhjul eftersom det är dåligt skyddat för sprut av grus/slask/salt etc. Har bytt till rostfritt avgassystem [:)]
Min bil är rostskyddsbehandlad med Dinitrol, men kanske man kan gissa att bilar som inte blivit rostskyddade kan ha lite rost i hjulhusen? Ingen expert som sagt, men lycka till. Mégane Coupé är det lätt att bli kär i [:p]
majtan
Posts: 10
Joined: 09 May 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by majtan »

Hade en 2,0 16v coupè -97 för några år sedan. Körde 6000 mil med den innan jag bytte till Laguna. Mycket nöjd var jag med denna bil. De problem jag råkade ut för var läckande spolvätskebehållare, elmotorerna till bakrutorna, fukt i strålkastarna och startmotor. Startmotorn var lätt att åtgärda, en ny kabelsko till den veka kabeln på solenoiden så var den OK. Spolvätskebehållaren fick jag täta dräneringspluggen på. Elmotorerna och strålkastarna åtgärdade jag aldrig innan jag sålde. Lycka till!
merced
Posts: 6
Joined: 23 Aug 2005, 18:35
Contact:

Post by merced »

Hur stor skillnad är det på 1.6an och 2.0an?
1.6 har 90hk, eller hur?
Hur mycket effekt är det i 2.0?
majtan
Posts: 10
Joined: 09 May 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by majtan »

2,0-motorn är på 150 hästar. Toppfart 215 knutar och gör 0-100 på 8,3 sekunder. Bra väghållning och väldigt skoj att köra, men var beredd på att coupén med stora motorn är rätt stötig att åka i. Men det kan det vara värt.
merced
Posts: 6
Joined: 23 Aug 2005, 18:35
Contact:

Post by merced »

Det är altså mer än bara motorn som skiljer mellan en 1.6 och en 2.0?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by merced</i>
<br />Det är altså mer än bara motorn som skiljer mellan en 1.6 och en 2.0?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Mégane coupé fas1 tillverkades fram till 99-03 (tror jag!) Fas1 och Fas2 skiljer sig lite på utseendet både huv/nos och bakljus/dimljus. Interiört ser fas2 lite annorlunda ut åxxå. Motoralternativen är jag inte jättebra på, men fas 1 finns 1.6e som har 90 hk, samt 2,0 som har 150 hk. Kanske finns flera alternativ. Jag har en fas2, 1,6 16v med 110 hk. Mycket nöjd å glad [:D]!
Post Reply