Nya Espace

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jonazz
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2003, 16:44
Location: Sweden

Nya Espace

Post by Jonazz »

Detta är mitt första inlägg i detta forum. Jag brukar besöka Citroënakuten (www.citroen.nu) ganska ofta, och det var där jag fick tips om detta renaultforum (heter det "FORUM2003"?).

Med en växande familj på två vuxna och tre barn kommer jag inom några år att behöva en bil typ familjebuss. Jag har provkört nästan alla på marknaden (utom ett par amerikanska och någon japan), och jag har blivit mycket intresserad av den nya versionen av Renault Espace! Döm om min förvåning när jag nyss gick in här och inte hittade en rad om den!! Va? En så förträfflig fullträff, och inte ett ord? Kan någon förklara?

I alla fall, finns det några åsikter och erfarenheter om den nya Espacen?? Jag är mycket nyfiken!
Det måste väl finnas någon här som har köpt en så fin (men dyr!) bil?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det brukar bli mest snack om tuning ,styling och diverse fel på detta forum,inte så mycket nybilssnack, har inte hör något om den nya espace´n .jag har en 92a och skulle gärna ha en ny,det blev dyrt när allt är jag ville ha va i fyllt[:)]dom säljer dock inte lyx versionen "initiale" här som har allt standard, som vanligt med volvo[}:)]
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Espace har väl typ alltid varit underbara?! Åtminstone tycker jag man upplever Espace som kanonbilar! (I familjen finns både Espace av den typen som såldes i Sverige tidigare och näst nyaste modellen.)
Känner dock inte heller någon som äger nyaste Espacen... Däremot har jag hört att det rullar rätt många i Stockholms-området. Hoppas på att det kommer sprida sig snabbt! [:)] Kanske kan man kontakta någon Renault-säljare och få något/några namn?

Må vara att Espacen är lite dyrare än konkurrenterna (har den väl varit länge), men det är också hästlängder bättre, vilket gör den till en superb affär! [^] Lycka till med bilköpet! [:)]
Jonazz
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2003, 16:44
Location: Sweden

Post by Jonazz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Espace har väl typ alltid varit underbara?! Åtminstone tycker jag man upplever Espace som kanonbilar! (I familjen finns både Espace av den typen som såldes i Sverige tidigare och näst nyaste modellen.)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den näst nyaste Espace:en måste vara mycket ovanlig, eftersom den så vitt jag har förstått aldrig importerades.

Image

Den är ju verkligen läcker! Vad skiljer den ifrån den nyaste?
Kangoo-Anders
Posts: 4
Joined: 17 Sep 2003, 10:31

Post by Kangoo-Anders »

Tjena Jonas, din gamla Citroenräv! Ska du redan byta Berlingon..[:0].
Själv har man ju blivit Kangoo-ägare nyligen[;)]!
Jag tycker också Espacen verkar bra. Bättre än C8. Hittade en sjysst på blocket för ett tag sen, 3 liters 24v V6:a![8D]
Jonazz
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2003, 16:44
Location: Sweden

Post by Jonazz »

Hejsan svejsan på dig du, din citroënräv där du också!
Du har ju ägt en DS (det har inte jag), så du är ju värre än jag.

Jag övervägde Kangoo i våras, men den föll på sämre baksäte och mer buller jämfört med Berlingo. Annars tycker jag att Kangoo:s 1.6 16V-motor är smidigare och har bättre bottendrag än Berlingo:ns 1.6 16V, som ju är ganska seg under 2000 varv.

Jag ska inte byta Berlingon redan, jag är mer än nöjd med den. Men inom ett par, tre år behöver den garanterat bytas, och de familjebussar som är nya nu, är lagom begagnade när det blir dags att byta. Därför kollar jag marknaden ganska noga nu.

C8/807 är jag inte alls imponerad av. Då kan man lika gärna köpa Evasion/806 istället. Jänkarna har för gammalmodig konstruktion och är inte krocksäkra för fem öre. Toyota Previa levde inte upp till sitt höga pris. Mazda känns burkig. Sharan/Alhambra/Galaxy börjar bli gamla, känns tråkiga och har rykte om sig att vara problembilar (sant eller falskt?).
Nya Espace blev jag nästan förälskad i direkt. Underbar körställning och förarmiljö. Fantastisk fjädringskomfort, silkesmjuk (inte som DS kanske). Bra sittkomfort bak. Dörrar och motorhuv i aluminium, framskärmar och baklucka i plast! Den matchar nog faktiskt sitt fläskiga pris. Vi får se vad de kostar om ett par år. Jag väntar med spänning!
Kangoo-Anders
Posts: 4
Joined: 17 Sep 2003, 10:31

Post by Kangoo-Anders »

Jop, det verkar vara en fin bil(buss). Den näst senaste versionen finns det massor av att hämta i Tyskland!
Kolla www.mobile.de! Inte så dyra heller, och med massor av utrustning!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Den näst nyaste Espacen är faktiskt inte sååå ovanlig i Sverige som man kan tro. Men som du säger importerade tyvärr inte Volvo den och därför är den ju jämförelsevis sällsynt. Fast det har kommit in en del till Sverige ändå. Tycker också den är himla läcker, speciellt outstanding om man jämför med dess konkurrenter.

Tyvärr vet jag inte så värst mycket om nyaste Espacen än, men tror inte nyaste och näst nyaste har så mycket gemensamt, eftersom den Espace som Volvo säljer nu är en helt ny modell.
Näst nyaste tillverkades (som alltid tidigare) i plast och av Matra. Den nya är bara delvis i plast och tillverkas av Renault själva.
Både näst nyaste och nyaste var/är säkrast i sin klass, men givetvis klår ju nyaste Espacen sin föregångare med sina fem stjärnor.

Renault startade i mitt tycke ett nytt kapitel i och med Laguna II. Komplett ny design, nyckelkort & dyl finesser, ännu mer gedigen interiör mm, fullpott i säkerhet med alla (nya) modeller... Det är nog en hel del som skiljer, även fast båda är himla bra, säkra och goa bilar.

Jonazz, var bor du? Det kanske finns någon "näst nyaste" Espacen någonstans i din närhet? (Vi har tagit hem ett par stycken). Annars tycker jag du får dyka upp på någon träff, dit vi då även får lura dit morsan och farsan med sin Initiale... [;)][:D]
Brämpa
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2005, 00:00

Post by Brämpa »

När kom denna "nya" Espace, och vad är skillnaden mot den tidigare varianten?
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Nya Espace

Post by matjo690 »

Har nyss fått min. Köpte en demobil med all utrustning. Blev förälskad i bilen för ett år sedan och inget annat jag har tittat på har ens varit i närheten så det blev köp. Supernöjd hittills såklart men får väl se om några år...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
AndreasÖstrin
Posts: 2
Joined: 08 Mar 2021, 13:00

Re: Nya Espace

Post by AndreasÖstrin »

matjo690 wrote: 04 Aug 2016, 00:44 Har nyss fått min. Köpte en demobil med all utrustning. Blev förälskad i bilen för ett år sedan och inget annat jag har tittat på har ens varit i närheten så det blev köp. Supernöjd hittills såklart men får väl se om några år...
Vad tycker du hittills då? :wink:
Post Reply