Laguna II V6 - bra begagnatköp?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jesper
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2004, 14:22

Laguna II V6 - bra begagnatköp?

Post by Jesper »

Hallå. Funderar på att köpa en begagnad laguna, v6:a. Skulle gärna få lite åsikter från er angående fel och brister, förbrukning osv. Har varit och provkört en och jag föll direkt för den. Andrahandsvärdet på just v6:an gör ju att den blir extra attraktiv...

//Jesper
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

OM dusöker här på forumet så ser du ju vilka problem det har vait med Laguna II, min uppfattning är att efter första året så verkar det vara en riktigt skön bil.. har provkört en själv men ekonomin tillåter inte ett byte, inte ännu..
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Modellerna från 01 och 02 har haft en del elektronik problem.. Allt ska vara fixat nu, men titta att det sitter en Blå lapp vid motorn som är ikryssad på minst 3 ställen.. då har den blivit fixad. Kolla med Renault för det står ej i service boken. 6an har haft tändspole problem, det sitter en till varje cylinder, det ska också ha blivit fixat på den. Dom flesta jag snackar med säger att den dra ca .9 blandat och upp till 1.2 i staden. Annars så är det en grymt bra bil, 6an är den enda med progressiv servo av Laguna II serien. Det finns en ny uppdatering till lådan, som gör att den växlar bättre. KÖP [8D] /Christer
Jesper
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2004, 14:22

Post by Jesper »

Tack för svaren! Jo jag har läst i forumet men det har inte lyckats avskräcka mej. Renault är ju Renault. Så ok, problem med 01 och 02:or, men dessa är inte fel som följer bilen, utan hittar man den blå lappen så är felen avhjälpta? Har jag tolkat svaret rätt?
0,9 blandat är inte farligt om man ser till vad man åker i. Har en Clio 1,4 rt idag, och den går bra när den piskas, men det ger ju att när man åker en längre resa med lite omkörningar osv så drar den ju faktiskt mellan 0,75 och 0,8...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Japp blå lappen med 2 eller 3 X = fel fixat. Det ena felet var felaktig tätning till BAS kontakt, det andra kommer jag ej ihåg. Rent mekaniskt är dom underbara, har ej haft något problem med motorer etc.. bara några små elfel...kollar man pris/prestanda så kan man nog ej få bättre bil i dag.. /Christer
Jesper
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2004, 14:22

Post by Jesper »

Bra Christer!!! Det var det jag ville höra! [:D]
Då får det bli en initiale till våren.
jedj
Posts: 58
Joined: 08 Mar 2004, 10:42
Location: Sweden
Contact:

Post by jedj »

Håller på att sälja min Laguna II 6 f-utr. utom t-lucka och navi. Kan inte säga annat än att det varit en underbar upplevelse, trots att jag fick ta min tändspolar på självrisken! Om du är intr. fortfarande sök på http://www.webcar2000.se/ sök sveriges snyggaste laguna. Behöver nu en lite bränslesnålare kombi!:-(
User avatar
fruktsallad
Posts: 169
Joined: 09 Apr 2005, 15:19
Location: Uppsala
Contact:

Post by fruktsallad »

HAr en fråga om den där blå lappen..
ska hämt amin v6 02 på måndag.
Om inte lappen sitter där ska man då få det åtgärdat av Renault d.v.s där jag köper bilen.
Är det nått Renault står för eller får man pynta själv..
Sen hur får man tag till uppdateringen av växelådan och vad kan det kosta..*LER*
Det här har ju varit en tjänste bil så allt är väll gjort hoppas jag på..*LER*
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Allt som ska stå på "blå lappen" ska inte kosta något..
Blå lappen används när felet inte är så kritiskt att det behövs en ?återkallelse? direkt. När bilen är hos Renault, och dom kopplar upp bilen med datorn så står det tex att dom ska flytta fästet till soppa slangen, eller byta ABS kontakten etc.. när dom har gjort det, så kryssas tex B2 i på lappen för att visa att det är åtgärdat. På nästan alla modeller av Laguna II har sådana åtgärder utförts på årsmodeller 01-02 en del 03or. Om din bil inte har någon så betyder det antingen så har den gått få mil och aldrig varit på verkstad, eller så har den inte haft problem.
Den modell som har haft många ?kryss? är dci modellerna (B/3, C/6, D/1, E/2 ) ?Renault nissarna? kallar det för ?sänka fartyg?[:D] V6an vet jag inte vilka som ska vara fixade..fråga..
User avatar
fruktsallad
Posts: 169
Joined: 09 Apr 2005, 15:19
Location: Uppsala
Contact:

Post by fruktsallad »

TAckeli tack för det svaret...
Post Reply